Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aflivning af lam
#1
Har hørt at får er svære at aflive ved at skyde i panden. Gælder det også med lam? og er en salonriffel nok? Nogen der har erfaringer med dette?
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by dalby

Har hørt at får er svære at aflive ved at skyde i panden. Gælder det også med lam? og er en salonriffel nok? Nogen der har erfaringer med dette?



Køb en boltpistol, hvis det er et rigtigt lam - ellers hold dig til jagtloven og gem den .22 væk!
Svar
#3
Jeg har aflivet 2 får med 22lr den første med en RWS riffeltaget helt alm blyklump det gik fint et skud på ca. 8 m afstand og den lå der helt død.
Da jeg slagtet den kunne jeg se på ind og ud gangs hul i hovedet.

Den anden gik ikke så godt der brugte jeg en high speed på ca. 5 m det skal man ikke, fandt jeg ud af, kuglen går i 1000 stykker og der skulle 3 skud til.
Det var overhovedet ikke sjovt og jeg kan se det for mig endnu.

Der var der ingen udgangshul.

Jeg bruger kun helt alm. langsomt fremover.

KR
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#4
der findes faktisk slagtepatroner i kaliber .22lr, og de virker

The Shootist
.45 forever
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#5
Hvad hedder de patroner?
Svar
#6
Dem jeg har er fra Winchester og hedder "livetock stunning cartridges" og jeg tror ikke at kuglen er af bly??

The Shootist
.45 forever
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#7
Hej Dalby
Jeg har aflivet masser af får og lam med 22LR, ingen problemer der, men skudafstanden er sjældent over 5 cm. Har også brugt den til en hel del grise og vildsvin, men der skal kuglen sidde ret nøjagtigt,
havde et uheld med et vildsvin der drejede hovedet idet jeg trak af og den måtte have resten af magasinet og kniven, ikke så fedt, siden har jeg brugt min 22Hornet uden problemer.

Mvh.
O.Smith
Svar
#8
Det er meget farligt at eksperimentere med det der. Projektilet kan rikochettere helt ukontrollabelt, og det kan ligeså godt være dig selv eller naboen der er klar til slagtebænken efter skuddet.

Som det også allerede fremgår er det ikke helt nemt heller, da der er en del variable at holde styr på, så du risikerer at komme i konflikt med dyreværnsloven hvis du ikke kan aflive hurtigt og smertefrit.

Hvis det er noget du vil gøre jævnligt, så køb en boltpistol, og få en slagter til at lære dig at bruge den. Hvis du kun skal have slagtet et enkelt lam, så få slagteren til det, han kan også lære dig en masse praktiske ting om forlægning og behandling af kødet, ting du også har gavn af når du behandler vildtkød.

Det vigtigste i denne sag er, om du er i stand til at tage imod fornuft.

Forresten skal du ikke bekymre dig om jagtloven her, det er dyreværnsloven og tilhørende bekendtgørelser om slagtning og aflivning der gælder i dette tilfælde.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Jeg er meget enig med LasseScout. Køb en boltpistol hvis det er noget du skal gøre ofte. Jeg tror sådan en koster knap en tusse. Med boltpistolen følger der en instrutionsbog det viser hvor forskellige dyr skal skydes.
Jeg har selv aflivet en ged med haglbøssen, det gik fint og geden mærkede intet, men jeg føler selv at jeg har meget mere kontrol over tingene med en boltpistol.

mvh
Sneppen
Mvh
Sneppen
Svar
#10
Det er kun et lam jeg skal slagte. Så det vil være en stor udskrivning at købe en bolt pistol for et lam. Men kan sagtens se fornuften i en bolt pistol hvis man skal slagte mange dyr.
Svar
#11
Jeg har med Succes skud voksne Får ved klemme fåret mellem benene og skyde det i nakken lige bagved hovedet, så man rammer hjernen bare bagfra.

Og jeg har altid gjort det på marken, så Evt. gennemskud går i den bløde jord, det har virket HVER gang.

Men hvis du er det mindste i tvivl så lad tvivlen komme dyret til gode... køb en bolt pistol!!

Evt. denne her http://www.boltpistol.dk/boltpistolen/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=28 den er da billig.

Sako 75 Stainless Synth. 30-06, M. Leupold VX-L 3.5-10.
Sako Quad .22 LR .17 Hmr M. Leupold VX-II 6-18
Beretta 686 12/76
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#12
Jeps, kr. 549,- for en ny boltpistol, det er knageme billigt.

Men igen, hvis det kun er et lam, så ring dog til en hjemmeslagter. Jeg tror han vil gøre det for det halve, og så kan du lære en masse samtidig.

