Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ammuniton til min sauer
#1
Hej

har lige købt min første riffel,en brugt sauer 202 6,5x55..men jeg aner ikke hvad jeg skal fodre den med,måske der var en eller to sauer ejere der kunne hjælpe mig på vej????
Svar
#2
Jeg tror det ville være en god begyndelse at prøve med nogle 6,5 X 55 fra en af de kendte ammunitionsfabrikker.[Wink]

Hvad skal du bruge den til?

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sidder der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
primært til bukkejagt,er den nogen steder man kan prøveskyde sin riffel med forskellig ammu????mest for at undgå at købe en hel kasse som riflen ikke kan skyde med..
Svar
#4
Hej Jesper

Jeg skyder ikke selv med 6,5 men kender da flere der gør, og et par stykker af dem er meget glade for lapuas 10,1 gr mega. Håber du kan bruge det til noget.[Smile]

Hilsen 577NE

Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Once you've been amongst them, there is no such thing as too much gun.
Svar
#5
halløj Jesper
personligt vil jeg helst bruge en kugle fra 125 til 140 grains.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Jeg har for nyeligt lavet nogle patroner til rævejagt (med "risiko" for at skulle skyde til svin). Dem har leg ladet med Hornedy Interlock 160 gr og min S&L skyder hul i hul med dem. Det er ikke verdens bedste projektiler da de vil have tildens til at gå i stykker på vejen igennem vildtet men præcisionen er virkeligt imponerende. Som all round projektil til rimelige penge ville jeg vælge Normas Oryx.
Mvh.

Yeti
Svar
#7
tak for jeres svar,måske jeg skulle prøve en lokal hjemmeruller??
Til Klaasehaans:hvordan er præsisionen med lapua mega???
Svar
#8
endnu engang tak for jeres svar,jeg prøver noget mega til den...
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Jesper S

primært til bukkejagt,er den nogen steder man kan prøveskyde sin riffel med forskellig ammu????mest for at undgå at købe en hel kasse som riflen ikke kan skyde med..



Hej Jesper!

Her er du efter min mening inde på noget af det rigtige. Hvis du vil finde en velegnet patron til netop din Sauer, kommer du ikke udenom prøveskydning. Hvis det "kun" drejer sig om jagt på råvildt, er der ingen specielle krav til projektilet. Jeg ville starte med at købe een æske af hver af de 3 billigste patroner med en kuglevægt på 9-10 gram fra Hornady, Remington, Sako, Lapua eller Norma. Personligt ville jeg på forhånd fravælge S & B.
Med hver "patrontype" skyder du nu med fast anlæg i skydebænk to 3-skudsgrupper eller een 5-skudsgruppe, hvor løbet får lov at køle mellem hvert skud. Når du har testet alle tre patrontyper, vil du kunne udpege den mest præcise patron. Du skal nu afgøre om præcisionen lever op til DINE forventninger/krav. Hvis ikke kan du købe to nye æsker patroner af en anden type/fabrikat og testskyde sammen med din hidtil mest præcise patron (fra første runde).
Hvor mange testskydningsrunder, der behøves, er afhængig af hvor kræsen riflen er og ikke mindst dine krav.
En egenspredning på 3-4 cm vil i de fleste situationer være tilfredsstillende for råvildtjægeren.
På denne måde vil du få nogle forskellige patroner til overs, som enten kan anvendes som træninngsammunition eller deles med en ligesindet makker, som også leder efter en præcis ladning til en riffel. Der er nemlig ingen garanti for at to rifler skyder bedst med den samme patron/ladning.
Jeg håber, at det var en lille hjælp på vejen.
mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#10
STOR HJÆLP!!!!!TAKKER[Big Grin]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Jesper S

STOR HJÆLP!!!!!TAKKER[Big Grin]



Hej jesper

Jeg har nogle spids skarpe i.

LAPUA trainer 6,5g 830m´s, god.

LAPUA scenar 7g 900m´s, den skyder jeg hul hul med.

selle og bellot 9,1g, den kan jeg ikke enes med.men billig

og for sjov har jeg otterup (1973) sølvpatroner 830m´s skyder godt.men er nok ikke til at finde mere.

5stk af hver = 20 stk pris 125kr skal afhentes mellem horsens og juelsminde
Svar
#12
Hej Kim kl

tak for budet,det vil jeg overveje..

jeg har prøvet noget lapua mega,det virker fint i min sauer den skyder næsten hul i hul
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)