Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sierra match og gameking kugler
#1
Jeg har på det seneste brugt en del Sierra kugler og været udemærket tilfreds, i går fortæller en kammerat imidlertid at netop sierras boat tail kugler giver meget højt slidtage på piberne. Er der nogen der har solid facts der understøtter denne påstand eller er det et ondsindet rygte at netop sierras kugler slider mere?
[Smile]
Svar
#2
Der må helt enkelt førstehåndsbeviser til med en sådan påstand....

Hvordan skulle man så kunne bruge en pibe til seriøs konkurrancebrug med kugler der har endnu længere boattail??

Har godt nok hørt påstanden før men tror egentlig ikke rigtigt på at det er andet en "tro"???

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Hvor har du hørt det fra? Kan det være den samme eller er der mon lavet en test siden det er kommet frem?
Svar
#4
Da kappen på Sierras kugler er lige tyk og indholdet blødt(bly) er det samme burde en kortere bære flade(hvilket der er på en Boat tail kugle) give mindre kontakt. der af følge vel alt andet lige mindre slitage.

Men hvis man skal fremføre nævnte påstand må man jo have skudt minimum 2 piber ud med brug af begge typer kugler(en boat tail og en normal) og ladet med samme krudt til samme hastighed for at have et reelt sammenligningsgrundlag.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Enig, dog sagde rygtet at der endda var speciel stor slidtage på Sierras boat tail i forhold til andre boat tail kugler.. Der er mange der påviser en meget lille øget slidtage på boat tail kugler i forhold til almindelige kugler angiveligt fordi gastrykket har større tendens til at slippe forbi en boat tail kugle end en almindelig, det skulle imidlertid være minimal forskel.
Svar
#6
Enig, det lyder som en vandrehistorie. Der er sikkert mere slitage på piber grundet manglende eller forkert rengøring.[Wink]

Mvh Søren
Svar
#7
Er der nogen der kender til expansionen i en matchking HPBT kugle?
Høj/lav og evt. erfaring på råvildt er også meget velkommen..
Svar
#8
Det kommer meget an på kaliber, kuglevægt og anslagshastighed.
F. eks. 338 300gr. er meget brugt til "long range hunting" i USA, hvorimod den samme i 250gr. er meget mere trægt-ekspanderende, og ikke særlig velegnet.
Svar
#9
Jeg tænker på 100gr .257 matchking. De er dejligt præcise men hvordan de expanderer ved jeg ikke rigtigt.
Svar
#10
Jeg har ikke selv prøvet Match King til jagt, er blevet frarådet dem da jeg spurgte på flere amerikanske forums.

De er ganske vist med hul spids, men er ikke designet til at ekspandere, så ekspansionen kan variere fra kugle til kugle. (Efter hvad jeg fik at vide)

For at få samme precision, men en jagtbar kugle, fik jeg anbefalet Game King.
jeg kan heller ikke selv udtale mig om jagtbarheden af denne, da det ikke er lykkedes at komme afsted med den endnu...(SUK Bådprojekter tager LANG tid) Men OK, Grønlandske Rensdyr er ikke kendt for at være skudstærke....

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
Sierra selv fraråder brugen af Matchking til jagt!

Som de skriver har kuglen gjort dens arbejde når den har ramt skiven og der er ikke styr på ekspansion osv.

Som JRexA skriver gå efter Gameking!

Mvh
Sten
Mvh
Sten
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Savage

Er der nogen der kender til expansionen i en matchking HPBT kugle?
Høj/lav og evt. erfaring på råvildt er også meget velkommen..


I denne test har de "for sjov" taget en machkugle med i testen af jagtkugler. Billederne taler for sig selv.
http://www.seahook.com/bestbullet.jpg

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#13
Jeg har skudt en del med Sierra GameKing i .270W. Rygtet omkring slidtage på piben kan jeg hverken af- eller bekræfte. Tilgengæld har jeg været virkelig godt tilfreds med træfsikkerheden, som jeg også har set i andre kalibre.

/RAW
Svar
#14
Seahook linket virker ikke mere, her er et nyt link til billedet: http://stevespages.com/jpg/bestbullet.jpg

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#15
Flot, dit link virker heller ikke :-)
Svar
#16
Det direkte link virker ikke - gør i stedet sådan:

Gå ind på dette link:

http://stevespages.com/page8f.htm

Scroll 2/3 ned på siden - dér er et link til billedet.

I øvrigt megen anden information på hans side - se fx. her:

http://stevespages.com/table3.html

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)