Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hornady kugler
#1
Er der nogen på VTF der har erfaringer med Hornady kugler til jagtbrug.

Jeg tænker på: A-max, Interlock, Super Shock Tip, Round Nose osv.

Jeg har brugt en æske Interlock til træning i min 6,5-284 og var egentlig positivt overrasket over præcisionen.

Mvh.

mphansen
Mvh.

mp
Svar
#2
min erfaring med Hornady kugler er at de er ganske præsice og holder du dem ved normal hastighed for kalibren, er der ingen problemer...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Jeg bruger 180 grains SST til min Sakon Finnbear 30.06.
Er ovenud tilfreds.
På 200 meter, sidder de inden for en femmer.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#4
Jeg har gode erfaringer med Hornady kugler generelt m.h.t. præcisionen, til gengæld er jeg uimponeret af "interlock"
og også "SST" m.h.t. skudvirkning på både dyr og telefonbøger[Big Grin]

SST har jeg testet i 165 grains .308 og de expanderer alt for voldsomt, så forsøgene i .300WM blev ikke udført.
Præcisionen fejlede bestemt ikke noget.

Interlock har jeg testet i både råvildt (8x57JS) både 150 Spirepoint og 170 Roundnose... De splintrede begge og 170 RN manglede gennemskud på et stykke råvildt på helt tæt hold (u. 30m)
Interlock 140grains i 6.5x55 fungerer udemærket, men det må tilskrives den lave hastighed og det faktum at den har ret tyk kappe sammenlignet med f. eks 100 grains 6mm(243)

V-max og A-max er præcise og virker fortrinligt på skadevildt.
(ikke et ord om noget der flækker eller eksploderer her[Big Grin])
Jeg har haft fin præcision med 95 grains V-max i 6.5x55

Interbond typerne har jeg endnu ikke testet.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by mphansen

Er der nogen på VTF der har erfaringer med Hornady kugler til jagtbrug.

Jeg tænker på: A-max, Interlock, Super Shock Tip, Round Nose osv.

Jeg har brugt en æske Interlock til træning i min 6,5-284 og var egentlig positivt overrasket over præcisionen.

Mvh.

mphansen



Jeg har anvendt både Interlock 160 gr RN og 140 gr. sp i kaliber 6,5 x 55. Präcisionen var i min riffel meget tilfredsstillende med begge projektiler. Jeg synes, at flugtsträkningen ved bladträf på råvildt med den tunge kugle var lidt til den lange side og desuden fandt jeg kun sparsomt med pürschtegn på skudstedet, hvilket besvärliggjorde eftersögning. Nu anvender jeg bare 140 gr SP projektilet. Det er jeg godt tilfreds med - både hvad angår präcision, skudvirkning og ködödeläggelse.

mvh. Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
Jeg har skudt 3 vortesvin, 3 impala, 2 duiker, 1 stenbuk, 2 buschbuck, 2 elgtyre med 190 grains Hornady Interlokt Boattail. De fungerede fint. Det blev ladet i en 300 win. mag. Den river en del i de små dyr. Jeg har nu ladet nogen i 30.06 Men jeg har ikke prøvet dem på vildt. På banen gav de Ok præcision.

Jeg har en kammerat, som skød med min riffel i Afrika på Eland, Blesbuck, Blue Wildebeest, Impala. Jeg havde ladet nogle 220 grain Hornady Round Nose. Det gav ikke imponerende resultater.

Jeg har iøvrigt læst hos Craigh Boddington, at han har lavet en test af kuglers konfrontation med forhindringer mod målet. Her viste hans test at spidse kugler var mindre påvirkelige end de rundnæsede. Det er en ny sang. Mange år har man sagt at de Rundnæsede var mindre påvirkelige end de spidse kugler.

mvh. Johannes
Svar
#7
angående projektilers "afdrift" på forhindringer så forsøgte jeg for nogle år siden at teste dette.

Jeg kunne ikke umiddelbart konstatere nogen forskel på roundnose og "pointed" (Jeg testede bl.a. Hornady 150 Spire point og 170 Roundnose.)

Den eneste helt sikre tendens jeg kunne se var: Forhindringer som er tæt på målet, men langt fra riflen, har meget lille indvirkning på træfpunktet.
Omvendt så skal man ikke ramme de grene man sidder bag når man skyder efter bukken 110m ude på marken.. (Det er ren geometri[^])

projektil-hastigheden synes at være vigtigere end vægten.
Et let og "sprødt" projektil med stor fart vil ofte "fragmentere" hvis det rammer f.eks grene og/eller flere meter kornmark
retningen af disse fragmenter er ofte næsten udentisk med skudretningen.

Tunge langsomme kugler (Ofte "roundnose") burde være sværere at "skubbe til", men mine forsøg viste at de afviger næsten lige så meget som de lidt lettere "bønner" hvis forhindringen er tæt på våbnet, hvorimod de er mere retningsstabile ved forhindringer tæt på målet.

