Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.223 vs .22 mag
#1
Hej alle våbenkyndige

Jeg har tidligere haft en Savage .22 og den var jeg mildest talt ikke imponeret over med hensyn til præcision og aftræk.

Nu går jeg og luret lidt efter ny "mini riffel", som jeg kan bruge til regulering.

Jeg står nu over for at skulle vælge enten mellem en .223 eller en .22 mag, og vil lige høre jeg på nogle forskelle på disse 2 kalibre.

Støjniveau?
Aftræk? (ved godt at dette er meget afhængig af riffelmærket, men alligevel)
Vægt?
Præcision?
Ammo pris?

Håber i kan være behjælpelige med at oplyse mig lidt.

Mvh
Lasse
Svar
#2
Citat:quote:

Nu går jeg og luret lidt efter ny "mini riffel", som jeg kan bruge til regulering.

Hvad skal du regulere-rågeunger eller ræve..?? Det er to meget forskellige kalibre.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by ULG

Citat:quote:

Nu går jeg og luret lidt efter ny "mini riffel", som jeg kan bruge til regulering.

Hvad skal du regulere-rågeunger eller ræve..?? Det er to meget forskellige kalibre.

Hilsen Ulrik



Den er tænkt lidt til krager, skarv og ræv.... og evt. en gås
Svar
#4
Med tanke på hvad der måske bliver tilladt af nye kalibere i nærmeste fremtid, så til det brug du skitsere, ville jeg ikke betænke mig på at satse på en kal. 17 rem.[:p]

Ammo prisen pt. er godt nok pebret, men hjemmeladning samt at hvis den bliver lovlig til jagt, skal nok gøre noget ved prisen. Desuden, så hvis du ikke havde tænkt dig at ligge og plinke på skydebanen så er det vel egentlig ret begrænset hvor mange ræve og krager man rent faktisk får ram på om året.

LANI

DURA LEX SED LEX, men det er menneskeligt at fejle
Mvh.LANI



Svar
#5
Jeg har en 17 mach 2 og er ikke imponeret af præsisonen, måske bliver det bedre, har kun skudt 20 skud. Ville tænke på en 22 hornet eller en 222 remington.

Bo
Svar
#6
Citat:quote:

Jeg har en 17 mach 2 og er ikke imponeret af præsisonen, måske bliver det bedre, har kun skudt 20 skud. Ville tænke på en 22 hornet eller en 222 remington.



Hej Bo, en 17 mach 2 bliver nok aldrig lovlig til jagt på ræv. Det er muligt at 17 HMR gør, men det er vist nok ikke afgjort endnu. Præcisionen i min 17 HMR fejler nu ikke noget.

LANI

DURA LEX SED LEX, men det er menneskeligt at fejle
Mvh.LANI



Svar
#7
Hejsa;

Anvender begge kalibre til rovvildt og "diverse" [Big Grin] - vil umiddelbart mene at begge kalibre dækker hele spektret af småvildt - det springende punkt er den forventede skudafstand. Under 80-100m er .22 Magnum fin - over 100m ville jeg ubetinget vælge .223'eren pga. bedre præcision og "knock-out" effekt
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#8
Tak for jeres svar.

En 17 har ikke min interesse.

Er der et meget højere "brag" ved en .223? og er der en betydelig forskel i prisen på ammo?

Mvh
Lasse
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Lasse N

Hej alle våbenkyndige

Jeg har tidligere haft en Savage .22 og den var jeg mildest talt ikke imponeret over med hensyn til præcision og aftræk.

Nu går jeg og luret lidt efter ny "mini riffel", som jeg kan bruge til regulering.

Jeg står nu over for at skulle vælge enten mellem en .223 eller en .22 mag, og vil lige høre jeg på nogle forskelle på disse 2 kalibre.

Støjniveau?
Aftræk? (ved godt at dette er meget afhængig af riffelmærket, men alligevel)
Vægt?
Præcision?
Ammo pris?

