Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kalibervalg til eland
#1
http://www.netnatur.dk/Jagt_i_Udlandet.1...ournal_pi1[showUid]=811&cHash=7fb4340488

Tjae, hvis 6,5x55 er lovlig til kronhjort herhjemme, kan man vel godt tage sin statsstøttede skytteforeningsriffel med til Afrika og skyde en eland [:0]. Jeg havde nok valgt et lidt større kaliber, men jeg havde nok også valgt at undlade at lægge billeder af min skytteforeningsriffel på netnatur når den blev brugt til jagt [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Nu er jeg ikke bekendt med reglerne om den slags.

Men er det virkelig forbudt at tage sin skytteforeningsriffel med på jagt?

(Nu kunne den jo i teorien være købt brugt af en riffelskytte...)

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Det er blevet diskuteret her: http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...ing,støtte

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Hvis det er den øverste jagthistorie så tror jeg ikke at det er en skytteforeningsriffel da jeg har en mauser98 med et skæfte magen til.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

http://www.netnatur.dk/Jagt_i_Udlandet.1...ournal_pi1[showUid]=811&cHash=7fb4340488

Tjae, hvis 6,5x55 er lovlig til kronhjort herhjemme, kan man vel godt tage sin statsstøttede skytteforeningsriffel med til Afrika og skyde en eland [:0]. Jeg havde nok valgt et lidt større kaliber, men jeg havde nok også valgt at undlade at lægge billeder af min skytteforeningsriffel på netnatur når den blev brugt til jagt [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Hej Uffe.

Jeg vil godt gøre dig opmærksom på, at der ikke er tale om en skytteforeningsriffel, men derimod en jagtriffel på almindelig blå tilladelse, som jeg, på bestilling, har bygget og solgt til Jens Peter for ca. 15 år siden.
Skæftet er ganske vist magen til de der blev brugt i skytteforeningen, og der er den da også købt, men uden tilskud af nogen art.

Om 6,5x55 er for lille til eland, tja. Jens Peters tyr viser vel mere end noget andet, at stedet hvor den træffes er vigtigere end hvad det hedder det den træffes af.

I parantes kan jeg da nævne, at Jens Peter er bedre skydene en de fleste, så jeg har ikke på noget tidspunkt været urolig for det han gav sig i kast med.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber
Svar
#6
Jeg var vist en tand for hurtig. Hermed en undskyldning til Jens Peter [:I].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#7
Hej Uffe & Jens Chr

Først Uffe
Undskyldningen er hermed accepteret!

Dernæst Jens Chr
Tak for de pæne ord!

Hvis jeg skulle have et motto eller slagord som mange af i andre har, ville det være;

Kuglens placering, PRIMÆRT! Kaliber & Kugle, SEKUNDÆRT!

Jens Peter Jensen
Svar
#8
Det er jo altid lidt prekært, at blande sig i en sag,
hvor den ene mening kan være lige så god som den anden,
men !

Jeg har selv prøvet et eller andet, og er ikke tilhænger af
at bruge mere krut/kaliber, end det er nødvendigt, men !

Det kan sagtens lade sig gøre, at skyde eland med 6,5 x 55,
det er der flere der har gjort. Der er også 2 bekræftede drab
på elefant med cal. 22.

Det er min helt klare opfattelse, at 6,5 x 55 er for lille, og
at det skal være af nød, at den bruges til omhandlede art.

Brug den til de alm. antiloper, og lån den prof. jægers 375
når du skal skyde eland. Både for din egen, outfitterens og elandens
skyld.

Indlæget er skrevet i den bedste mening, og jeg håber at den bliver
modtaget i samme ånd [Big Grin]

mvh.

Anders Bruun
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#9
Hej Ex Cop

At diskutere kaliber er lidt som at diskutere skudafstande.

Jeg kender jægere, som til enhver tid, i en gunstig skydestilling kan nedlægge bukken hver gang, selv om afstanden er 300 meter, men jeg kender også jægere om hvem jeg vil sige, at 30 meter er et langt skud for dem.