Forhindringen jeg brugte var et gammelt maleri (olie på lærred, grimt [xx(]) i ramme og en 6mm krydsfiner-plade vinklet 45 grader i forhold til målet.

Hvis disse forhindringer stod 3 m fra riflen og 72 m fra målet gav det afvigelser op til ca 1 m med 6,5x55 140 grains SP (hornady)

Med 8x57Js 170 RN var resultatet ca. det samme (måske marginalt mindre højeste afvigelse ca 75 cm)
Disse afvigelser havde ikke en bestemt retning!!!!!

Krydsfiner-pladen gav naturligvis de største afvigelser, men ikke på alle skud!!!

Hvis forhindringerne var placeret 3 m foran målet og 72 m fra riflen, kunne jeg ikke konstatere nogen afvigelse fra normalt træfpunkt af betydning (Grupperne skudt med 8x57 var "normale" for den ammo)
på 6,5x55 var gruppen marginalt større, måske 1 - 1,5 cm mere spredning, og igen ikke nogen udpræget "retning")
(Jeg "beskød" naturligvis et nyt "område" på forhindringen med hvert skud!)

Der blev skudt alt for få skud til at man kan kalde testen "videnskabelig".

Man hører ofte jægere komme med påstanden "jeg skød rent forbi, bukken stod i noget højt græs og kuglen eksploderede og røg langt ved siden af" DEN GÅR IKKE! Hvis "græsset" var tæt på bukken (Den stod jo i det!) og sigtet var korrekt, så har ihvertfald noget af kuglen RAMT bukken og den ER anskudt!!! Ud med Schweiss-hunden!!!!
Hvis det var en LAPUA mega i .308 eller en Alaska i 6,5x55 så vil kuglen IKKE afvige mere end måske 10 cm på 5- 6 m !!
DET er altså en RIGTIG dårlig undskyldning for et sjusket skud!

Se evt tråden:
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...PIC_ID=725

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Takker for svarene.

Jeg kan forstå at der generelt er tilfredshed med præcisionen.

Tror jeg selv vi teste Interlock'en på et par bukke til Foråret[Wink]

Uanset hvad er det en billig kugle til træning og hvis den også kan bruges på jagten, er det jo kun godt.

Mvh.

mphansen
Mvh.

mp
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Hvis forhindringerne var placeret 3 m foran målet og 72 m fra riflen, kunne jeg ikke konstatere nogen afvigelse fra normalt træfpunkt af betydning (Grupperne skudt med 8x57 var "normale" for den ammo)
på 6,5x55 var gruppen marginalt større, måske 1 - 1,5 cm mere spredning, og igen ikke nogen udpræget "retning")
(Jeg "beskød" naturligvis et nyt "område" på forhindringen med hvert skud!)

Der blev skudt alt for få skud til at man kan kalde testen "videnskabelig".

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"



Hej Dravis!
Bare et praktisk spörgsmål.
- Hvordan undersöger du egenspredningen og retning ved skud gennem forhindringer, når du udvälger et område med intakt forhindring for hvert skud?

mvhm Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by mphansen

Er der nogen på VTF der har erfaringer med Hornady kugler til jagtbrug.

Jeg tænker på: A-max, Interlock, Super Shock Tip, Round Nose osv.

Jeg har brugt en æske Interlock til træning i min 6,5-284 og var egentlig positivt overrasket over præcisionen.


Jeg har anvendt 140 og 150 gr. interlock i kal. .270W skudt ca. 8 dyr og 6 hjorte med dem og har den opfattelse at de er ligeså gode som nosler.
Skød også et par stykker af i en stak telefonbøger og gravede dem ud. de så ud som nosler bare lidt bedre egentlig. (men hver sin smag)
har endvidere braget ca. et tusinde af i papir skiver og har med 150gr. lavet mine hidtil bedste grupper (3skud-4mm-100m)
Til råvildt bruger jeg en reduceret ladning, det giver mindre splat og faktisk ret pæne huller omkring en gl. 5'er. eller mindre (du kan finde ladningen på reloadersnest.com)
Næste bukke sæson bliver det TSX der skal prøves.

God fornøjelse. Hornady har desuden den store fordel at der går flere skud på 100kr. end med så mange andre kuglefabrikater. Ikke at det betyder noget når det gælder vildt, men på banen er det rart ikke at skulle tænke for meget på prisen.

A man can never have too much red wine, too many books, or too much ammunition. -
R. Kipling
Svar
#11
Hej Lars M.L..

Ja.... det tog mig også en kop the at finde på en løsning på det[Big Grin]

Det er da pærelet... man sætter sin kikkert på laveste forstørrelse (Her 3 eller 5 x)

Så kan man nemlig se det store mega kors man har tegnet på det store stykke gulvpap som jeg brugte som skive bagved, rundt om forhindringen!

Man må godt nok nøjes med at sigte med det yderste af trådkorset, ved at line trådkors og "skive-korset" op, og det har nok haft en lidt negativ inflydelse på evnen til at skyde meget små grupper.
Men det virker fortrinligt!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)