Håber i kan være behjælpelige med at oplyse mig lidt.

Mvh
Lasse



Umiddelbart kan man ikke sammenligne de to patroner.
22mag er en salonpatron dvs. med randtænding og ingen mulighed for
genladning!!

223rem er en nedskaleret 3006 patron med centraltænding og mulighed
for genladning.

Effektmæssigt er 223rem klart den kraftigste, derfor også større lydniveau!!
Resten er mere individuelt.

Min egen opfattelse er helt klart et 223rem valg,som vil gøre dig meget mere fleksibel på din jagt!

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Citat:quote:

Originally posted by Lasse N

Hej alle våbenkyndige

Jeg har tidligere haft en Savage .22 og den var jeg mildest talt ikke imponeret over med hensyn til præcision og aftræk.

Nu går jeg og luret lidt efter ny "mini riffel", som jeg kan bruge til regulering.

Jeg står nu over for at skulle vælge enten mellem en .223 eller en .22 mag, og vil lige høre jeg på nogle forskelle på disse 2 kalibre.

Støjniveau?
Aftræk? (ved godt at dette er meget afhængig af riffelmærket, men alligevel)
Vægt?
Præcision?
Ammo pris?

Håber i kan være behjælpelige med at oplyse mig lidt.

Mvh
Lasse



Umiddelbart kan man ikke sammenligne de to patroner.
22mag er en salonpatron dvs. med randtænding og ingen mulighed for
genladning!!

223rem er en nedskaleret 3006 patron med centraltænding og mulighed
for genladning.

Effektmæssigt er 223rem klart den kraftigste, derfor også større lydniveau!!
Resten er mere individuelt.

Min egen opfattelse er helt klart et 223rem valg,som vil gøre dig meget mere fleksibel på din jagt!

Søren



Jeg genlader ikke så, det var egenligt bare om der var stpr forskel i prisen på fabriksammo - men det kan jeg vel også selv undersøge ved den lokale våbenpusher.
Svar
#11
Jamen du kan da sagtens få friske priser på fab-ammu:
.22 magnum CCI MaxiMag +V: 118,- / 50 stk
.223 rem SAKO SP: 180,- kr / 20 stk

Ellers er jeg enig med de fleste svar du har fået - det er 2 meget forskellige kalibre at prøve at sammenligne selvom kuglerne har samme diameter ( [B)][B)] auv [:o)] av [xx(] - kunne ikke nære mig for at træde et par gun-nørder over tæerne [Big Grin] )
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by U96

Jamen du kan da sagtens få friske priser på fab-ammu:
.22 magnum CCI MaxiMag +V: 118,- / 50 stk
.223 rem SAKO SP: 180,- kr / 20 stk

Ellers er jeg enig med de fleste svar du har fået - det er 2 meget forskellige kalibre at prøve at sammenligne selvom kuglerne har samme diameter ( [B)][B)] auv [:o)] av [xx(] - kunne ikke nære mig for at træde et par gun-nørder over tæerne [Big Grin] )



ok .. tak for svar anyways ... blev måske ikke så meget klogere, men det kan evt. skyldes min egen uvidenhed og mente blot at disse 2 kalibre ville kunne substituere hinanden mere eller mindre til den type jagt jeg har påtænkt at benytte den til.

En af betingelserne er at den ikke skal give et så højt "bang" som min .308w gør, da stedet jeg skal bruge den til at regulere er et lille sted, som besøges af mange turister, og jeg ønsker i den forbindelse ikke at det skal larme så meget at alle på øen kan høre hver gang jeg skyder. (Der er ikke noget fordækt i det, men tænker blot på dem)

Så det ender måske blot med en 22mag - kan det passe at man med subsonisk ammo ikke får et så højt knald? .. mister den også meget anslagsenergi i så tilfælde, eller er det ikke af betydning?
Svar
#13
Indtil i dag, har jeg aldrig hørt om subsonisk ammunition til en 22 WMR

JPL
JPL
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Trotyl

Indtil i dag, har jeg aldrig hørt om subsonisk ammunition til en 22 WMR

JPL



Kære Trotyl - endnu engang kan det være at det er min manglende viden der spiller ind her - men tak for din kommetar, som jeg blev lidt klogere af.[Smile]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Lasse N
Kære Trotyl - endnu engang kan det være at det er min manglende viden der spiller ind her - men tak for din kommetar, som jeg blev lidt klogere af.[Smile]


Det var også hensigten med kommentaren. Det var ikke for at nedgøre dig på nogen måder.

