Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mildots til jagt
#1
Jeg har købt en kiggert med Mildots og kunne tænke mig at prøve den på alm. riffeljagt.
Skal jeg indskyde med direkte hold af trådkorset på 100 m.eller??
og hvordan kan "The dots" hjælpe med skydning på øvrige afstande ??
Kaliber er .308 Win
Mvh.
Leif R.

The Shootist
.45 forever
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#2
Kig her:
http://www.eabco.com/Reports/MildotRep01.htm
http://www.dillonprecision.com/content/p...dot_Master
http://www.optactical.com/mildotmaster.html

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
ja jeg har været hele møllen igennem med Mildotmaster osv. men der drejer det sig om langdistance skydning og ikke alm. jagt på 100-200m
så er der nogen som har prøvet at bruge prikkerne til holdover eller??

The Shootist
.45 forever
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#4
Når jeg prøver Mildot Master demoen, så kan man da komme ned på 100 Yards

http://www.mildot.com/
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#5
Alm. jagt på 100-200 meter.

Indskyd på ca. 150 meter og hold lige på, ud til ca. 220 meter.
Der vil du være indenfor ca. 4 cm, med en 308.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Alm. jagt på 100-200 meter.

Indskyd på ca. 150 meter og hold lige på, ud til ca. 220 meter.
Der vil du være indenfor ca. 4 cm, med en 308.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk



Hej Jesper.

Hvilke ladedata bruger du for at få en 308 W til at præstere så flad en bane[?]

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by 375ras

Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Alm. jagt på 100-200 meter.

Indskyd på ca. 150 meter og hold lige på, ud til ca. 220 meter.
Der vil du være indenfor ca. 4 cm, med en 308.



[red]Hej Jesper.

Hvilke ladedata bruger du for at få en 308 W til at præstere så flad en bane[?]


Hvis du kan acceptere at kalde de 4 cm for 44 mm, kan du bare bruge denneher: http://www.reloadersnest.com/detail_metr...oadID=9517 og så skyde ind på 190 meter ifølge Norma.cc [:p]
Hvis 44 mm ikke kan accepteres, kan jeg nok finde en ladning der kan klare det. Det var bare den første jeg faldt over [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by JRexA

Alm. jagt på 100-200 meter.

Indskyd på ca. 150 meter og hold lige på, ud til ca. 220 meter.
Der vil du være indenfor ca. 4 cm, med en 308.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk



Den ladning vil jeg gerne have opskriften på.

Det nærmeste jeg kan komme(godt nok med fabriksoplysninger Norma program, lapua ladedata og hornady BC )

110 grains v-max vil med V/0 1000 indskudt på 150 være i -5 på 220
150 Grains Interbond med V/0 878 indskudt på 150 være i -7 på 220
165 grains interbond med V/0 850 indskudt på 150 være i -8 på 220

Desuden er hastighederne for max ladninger med det krudt, der leverer højest hastighed(af Lapuas) og skudt i testpiber.

Men skub indskydningsafstanden ud på 180-190 meter så passer det nok med de relevante kugler hvis de har høj BC ligesom Interbonden.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#9
Det med afstandsmedømmelse er ikke mit problem, slet ikke på de afstande, men snarere om jeg indskyder lige på, på 100m om jeg så kan bruge den næste prik til 200m?? eller hvad??, jeg må nok på skydebanen for at finde ud af det, jeg troede bare at det var et par kloge hoveder som kunne ryste den ud af ærmet.[Smile][8D]
Mvh.
Leif R.

The Shootist
.45 forever
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#10
Undskyld. Havde ikke checket data, kun brugt min miserable hukommelse.

Norma .308 med 11.7g Nossler, indskudt på 170 m, så er det CA. +/- 5cm ud til 200 meter.

JEG kan ikke ramme indenfor 5cm på 200 meter alligevel, så det er fint nok for mig.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
MilDot (Milliradianer)bruges til at afstandsbedømme til et mål af kendt størrelse (Målets størrelse i meter gange med 1000 divideres med antal MilDot).
Afstanden imellem dottene (c/c) viser altid 1/1000 af afstanden til målet (ægte (USMC)MilDot = cirklen er opdelt i 6283 radianer).


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#12
Hejsa Shootist

Selvfølgelig kan du det, på min F.eks (6-24x56 med sigte 43) er der på 24 gange forstørelse 5cm mellem dot'ene på 200 meter.
Jeg ved min kugle falder 12,4 cm hvis indskud på 100 meter (Gold taget Norma 6,5x55) Så hvis jeg ikke har tid til at klikke op, kan jeg bare holde 2½ dot over.

Hilsen Steen
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Just shot

Hejsa Shootist

Selvfølgelig kan du det, på min F.eks (6-24x56 med sigte 43) er der på 24 gange forstørelse 5cm mellem dot'ene på 200 meter.
Jeg ved min kugle falder 12,4 cm hvis indskud på 100 meter (Gold taget Norma 6,5x55) Så hvis jeg ikke har tid til at klikke op, kan jeg bare holde 2½ dot over.

