Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaringer med 6.5x55 ammo til vildsvin søges
#1
Jeg søger oplysninger/erfaringer om egnet fabriksammunition i kaliber 6,5x55 til vildsvin.

Jeg er klar over, at kaliberen bliver anset for at være lige i underkanten, til denne type jagt, men jeg har fra flere sider ladet mig fortælle, at det skulle være tilstrækkeligt så længe skuddet sidder korrekt placeret.

Jeg havde forestillet mig at benytte Norma Oryx 10,1 gram til jagten - ville dette være anbefalelsesværdigt?

Lokalitet: Sverige, type: Anstandsjagt

På forhånd tak!

Mvh - RWF
Svar
#2
du siger det jo selv: kaliberen er lige i underkant, men kun til drivjagt.
når du i ro og mag man sætte din Oryx i den forreste halvdel af grisen har du ingen problemer: grisen er død men kan som regel flytte sig lidt fra skudstedet ligesom den kan gøre med alle andre kugler
( måske undtagen den i en anden tråd meget jagtrelevante .50 BMG )

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Hej RWF
Jeg har gode erfaringer med Lapua`s Mega 10,1 gram, og som STROM skriver, at har man god tid til at placere skuddet det rigtige sted, så flytter bassen sig ikke mange cm.
petoni

Man kan miste meget, men mister man sin selvrespekt
er der ikke meget tilbage, at miste.
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#4
Du er ikke "underpowered" med en 6,5 til svin, de fleste af dem jeg kender bruger 10,1 mega med succes. Den giver også gennemslag, med mindre du skyder øfferen på langs.
Svar
#5
9 gram Nosler partition har jeg anvendt med gennemskud på de 6 grise jeg har skudt med den kanon indtil videre[Wink]

Max flugtafstand 10m.

Kaliberet er fuldt ud nok til grise[^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
hej Gammeltoft

stod svinet stille? eller løb det som død og helvede?
Svar
#7
Mange tak for jeres gode svar!
På baggrund af jeres tilbagemeldinger vil jeg trygt tage til Sverige i morgen med min 6.5’er i hånden og forsøge at skyde mig et vildsvin.

Rigtig god weekend.

Mvh - RWF
Svar
#8
Men sørg for at ramme det rigtigt - ellers er flugtafstanden en helt anden - selv på bladkugler lidt bag til kan et svin nemt løbe 130 m
Og lav så lige et studie på hvor ryggen går i gennem svinet - hvis du holder en anelse for højt risikerer du et tapskud....

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Men sørg for at ramme det rigtigt - ellers er flugtafstanden en helt anden - selv på bladkugler lidt bag til kan et svin nemt løbe 130 m
Og lav så lige et studie på hvor ryggen går i gennem svinet - hvis du holder en anelse for højt risikerer du et tapskud....



Jeg har skam læst på lektien...meget.

Så håber jeg at hånd står mål med hjerne, hvis chancen skulle byde sig. [Wink]
Svar
#10
Citat:quote:

selv på bladkugler lidt bag til kan et svin nemt løbe 130 m


Vrøvl at generalisere på den måde!!!

Det sidste stykke tid har jeg skudt 4 svin med kropsvægt (brækket) fra 55 til 100 kg og kuglen har i alle tilfælde bevidst været placeret i lungeregionen.
Dvs. ingen knogletræf.
Den længste flugtafstand har været 15m.

Alle skudt med 9 gram partition i 6,5mm[^]

@Poulsen

svinene stod alle stille i skudøjeblikket.
Jeg mener derfor godt det tåler sammenligning idet der spørges specifikt til anstandsjagt.
Til trykjagt bruger jeg min 308win fordi der sidder en mindre kikkert på.
Det passer sig ikke rigtigt med en S&B PMII 5-25x56 til trykjagt[Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Imponerende grundlag at konkludere på, at vildsvin ikke løber mere end 15 m med en lunge kugle.
En dag går de barske realiteter nok op for dig.

Vildsvin kan let tilbageligge endog betydelige afstande inde de vælter for nok så gode placerede kugler og endda af endnu grovere kalibre.
Svar
#12
Citat:quote:

Imponerende grundlag at konkludere på, at vildsvin ikke løber mere end 15 m med en lunge kugle.
En dag går de barske realiteter nok op for dig.



Prøv nu at læse hvad jeg skriver, så vil de barske realiteter nok også gå op for selv dig[Big Grin][Wink]

Citat:quote:

Det sidste stykke tid har jeg skudt 4 svin med kropsvægt (brækket) fra 55 til 100 kg og kuglen har i alle tilfælde bevidst været placeret i lungeregionen.
Dvs. ingen knogletræf.
Den længste flugtafstand har været 15m.


Jeg skriver at det at generalisere at svin altid løber 130m er da noget vrøvt ud fra den betragtning at de rent faktisk ikke altid gør det.

Det beviser vel så udemærket det modsatte idet jeg har oplevet det modsatte de sidste 4 ud af 4 gange.

Læg venligst mærke til at jeg netop IKKE skriver at svin ALTID kun løber 15m!!!

Det jeg bemærker er flugt afstandene på de sidste 4 svin jeg har skudt[Wink].

Må jeg så driste mig i henhold til trådens start at udtale "at jeg personligt har god erfaring med 6,5 til vildsvin".
Det kan vel ikke støde nogen[Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
@Gammeltoft

Ro på - læs nu hvad jeg skriver ... ordet kan er ikke ensbetydende med at den gør det hver gang....
Den jeg oplevede blev skudt med en 308w 12 grams Lapua. Har også skudt en gris med 9,3-62 som også fik den ide at stikke af men den løb vel kun 20 meter - og selv en 358NM giver heller ikke altid grisen stop så man slipper for at kravle rundt mellem grannerne.
Jeg har så også skudt nogle hvor de har stået direkte på hovedet i skudet og det uden at ryggraden var ramt - så der er en mangfoldighed til stede i hvordan de reagerer uanset de er ramt på bladet [:0]

Men sørg for at ramme det rigtigt - ellers er flugtafstanden en helt anden - selv på bladkugler lidt bag til kan et svin nemt løbe 130 m

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#14
Fair nok Halvauto,

jeg læste åbenbart dit indlæg grundigt nok.....[B)]

Oplevede selv ved blandt andet 300 win mag at en 100kg keiler løb 60m ind i en sivbevoksning sidste vinter i Polen efter den havde fået en skovlfuld MRP samt en Partition[xx(]

Ud af de snart mange svin jeg har skudt har jeg desværre størst erfaring med at de er løbet længst skudt med min 358NM[xx(] Selvom den yder omkring 6000Joule.
I Kroatien har jeg haft en enkelt gris der løb 50m med en 9,3 kugle i sig ellers er resten forendt efter omkring 20 m flugt vil jeg vurdere enkelte lå på skudstedet.

Jeg hælder efterhånden mest til et kaliber jeg håndterer bedst af dem jeg har frem for ubetinget at tage det kraftigste, hvilket jeg ved personlig erfring ikke har haft det bedste resultat med.
Og til 375 Ras kan jeg sige at det er ikk min 416Rigby[Big Grin]

Af en eller anden ukendt årsag har jeg faktisk ikke oplevet, endnu!, at de grise jeg har skudt med de mindre kalibre har løbet længere end med de kraftige kalibre. Besynderligt, men ikke desto mindre det jeg personligt har oplevet[?][?]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)