Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kongsberg rifler
#1
Hey guys

Kongsberg rifler har vist generelt set et godt ry, men de er ikke så udbredte. Hvordan ligger de kvalitetsmæssigt i forhold til fx Sako og S&L. Jeg ved godt, at det kan være vanskeligt at svare på helt objektivt, men hvis der er nogle, der har nogle subjektive meninger om det, hører jeg gerne [Wink] Fx kunne jeg tænke mig at vide, om riflerne er beddede og lidt om skæftekvaliteten, præcision osv...

mvh Lab
Svar
#2
God riffel...

+ god præcision, bedded, høj skæfteryg (godt optag af rekyl), klar til en QWR montage.

- aftrækkerbøjle i plast, dermed lokkes nogle til at spænde den for hårdt og dermed knækker bøjlen - Kongsberg sender dog gratis nye... er vel lidt dyr i nyindkøb - køb den derfor brugt.

Har en 393 DL i 9,3 x 62

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#3
tak for det. svarer kvaliteten sådan ca. fx S&L, jeg tænker på skæftekvalitet, låsegang og præcision...

Lab
Svar
#4
Træet er udmærket - har dog set nogle med en lys trækvalitet som jeg ikke brød mig om. Låsegangen er næsten som en S&L altså ikke noget skrallerværk som en Mauser 96/98 eller Sako [Wink]
Men få da fat i en - og test den så....

En Kongsberg ligner ikke så meget andre rifler på grund af det lidt anerledes skæfte...

Citat:quote:

Originally posted by Labrador

tak for det. svarer kvaliteten sådan ca. fx S&L, jeg tænker på skæftekvalitet, låsegang og præcision...

Lab



[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#5
Dem jeg har har haft i hånden har skæfte træet været ganske ok. Og skæftet er efter min mening det bedste jagt skæfte der kan fåes på en standard jagtriffel. Aftrækket er også fint og justerbart, så køb du bare en Kongsberg.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#6
ja man burde få fat i en. Må hellere finde en våbenforretning og se den med egne øjne. Skulle bare lige høre, om der var noget umiddelbart at sætte fingeren på.

takker - Lab
Svar
#7
Jeg havde en Kongsberg 393 Lux, som min første riffel i 308 win. I lux modellerne, som vist koster ca. 10500,- i vejl. udsalg, er træet generelt særdeles pænt og alt virker som det skal.

Jeg blev dog træt at det lidt kantede og store skæfte og skiftede til en S&L M97 DL i vinters. Det har jeg absolut ikke fortrudt, den er lige lidt mere lækker til samme pris...

Jeg havde ikke en eneste funktioneringsfejl på ca. 600 skud med forskellig ammunition og præcisionen var hæderlig når jeg gjorde mit.

Dog burde de, som andre også har nævnt, lave aftrækkerbøjlen i plast, jeg nåede at knække en enkelt.

Med jægerhilsen

Kongsberg
Svar
#8
Der står to hos Korsholm.
Svar
#9
Tak for de fortsatte indlæg. Jeg har faktisk haft fat i Korsholm. Problemet er, at jeg er links og gerne vil have den i 300 win mag...

kv
Svar
#10
Den ene er Links ( 6,5x55 ) du kan prøve at se hvordan den falder, jeg syntes det er en god riffel.
Svar
#11
tak for tipset! Glæder mig til at se/mærke den særlige skæfteform.

Lab
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)