Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Studietur til Polen
#1
Undertegnede havde en rigtig god morgen (og dyr)!
[Image: GM.jpg]
[Image: 350.jpg]
[Image: 408.jpg]

Vi har lige været på en lille studie tur til Polen for at se på bukke jagt under brunsten (sponsorens navn er undertegnede bekendt). Ud fra et trofæ synspunkt har dette været ret godt. Det blev totalt til 12 bukke. Heraf 3 såkaldte trofæ bærende og 9 afskuds bukke af varierende kvalitet, fra gode 6-endere til mærkværdigheder! Kun én og det var kun én under 4 år, resten var op til 6 år+. Den unge buk var kun 1 års, men var så formastelig at være helt grå i hovedet – den polske jæger, sagde skyd, min 5 år, 100 % og afskud – det gjorde jeg så. Den stakkels jæger var erfaren “vurderingsmand”, sensor ved jagtprøver og med ca. 30 års erfaring osv. Hans kollegaer griner stadig!

Det var absolut top brunst (sidste dag lørdag 4/8) og bukke piben virkede ikke særlig godt på ældre bukke, kun på råer og meget unge bukke. Til gengæld ser det ud i råvildtets verden, som i menneskers, når revir bukke sover (i flere tilfælde stod han ret op og ned i kornet og sov) eller slås med andre - så hygger råen sig med hvem som helst, der er med på den værste. En ting er sikkert, at råerne skal nok få hvad de vil have.
Men det er utroligt at der efter 50 års selektiv afskydning kan der være en vægt forskel på over 100 % mellem 2 bukke på same alder, de er skudt ca. 400 fra hinanden dvs. samme biotop. Men de store bukke er der!

Det er min erfaring fra bukke jagt i Polen, at de nødvendige betingelser for en optimal afskydning er det tidlige forår pga. lav bevoksningen, men den optimale selektion af afskuds bukke er først i august. Yderligere, selve jagt tiden fra skyde lyst til bulder mørke, gør at man må jage når råvildtet er i aktivitet.

Jagt tid: Fra 1½ time før solopgang til 1 time efter solnedgang. I ugerne 20,21 og 22 – og igen i ugerne 32,33 og 34. Ellers ingen jagt tid på buk.
Dette vil give de optimale betingelser til at fravælge yngre bukke. Samt ikke uvæsentligt, at skabe kontakt med og muliggøre beskydning af ældre bukke.

Måske skulle man overveje at lave en ny forening med formålet at ændre Dansk bukke jagt til ovenstående betingelser. I særdeleshed efter at have læst det nye nummer af Jæger!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#2
Tillykke med de flotte bukke, selvom det trækker lidt fra når du nu viser at de er nedlagt på en indhegnet foderplads [Smile]

[Image: GM.jpg]

"One of the main principles is to shoot at a clearly visible object."
Svar
#3
Flotte bukke,tillykke med dem[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Ja, de ser s'gu godt ud (jeg ER ikke misundelig....IKKE)!!! På billedet ser de nærmest enorme ud, selv om det ser ud som om, du sidder helt oppe ved dem [Big Grin]....eller er det bare en af de her polske glasfiberhavenisser I har sat ind, for at skabe lidt stemning [Big Grin][Big Grin][Big Grin] (Du er hermed tildelt retten til at slå mig ved først givne lejlighed - men lad mig tage brillerne af først)

Spøg til side - det er godt nok et af de bedste "trofæfotos" jeg har set meget længe. Skarpt, velbelyst og velkomponeret. Ikke kunstigt, ikke ulækkert, ingen biler,legesager eller tørrestativer i baggrunden. Stemningsfuldt!!! Men næste gang så tager du den riffel og stiller den op ad træet, så bliver det perfekt!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Hej Thorlak!

Tillykke med de flotte bukke. Jeg savner dog nogle DRALF-fakta: Riffelmærke og -model, optik, kaliber, projektil, ladning, skudafstand, træfpunkt og flugtafstand samt dine tips til os andre, hvis vi vil planlægge en tur til Polen.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Spøg til side - det er godt nok et af de bedste "trofæfotos" jeg har set meget længe. Skarpt, velbelyst og velkomponeret. Ikke kunstigt, ikke ulækkert, ingen biler,legesager eller tørrestativer i baggrunden. Stemningsfuldt!!! Men næste gang så tager du den riffel og stiller den op ad træet, så bliver det perfekt!


[:0][:0] Hvordan kan du sige sådan noget på et Våbenteknisk Forum [Wink] Nej næste gang lægger han den, så man kan se hvad det er [Big Grin] Det er jo til stor fornøjelse for mig ihvertfald (ja ja jeg ved det - små hjerner små fornøjelser[:I]når man har beundret de nedlagte dyr, at man så også kan sidde og "lure grej" [Big Grin]

Et stor tillykke med en vellykket jagt Thorlak - helt klart meget flotte og harmoniske bukke Diana tildelte dig.

Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#7
Takleberry

Hvis du vil lure grej:
Carl Gustaf 2000, "custom skæfte" (N.P.Nielsen), 30-06
S&B 2,5-10x56, lys

Eller sagt på en anden måde: Svensk stål, Fransk valnød, US kaliber og kikkert montage, Tysk optik og Britisk bagkappe.

[Image: thegun.jpg]

Undskyld, jeg glemte remmen. Det er et Polsk kopi af en Blaser neopren (halv pris).

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#8
NOW WE'RE TALKING [Big Grin][Big Grin][Wink]

Takker - det kan man vel kalde et internationalt sæt [Wink]

Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#9
Høgh skrev:
"På billedet ser de nærmest enorme ud, selv om det ser ud som om, du sidder helt oppe ved dem ....eller er det bare en af de her polske glasfiberhavenisser I har sat ind, for at skabe lidt stemning (Du er hermed tildelt retten til at slå mig ved først givne lejlighed - men lad mig tage brillerne af først)"
Der er ingen grund til at tildele THORLAK ret til give dig et par slag, det er ingen polsk glasfiberhavenisse, men en dansk der er på det foto, men du har ret de er enorme.
Thorlak endnu en gang tillykke og tak for nogle gode dage.

Mvh.
TAR

"Si vis pacem, para
bellum".
Mvh.
TAR

"Si vis pacem, para
bellum".
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)