Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sakolås
#1
Jeg havde idag en Sako 579 forester riffel adskildt. Den kunne ikke skyde præcis længere, den sad løst i skæftet (Meget løst!) Skæftet har været knækket midt over, er limet sammen igen med noget plastikpading.
Nu til spørgsmålet !
(1) Er denne riffel fra fabrikken lavet med fritliggende løb ?
(2) Hvad er den Mauserlignende udtrækkerskinne på bundstykket egentlig til, bare til at styre med, eller noget der er monteret ved en fejl [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Steen
Svar
#2
1) jeg mener bestemt at SAKO 75, var den første SAKO (jagtmodel), der blev lavet med fritliggende pibe, hvilket også vil sige at L579 ikke havde fritlagt pibe fra fabrikken. Jeg har selv en SAKO AV fra ca. 1985 - den var oprindeligt forsynet med pressurebedding og ikke fritlagt pibe.

2) Jeg har selv undret mig lidt over den mauserlignende skinne på bundstykket. Jeg tror man har valgt ikke at lave en rigtig mauserudtrækker, på grund af besparelser - men alligevel har man valgt at lave "pynteskinnen" af kosmetiske grunde. SAKO har åbenbart ment at det så "rigtigere" ud med skinnen, selvom den ingen funktion har. Dog kan man sige at skinnen er med til at "styre" bundstykket, men dette kunne man jo have konstueret sig ud af, hvilket andre fakrikanter, såsom Winchester og Remington har gjort.
Skinnen har man beholdt indtil SAKO 75 blev introduceret i 1997, hvor man tog skridtet fuldt ud og fjernede den.

Mvh Søren
Svar
#3
Tak for svaret [Big Grin]

Jeg vil nu frilægge piben.

Hilsen Steen
Svar
#4
Jeg har en Sako L579 AII varmint og den er piben fritlagt på fra fabrik. Men den er jo også med et lidt kraftigere skæfte.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#5
ja lige akkurat[Wink]. jeg skrev netop jagtmodeller, da jeg godt kan forestille mig at specialmodellerne (varmint) har fået fritlagt piben fra fabrikken, selv på de meget tidlige modeller.

Jakob er din sako en L579 eller en AII? Ved du ca.hvor gammel den er?

Mvh Søren
Svar
#6
@ Kjeldsen

Der står bare AII på min Sako. Men er det ikke det samme som en L579? Den skulle være fra efter 1985 har jeg ladet mig fortælle. Den er lidt speciel da den er med original Sako rustfast pibe, Men resten af riflen er normalt bruneret.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#7
Sako A serien var den serie, der afløste L461/L579/L61R. Forskellen ligger dels i skæfte, men også i udformning af låsen. L-serien havde blandt andet en afslutning på bundstykket, der var rørformet med en lille skrue i enden. A-serien havde en afslutning på bundstykket der var konisk og med netskæring.

Det skal dog siges, at SAKO selv har rodet lidt rundt i modellerne, da man ikke på en gang skiftede fra L til A-serien. Først ændrede man låsen, men beholdte skæfteformen og først herefter gik man gradvist over til det nye skæfte.
Jeg har selv en AI i 223Rem, der har det gamle L461 skæfte, men et konisk bundstykke med netskæring.

A-seriens endelige skæfte var det, som blev basis for skæftet til de efterfølgende M- og SAKO 75 serier.

Skiftet fra L- til A serie skete i 1979-80.

Der blev lavet en speciel A-serie med rustfri pibe. Jeg har set nogle få af dem, men de er ikke helt almindelige, Så pas godt på den[Big Grin]

Mvh Søren
Svar
#8
@ Kjeldsen

Tak for oplysningerne. Min AII er med det koniske og netskårne bundstykke og et skæfte som ligner et Sako 75 varmint skæfte meget, så det må jo være en af de senere modeller. Jeg har aldrig set nogle magen til den jeg har så jeg tror ikke at der er så mange af dem her i landet[Wink]

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#9
Hej SAKO

Det er vist nødvendigt, at jeg korrigerer mine oplysninger en lille smule.

Det er åbenbart korrekt, at AII er det samme som L579. Forstået på en måde, at da man gik over til A-låsene beholdte hele riflen stadig navnet L579, selvom det ikke var stemplet nogen steder i riflen.[:I]
For mig lyder det ikke særlig logisk, at man i A-modellerne har en riffel, der har en betegnelse (L579), men en lås der har en anden (AII).[B)] Det er såvidt jeg ved også eneste sako-model, hvor dette er tilfældet. Før A-låsen hed riflerne L461/L579/L61R og efterfølgende kom riflerne til at hedde S491/M591/L691, hvilket alt sammen også var stemplet på låsen. + at man ind imellem havde L581, hvilket også var stempelt i låsen.

Håber det det opklarede sagen.[Smile]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)