Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan Sollys påvirke træfpunkt i Kikkert.
#1
Jeg har lige været til møde med en flok garvede jægere og her blev der livligt diskuteret om Sollys kan påvirke træfpunktet på en riffel med sigtekikkert.
Hvis det er tilfældet savner jeg en god forklaring herpå.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#2
Har aldig hørt om eller oplevet fænomenet med en kikkert, men på min aimpoint 7000 har jeg været ude for at der ligesom fremkom to røde
punkter ved modlys direkte forfra ved lav morgersol, hvilket jo halverer chancerne[Big Grin]

Mvh.
O.Smith
Svar
#3
Hej

Jeg ved ikke om sollys kan ændre træfpunkt men varmeflimmer kan ændre træfpunkt. Har været udsat for op til 15 cm afvigelse på 200 m.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#4
Det korte svar: Nej [8D]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Sollys/skarpt lys vil ikke påvirke træfpunkt med kikkert, men som det også nævnes så kan man få andre problemer (varmeflimmer og modlys)

Med åbne sigtemidler kan man få mange sjove fænomener som flytter træfpunktet, alt efter sigtemidlets type og konstruktion.

Jeg har ofte oplevet at skarpt sollys har flyttet træfpunktet, specielt på pistol/revolver ,men også på riffel.

Nogen af disse problemer kan mindskes ved at sørge for at sigtemidlerne er ordentligt mat-sorte så de ikke reflekterer sollyset.
(De færreste jægere er klar over det længere, alle bruger jo kikkert[8D])

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Til de stivnakkede jægere...nej. Men mon ikke de mener modlys ?

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#7
Både ja og nej.

Hvis nogen mener at sollys kan påvirke træfpunktet rent fysisk, så er det ikke rigtigt, medmindre kikkerten er meget tæt på solen[Wink]

Men optisk bedrag på grund af modlys vil nok forekomme af de samme faktorer som giver varmeflimmer, så man må lige gøre op hvad man mener med "påvirke træfpunktet". Træfpunktet flytter sig selvfølgelig ikke, det kan bare se sådan ud.

--
mvh M@X
When guns are outlawed,
only outlaws will have guns!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
Har jeg forstået det rigtigt.

1: Sollys kan ikke flytte træfpunktet i sigtet med en kikkert.
2: Målet kan syntes flyttet optisk på grund af varmeflimmer.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#9
Rigtigt opfattet Claus!

Hvad holdt du på?

--
mvh M@X
When guns are outlawed,
only outlaws will have guns!!!!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Sollys kan ikke ændre træfpunktet. Ellers ville træfpunktet jo hele tiden ændres alt efter lysstyrken. Det vil betyde at træfpunktet er noget andet om natten end det er om dagen, eller ændring af træfpunkt i skumring eller i den klarer morgen. Der skal være ridser i linsen før træfpunktet ændres. Man skal deriomod ikke bruge briller med glidende overgang. Flere har registreret ændring med brugen af deraf.

Varmeflimmer er optisk bedrag. Det er luft som stiger opad på grund af opvarmning fra piben. Dette kan mindske ved at skrue ned på forstørrelse på kikkerten.

mvh. Johannes
Svar
#11
Jeg holdt på den rigtige Hest [Smile], og påstod at jeg aldrig havde hørt at Sollyset i kikkerten kunne ændre træfpunktet.
Dog vidste jeg godt det kunne påvirke skydningen med kærv over korn.
Desuden kunne jeg ikke se begundelsen for det kunne lade sig gøre.
Jeg vil dog indrømme at jeg heller ikke havde spekuleret på den med varmeflimmer, men vi skal jo lære så længe vi lever.

De indvolverede debatører har modtaget et link, og følger flittigt med i debatten her på siden [8D]

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)