Iøvrigt er det en almindelig fejl ved boltskydning, at man skyder for langt fremme, og derved kun rammer næse- og pandehuler. Så står dyret bare og bløder ud af næsen mens det ryster vildt på hovedet så de efterfølgende skud bliver endnu sværere.

Hvis der er tale om små hornede drøvtyggere (geder, væddere, råbuk!) skal boltpistolen altid placeres bag hornene. Det vil mange opfatte som nakken, men i virkeligheden er det en del af panden.

Anatomien kan være meget forskellig afhængig af art og race, så den sikre løsning er at få en til at gøre det, der har rutinen.

Bliver du, som jæger, kaldt ud til et dyr der er påkørt, og du bare er nødt til at gøre noget for at afslutte dets lidelser, så er det beskrevne "nakkeskud" (der i virkeligheden er et pandeskud)den sikreste måde at gøre det rigtigt på.

Jeg har en gang aflivet en hund på den måde ("nakkeskud" med haglgevær), fordi jeg simpelthen ikke havde andre muligheder. Det er meget effektivt, men det ser ret grimt ud bagefter [xx(]

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Det lyder som et godt forslag at skyde det i nakken. Det tror jeg at jeg vil forsøge med. Tusinde tak for hjælpen og alle de gode råd.
Svar
#14
Citat:quote:

Det vigtigste i denne sag er, om du er i stand til at tage imod fornuft.


Hrrmfff. Det er du så ikke. Nåmen held og lykke med forsøget, det får du, din nabo og lammet brug for.[:0]

Det kan da også sagtens gå godt
-hvis lammet bliver stående stille
-og hvis det ikke bevæger hovedet
-og hvis kuglen rammer hjernen (som du ved hvor er?)
-og hvis kuglen ikke rikochetterer når den kommer ud
-og hvis kuglen, hvis den rikochetterer, ikke rammer nogen...

så går det jo fint.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#15
Er det ikke lidt tidligt at slagte lam. hvornår er det fra? og sidst vil du købe 2 får og en vædder[Wink]
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#16
OK - jeg véd godt det er flueknepperi - MEN det kan da for pokker ikke passe at indlæg om at SLAGTE LAM "kører" under "Praktisk jagt".

I min verden er de to begreber jagt og slagt næsten så langt fra hinanden som de kan komme.

Tjaee - så fik jeg da luft[Smile]

mvh
Korthår
Svar
#17
I min verden er jagt og slagt næsten så tæt på hinanden som de kan komme.

Her er der ingen der bliver imponeret over at du kan skyde en stor rentyr. Det er det mindste af det. Men man bliver imponeret hvis du kan partere den rigtigt, bære den ned og tage vare på kødet så du har nok til vinterens forbrug. Det handler også om at udføre drabet korrekt. I det hele taget har næsten alle naturoplevelserne her et jæger/samler aspekt. Man plukker sortebær og blåbær nu, man fisker eller går på jagt.Man nyder selvfølgelig turen og oplevelsen, men der skal helst også noget i fryseren.

Sådan kan jeg lide det.

...såehhh ja, du har ret, det er flueknepperi at skelne [Big Grin]

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by dalby

Det lyder som et godt forslag at skyde det i nakken. Det tror jeg at jeg vil forsøge med. Tusinde tak for hjælpen og alle de gode råd.



Tag nu lige og hør efter hvad dyrlægen (lassescout) siger!!!!!

Jeg har selv (i min uvidenhed) aflivet en del syge geder med 9 mm ved nakkeskud, men stoppede med det fis, da et projektil ændrede retning inde i kraniet og kom ud med en kurs i betænkelig nærhed at mit knæ!!! Hvis det var sikkert at anvende skydevåben til denne form for aflivning/slagtning så var slagtepistolen aldrig blevet opfundet.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#19
Kim. vilken race får

The Shootist
.45 forever
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#20
Ja det er ikke særlig smart at forsøge sig med diverse former for skydevåben til denne form for aflivning - bare tænk på hvordan et projektil undertiden kan ændre retning i en buk eller lign - trods det at skuddet er på en krop og ikke et kranieområde...

Kendte til en som brugte jagtgevær til aflivning af kalve - når de stod med hovedet i foddertruget så fik de skuddet i panden - på et tidspunkt var der en kalv som åbenbart rystede på hovedet i skudøjebliket, og dermed blæste haglsværmen et større område skind af på hovedet, og haglsværmen fortsatte ud i en skæv vinkel ... der skete dog ingen personskade...

[Image: topp_sommar.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)