Hilsen Steen



Mærkeligt![:0]
Min Zeiss 6-24 med sigte 43 har 10 cm mellem dotterne på 200m ved 24 gange forstørrelse.
Med min 308 passer det perfekt med første dot på 200 meter, når jeg har indskudt 1 cm for højt på 100. På 250 passer anden dot, på 300 tredje dot, på 350 fjerde dot, og på 400 passer det med toppen af stolpen. Det giver ikke en afvigelse på over 4 cm på nogen afstand. Altså i praksis altid "godt nok".
Ved 400 og derover vil jeg foretrække at klikke.

I praksis er der så lille afvigelse på træningsammu og jagtammu i min riffel, at der ikke skal korrigeres for om der bruges den ene type, eller den anden type.

Så vidt jeg kan se er det ikke alle kikkerter med "dotter" som bruger mildot. Derfor er det vigtigt at kende sit sigtemiddel, og få det testet i praksis.

Kai

[IMG] http://i79.photobucket.com/albums/j149/B...nt/spy.jpg[/IMG]
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#14
Citat:quote:

(ægte (USMC)MilDot = cirklen er opdelt i 6283 radianer).


Do´eh ID, hvad er en radian??
Mig bekendt er en radian 360/(2xPI) = 57,295 grader........

Er det ikke en opdeling i tusindedele radianer?

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Ja, ja - jeg burde ha' skrevet milliradianer (altså 1/1000 radian) som er 0,0572956 grader (360/6283,2).

Det er min opfattelse (efter at ha' læst indlæggene i denne tråd) at folk finder deres egen helt private måde at anvende MilDot-sigtemidler på - al ære og respekt for det. Det er også mit indtryk at disse uautoriserede anvendelser somme tider er et udtryk for desperation over ikke at kunne finde ud af den "korrekte" anvendelse.
På kikkerter der har trådkorset placeret i FFP (First Focal Plane) kan MilDoten anvendes ved alle forstørrelser - på kikkerter hvor trådkorset er placeret i SFP (Second Focal Plane) anvendes MilDoten kun ved en bestemt forstørrelse (oftest angivet i trådkorset eller i manualen).
Som jeg skrev i et tidligere indlæg anvendes MilDoten til at måle en afstand til et mål af kendt størrelse. Hvis vi f.eks. tar' en sommerbuk med en skulderbladshøjde på 70 cm vil regnestykket komme til at se således ud:
Vi kigger på bukken i Mildoten og konstaterer at fra overkant jord til bukkens skulder er der 1½ Mil (d.v.s. fra c/c prik er der 1 Mil og bukken fylder altså 1½ af disse "felter").
Bukkens skulderhøjde i meter (0,7 meter) gange med 1000 (1 Mil er altid 1/1000 af afstanden) divideret med 1½ Mil......bukken står altså på en afstand af 466,67 meter (det er så lidt langt at skyde, men for eksemplets skyld). Man kan så vælge at klikke til denne afstand eller mand kan holde over hvis man har noteret sig ordinaterne på sin MilDot.

Billedeteksemplet viser noterede ordinater på en .308 Lapua Scenar 168 grains.
[Image: Scenar.jpg]

Dot (prik) afstanden (1 Mil) er altid 1/1000 af afstanden d.v.s. på 100 meter viser dot-afstanden 10 cm, 200 meter 20 cm o.s.v.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#16
Sorry du har fuldstændig ret, der er 10 cm mellem dot'ene på 200 meter.

Hilsen Steen
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Just shot

Sorry du har fuldstændig ret, der er 10 cm mellem dot'ene på 200 meter.

Hilsen Steen



Nej Steen, hvis din kikkert er forsynet med en MilDot og den ellers står på den korrekte forstørrelse (hvis det er en SFP) vil 1 Mil vise 20 cm på 200 meter.
Mildot No. 43 er såvidt jeg huster placeret i FFP og kan derfor anvendes til estimering ved alle forstørrelser. MilDot No. 63 ligger i SFP og vil kun kunne anvendes ved 12 gange forstørrelse. Det er dog rigtigt at hvis du anvender MilDot No. 63 vil en 24 ganges forstørrelse vise 10 cm på 200 meter men så vil estimeringstregerne i bunden ikke kunne anvendes direkte - disse vil så også kun vise det halve.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#18
Det er en Zeiss med sigte 43 SFP
Hilsen Steen
Svar
#19
Nu har jeg været inde på Zeiss's hjemmeside og jeg kan se at både 43 og 63 ligger i SFP og så har du selvfølgelig ret i at dot afstanden ved 24 ganges forstørrelse er 10 cm på 200 meter idet den korrekte Mil ligger ved 12 ganges forstørrelse.........jeg syntes dog at det er en lidt bagvendt måde at anvende sigtemidlet på (man skal være temmelig hurtig på lommeregneren hvis man skal estimere hurtigt), men hver sin lyst.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)