Uden at kende de eksakte DB, kan jeg da fortælle at hvis valget står mellem de to nævnte kalibre, så får du mindst larm ud af en 22 magnum. Den vil dog larme en del mere end en salonriffel i kaliber 22 LR, idet den arbejder med større tryk og hastighed samt kappeklædte kugler.

JPL
JPL
Svar
#16
halløj Lasse
du kan kun få subsonic i 22 lr.
dræbeevnen er ikke så god som alm 22 lr og slet ikke som 22 mag.
og 222/223 ligger lysår foran de fleste med randtænding.

hvis dit mål er fuglevildt på kragestørrelse er lr nok ud til ca 50 meter. hvis det er større/længere væk må du igang med magnum eller centraltænding

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#17
Citat:quote:

hvis dit mål er fuglevildt på kragestørrelse er lr nok ud til ca 50 meter. hvis det er større/længere væk må du igang med magnum eller centraltænding


Selv med et kraftigt luftgevær gennemskyder man krager på 50m's afstand.
22Lr er mere end rigeligt til krager på 100m's afstand, hvis du kan ramme.
Svar
#18
Helt generelt:

Kig kaliberkravene i jagtbekendtgørelsen - den rummer den væsentligste info du søger.

Derefter tommelfingerregel - jo mindre kaliber og lavere hastighed - jo mindre larm...

Salonkalibre er generelt billigere end jagtriffelkalibre med centraltænding. (Der findes sikkert undtagelser herfor...)

Jeg går ud fra du ikke skal skyde råvildt med riflen, når du har en 308´er...

Jeg går selv med overvejelser om en lettere riffelkaliber til ræve og måske gæs... overvejer en 222 rem eller 223 rem. Dette er dog mest fordi, jeg også gerne vil kunne afgive lovligt skud til råvildt, hvis der skulle komme et dyr forbi, mens jeg ligger på lur efter ræve...
Jeg må dog sige, at til regulering af fuglevildt i turistinvaderede skove, ville jeg foretrække 22lr, hvis ikke der er tale om gåse eller rævejagt. 22lr må skyde fra gråænder og nedefter.... og larmer ikke ret meget... og har meget billig ammo....
22 magnum med randtænding giver et noget større knald end 22lr. men har typisk også et par hundrede m/s mere i udgangshastighed end 22lr...

håber du kan bruge det til noget... [Smile]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by ran

håber du kan bruge det til noget... [Smile]



Det kan jeg helt sikkert, men tror jeg vil ud og prøve en 223 og en 22mag for at finde ud af forskellen i hvordan de er at håndtere, rekyl og knald.

Det er vel ikke en der skyder med en (eller begge) kalibre i nærheden af Vejle, som vil lade mig prøve et par skud?[Smile]
Svar
#20
22 magnum: Rekyl= ikke eksisterende (IMO)
.223 Rekyl = kan netop maerkes, men vel kun 25%-30% af en .308

Sikkerhedsafstand
22 magnum = ca. 3km
.223 = ca 5 km
(KAN vaere jeg husker meget forkert)

Effektiv jagtafstand er med .223 3-5 gange en 22 magnum (Hvis du kan ramme)

Energi:
22 magnum: ca. 315 foot pounds ved mundingen

.223: ca. 1333 foot pounds ved mundingen og 390 foot punds ved 500 yards.(Federal Gold Medal 223 Rem. (5.56x45mm) 69 grains Sierra MatchKing BTHP)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)