Personligt vil jeg da ejheller vælge 6,5x55 til eland. Det skyder jeg ganske enkelt ikke godt nok til, men i de rette hænder kan det sagtens lade sig gøre. Kravet til kuglens placering øges væsentlig, da overarmsknoglen og skulderknoglen bør undgås. Sidder kuglen lige bag ved de store knogler, er der ikke langt ind til lungerne, og det kan en 6,5x55 sagtens penetrere, og et hul fra en ekspanderende kugle i en elands lunge, vil også medføre døden. Om det så går marginalt hurtigere med et lidt større hul er da en mulighed.

Med jægerhilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#10
Hej 375ras

Jeg er selvfølglig ikke uenig i din betragtning. Det kan bare ikke
anbefales, at bruge 6,5 x 55 til eland.

Ved jagt er der altid en risiko, for at et eller andet, ikke går helt
som forventet.

En rigtig god jagtkammerat, skød for et par år siden en hind, med sin
6,5 x 55, ladet med lapua fabriks ammo.
En lidt for høj bladkugle, med gennemskud af begge lunger. Den gik
200 - 250 m. og lagde sig i sårleje.

3 timer efter gik han til hinden, der stadig var levende og kunne
rejse sig op - det blev så det sidste den gjorde !

Det er et helt enkeltstående tilfælde, men det viser bare, at intet er givet på forhånd.

Hvis uheldet er ude - er det bedst at der er hul igennem ! uanset
hvor kuglen sidder i dyret.

venlig hilsen

Livrem og Seler
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#11
Kære allesammen

Jeg vil heller ikke anbefale kaliber 6,5 x55 til at skyde Eland med, til nogensomhelst.
Jeg skyder blot med den riffel som jeg nu engang har, og har ikke nogen ambition om at skaffe mig flere rifler.
For denne gamle hjemme-lavede Mauser 98, som "375ras" lavede til mig for 17 år siden, den skyder hul i hul på 200 meters afstand.
At den nu er udstyret med pibe nr. 3, beviser blot at jeg har skudt en aller-helvedes masse skud med den,siden jeg fik den.
Til jeres orintering bliver jeg i næste måned 62 år gammel, og har siden først i 70erne, passeret vildt nr. 2.500 med riffel vel og mærke.
Og jeg har skudt næsten alt slags vildt med den, lige fra Muntjak til Eland, og heriblandt alle de alm. afrikanse antilopearter.

Det var så en lille orientering til jer!

Jeg kunne godt tænke mig at lave lidt sjov her på siden.

Hvis nu man skulle skyde alle de afrikanske arter fra Dik Dik (3 kg)
til Eland (800 kg)
Hvor mange forskellige riffel-kalibre skal man så eje?

Hvorfor kalder man en Blaser, for Black & Decker i Afrika?
Den vil jeg her selv give svaret på;
Det er fordi at når gæstejægeren pakker Blaseren ud, så går alle de sorte i dækning.

Jens Peter Jensen
Svar
#12
Citat:quote:

En rigtig god jagtkammerat, skød for et par år siden en hind, med sin
6,5 x 55, ladet med lapua fabriks ammo.
En lidt for høj bladkugle, med gennemskud af begge lunger. Den gik
200 - 250 m. og lagde sig i sårleje.



Det minder mig om en situation jeg havde for et par år siden med en 358NM med en 250 grains kugle.
Jeg skød en kronhjort i Polen med pjecen og såmænd om ikke den satans hjort løb 200m med gennemskud hen over hjertet gennem begge lunger.

Citat:quote:

Hvorfor kalder man en Blaser, for Black & Decker i Afrika?
Den vil jeg her selv give svaret på;
Det er fordi at når gæstejægeren pakker Blaseren ud, så går alle de sorte i dækning.



BD93[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

det er satme god værkstedshumor[Smile]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
[Big Grin][Big Grin][Big Grin] Total i orden humor

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#14
Hej JP

Ja jeg har jo læst en del af dine beretninger, med glæde forstås.

