Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ruger M77 MkII Cal.243 el 223 Vs ??
#1
Hey.

Jeg er i gang med at kigge på en Riffel nr 2, som skal være en lille kaliber primært til brug herhjemme til råvildt.

Har i dag en Carl gustav 3000 Cal. 30.06 men vil være rart med en lettere til det små vildt vi har på vores stykke. (rådyr,ræve)
Har kigget på en ruger i både Cal 243 og Cal 223 som jo er fine små kalibre.
Men er der nogen der har erfaring med Ruger?

Har ikke rigtig set dem før jeg var i Staden (KBH) sidste dag og kigge hos en forhandler på nørre voldgade. (ER ny herinde så ved ikke hvordan navne på forretninger godtages) og snakkede med en vældig venlig sælger som snakkede godt for Ruger.

syntes det virker som en ganske fin og fornuftig riffel og til en ganske fornuftig pris også.

Skal ikke nødvendigvis være Ruger også hvis der er andre forslag er jeg modtagelig.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#2
De Ruger jeg har set er generelt OK rifler.

Hvis prisen har betydning, så kig også på Savage. Specielt på deres modeller med "Acutrigger" Så får du en riffel der ikke har et "sagføreraftræk"

CZ/BRNO er efter min mening også et fint køb, ligesom Tikka T3 Lite ofte ses til lave priser, og Tikka er oftest super præcise rifler.

Til rådyr og danske jagtafstande mener jeg at begge kalibre er ok, men vil nok hælde til .243.

Ellers så har jeg set spændende ting om 6.8 SPC, der vist er på vej som std. kaliber fra CZ

vedr. forhandlere, så har jeg oftest set bedre priser hos Korsholm og Østjysk, end hos forhandlere på djævleøen, De priser jeg har set hos HH har klart været i den høje ende.

Glædelig Jagt fra Grønland.

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
Citat:quote:

[i]

vedr. forhandlere, så har jeg oftest set bedre priser hos Korsholm og Østjysk, end hos forhandlere på djævleøen, De priser jeg har set hos HH har klart været i den høje ende.

Glædelig Jagt fra Grønland.

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk


Og HH og forretningen på Nørre Voldgade kunne meget vel have samme ejer [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by SteF_H

Hey.

Jeg er i gang med at kigge på en Riffel nr 2, som skal være en lille kaliber primært til brug herhjemme til råvildt.

Har kigget på en ruger i både Cal 243 og Cal 223 som jo er fine små kalibre.
Men er der nogen der har erfaring med Ruger?

Skal ikke nødvendigvis være Ruger også hvis der er andre forslag er jeg modtagelig.



Hej Stef

Personligt har jeg ikke erfaringer med Ruger, det skyldes væsentligst at jeg ikke tilhører klubben af begejstrede Mauserkloninger.

Jeg er ikke i tvivl om at riflerne er driftsikre nu og i mange år fremover.

Hvis du heller mere til 223 end 243 har RUGER yderligere den fordel fremfor så mange andre, at den fra fabrikken har en stigning der gør det muligt at skyde med de lidt tungere kugler.
Hvis du søger på tråde her om 223 og tunge kugler vil opleve at mange prøver at få deres 223´ere til at skyde med +60 grains og at det ikke altid virker.

Jeg har selv haft mere end 2 243´ere og den er mindre vindfølsom end en 223, jeg synes til gengæld det er sværere at finde en præcis ladning til 243 end til 223.

223 der kører jeg på nummer 3 og de er, hvis man har respekt for stigningen og bruger de projektiler den enkelt riffel er beregnet til, lette at skyde små grupper med.

Skulle jeg vælge ville jeg tage en 223, der har stigning( 1/7 til 1/9) så den kan skyde med fx 70 grains speer eller 75 grains scirocco.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
køb du bare en ruger - det er super våben til prisen.
jeg har selv M77 MARK II i .223 og den nye M77 Hawkeye i .308
begge skyder tætte grupper og hawkeye'en har fra fabrikken et super godt aftræk.

________________________
load'n make ready !
________________________
load'n make ready !
Svar
#6
skulle lige til at sige det, er det ikke noget med, at de nye ruger modeller har et bedre aftrækkersystem, end de "ældre" modeller. I hvert fald er det værd at spørge om.
Lab
Svar
#7
Hej

Jeg ejer en M77 MARK II ultralight kal 243. og den skyder også perfekt især til rensdyr.
jeg kan godt kun anbefale dig den og den er i ok pris. Ruger har integrerede scope rings med i købet.

/Tuttu
Svar
#8
Der skal det lige siges at i danmark piller forhandlerne scope rings ud af pakken og sælger dem ved siden af for en tusse[Wink]
Man er vel købmand[Big Grin]

Selv om jeg normalt kun kan sige SAKO, så må jeg indrømme, at jeg har været ganske godt tilfreds med med de to Ruger, jeg har haft. På en af dem erstattede jeg fabriksaftrækket med en Dayton-Traister aftermarket trigger, det virkede fantastisk. Tror også de laver til MKII. Prisen var rimelig 44$ + en time til en våbensmed i danmark.

I din situation villle jeg nok gå efter 243. Den har lidt mere "holdning" i forhold til rådyrerne.

Mvh Søren
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Hej Stef

Hvis du heller mere til 223 end 243 har RUGER yderligere den fordel fremfor så mange andre, at den fra fabrikken har en stigning der gør det muligt at skyde med de lidt tungere kugler.



Jeg mener nu at Ruger har 12" stigning i deres standard repeterrifler incl varmint/target udgaven, men 9" i deres Høgeøje model, samt mini ranch [Wink]

MVH
Mugge

[Image: SmalSako-2.jpg?t=1181058701]
MVH
Mugge

Svar
#10
Hej Alle.

Det er jo lige så mange meninger som der er folk. Men det er jo lige som BL***R. Det har jeg tidligere kigget på men er af en god jagt kammerat blevet truet med både bål og brand.. Så det er jeg gået fra igen. Og tjener ikke guldet mere så det "bare" er og gå ned og købe en. Og hvad jeg kan se af jeres kommentarer om ovenstående BRANDVARME emne så er det måske godt nok at jeg ikke valgte sådan en.

Mht Mauser Kloning har jeg aldrig brudt mig om Mauser låsen da jeg syntes den er for "tung" og repetere med. Men må sige da jeg fik RUGER i hånden var det en yderst positiv oplevelse. Når man er vant til Sauer lås skal der meget til at vænne sig til andet.

Self har prisen lidt og sige men vil hellere give lidt mindre for kanonen og bruge resten ovenpå den.

Men tror også nok jeg hælder til .243 også. Må ind og kigge lidt mere på det med stigning og hvad det har og sige. Kan jeg garanteret også finde noget forklaring på herinde.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)