Uanset oplægget, er det en udmærket mulighed for meningsudvekslinger,
og der er altid noget at tage ved lære af.

[Smile][Big Grin][8D]
mvh.

Anders
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#15
Citat:quote:

Hvis nu man skulle skyde alle de afrikanske arter fra Dik Dik (3 kg)
til Eland (800 kg)
Hvor mange forskellige riffel-kalibre skal man så eje


Jeg vil da godt lægge ud med min løsning på spørgsmålet. Svaret er to.

Jeg har en riffel i kaliber .308 som skyder fint med både 8 grams og 11,7 grams projektiler. Det største vildt jeg har nedlagt med den er en moskus. Der var ikke gennemskud på tyren, men det var der heller ikke med andre jægeres 375´ere. Jeg drømmer ikke så meget om afrika for tiden, men en elg i Sverige eller et svin i Polen ligger indenfor rækkevidde, samt selvfølgelig mange flere moskusokser, så jeg vil godt lidt op i kaliber til dette.

Derfor har jeg bestilt en riffel mere nøjagtig magen til den jeg har, bare i kaliber .376 Steyr. (Den er vel for 375 H&H hvad .308 er for .30-06, altså lidt langsommere, men samme projektil).

Ligsom du, er jeg et vanemenneske, så når jeg har vænnet mig til en riffel, vil jeg helst blive ved den. Så er det jo smart(synes jeg) at have to der er ens, bortset fra kaliberen.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#16
Der vil jeg nu nok hæve det til tre. En 308ér til et stykke vildt på 4 kg er nok lige i overkanten. Men så er det jo så heldigt at LasseScouts riffel også fåes i 222 Rem. Tror du ikke at du kan spare lidt på fragten, hvis du skynder dig at bestille nu [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#17
Med en .375'er- tung kugle i fodgængerhastighed - smadrer man ikke de helt små, samtidigt med, at man har rigeligt med punch til de tungeste antiloper og sågar må nedlægge en bøffel, hvis den står i vejen for skuddet mod dik-dik'en. Næste gang jeg skal på en blandet safari tager jeg kun .375'eren med.

Og selvfølgelig kan man nedlægge en eland med 6,5x55, hvis man er godt skydende. Men man får færre skudchancer end med .375'eren og små fejl bliver ikke så let tilgivne...

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#18
Hvorfor er det lige at "konkurencen" gælder om at have færrest mulige rifler [:o)][:o)][?]

LANI

DURA LEX SED LEX, med latex skal du sejre.......
Mvh.LANI



Svar
#19
[quote]Originally posted by Høgh
[. Næste gang jeg skal på en blandet safari tager jeg kun .375'eren med.
Jamen, Høgh, du kan da ikke lade .338´eren være alene hjemme[Big Grin]

MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#20
Citat:quote:

Hvorfor er det lige at "konkurencen" gælder om at have færrest mulige rifler


Det er det da heller ikke. Jeg har f.eks. en masse skrammel hængende på væggen, men der er for tiden kun en riffel jeg for alvor bruger. Jeg kunne da tage Sakoen i .222 med efter sæler, men jeg skyder mest "instinktivt" med .308´eren, så det er den jeg tager med, bare med spidsskarpe projektiler.

Ligsådan kunne jeg have taget 9,3x57´eren med efter moskus, men igen, jeg er langt mere tryg ved Scout´en selvom kaliberen er "lidt bette" til formålet.

Så nu går mine bestræbelser på at sælge alt det skrammel jeg alligevel aldrig bruger, og så optimere det jeg bruger.

Planen er noget i retning af at have scouten i to udgaver. 308´eren med en standard riffelkikkert 3-9 x 42. 376´eren med en Aimpoint Micro. Og så måske efterhånden noget reserveoptik og måske en 6-24 X "klikke klikke" ting til lange afstande når jeg en gang forhåbentlig kommer til at dyrke det lidt mere.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)