Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Flere rifler, samme kikkert
#1
Så har jeg været ude og prøveskyde mit nye montagesystem. Det var fedt.
For at starte med begyndelsen, stod jeg med to rifler med forskellige formål.
En Sako AV i 6,5x55, der skal være min primære riffel til jagt herhjemme på råvildt og ræv. Den skal desuden være den riffel jeg skal skyde flest skud med på skydebanen. Både som træning, og når min drøm om prøve noget jagtfeldtskydning går i opfyldelse.
Som supplement til den har jeg en Tikka 690 LH i 30-06, som skal være min storvildtriffel XXXX. Planen er at lade en 200 grains præmiumkugle til den, så den står klar når jeg får muligheden for gris, hjort, elg eller andet hvor 6,5éren med en 130-140 grains kugle bliver i underkanten. Ellers kommer den nok til at leve et stille liv, hvor den kun kommer ud og skyde lejlighedsvis.
Til disse to rifler har jeg to kikkerter, og går og pønser på en tredje. En 3-12x56 Zeiss med lys til ”det hele”. Den skal gerne ende med at være udlandskikkert, til steder hvor der er brug for det ekstra lys. Jeg synes at den er stor, tung og klodset til bukkejagt i Danmark. Så er der en 6,5-20x40 Leupold til banen, og drømmen går ud på en lille let kikkert i 2-7x33 eller 1,5-5x20 eller sådan noget til den danske jagt.
For at det skal være muligt måtte jeg have et system, hvor alle kikkerter ret nemt kan flyttes fra riffel til riffel. Valget faldt på Leupold PRW, og Weaver stålbaser. Det eneste det kræver er at rillen i baserne sidder med nøjagtig samme afstand på begge (og eventuelt flere) rifler. Det var her Hatting kom ind i billedet. Riflerne og den korteste kikkert over til ham, og tilbage med baser på. Så var det bare at montere kikkerter og så ud og lege.
Jeg startede med at lave en nogenlunde indskydning. Alt er skudt på 200 meter. Derefter skød jer en treskudsgruppe med begge rifler. Så af med kikkerterne, og på igen på de samme rifler. Så nye treskudsgrupper. Så byttede riflerne kikkerter, og nye grupper. Så kikkerterne af og på de samme rifler og nye grupper. Til sidst kom kikkerterne tilbage på de rifler de var startet på og nye grupper.

Sako-Zeiss 1. gang
[Image: P8230023.JPG-for-web-LARGE.jpg]

Sako-Zeiss 2. gang
[Image: P8230024.JPG-for-web-LARGE.jpg]

Sako-Zeiss 3. gang (jeg glemte at ændre det) efter den havde været ovre på Tikka
[Image: P8230034.JPG-for-web-LARGE.jpg]

Tikka-Leupold 1. gang
[Image: P8230026.JPG-for-web-LARGE.jpg]

Tikka-Leupold 2. gang
[Image: P8230027.JPG-for-web-LARGE.jpg]

Tikka-Leupold 3. gang, efter den havde været ovre på Sako
[Image: P8230035.JPG-for-web-LARGE.jpg]

Og så bytter kikkerterne rifler

Sako-Leupold 1. gang
[Image: P8230029.JPG-for-web-LARGE.jpg]

Sako-Leupold 2. gang
[Image: P8230032.JPG-for-web-LARGE.jpg]

Tikka-Zeiss 1. gang
[Image: P8230030.JPG-for-web-LARGE.jpg]

Tikka-Zeiss 2. gang
[Image: P8230031.JPG-for-web-LARGE.jpg]

Jeg kan godt have været svingende i min skydning, men jeg synes at det samlede billede er ok.

Og lige et billede af riflerne.
[Image: P8240003.JPG-for-web-LARGE.jpg]

Konklusion:
Det fungerer efter hensigten. Kikkerterne kan flyttes ved at løsne og spænde 4 skruer pr. kikkert, og træfpunktet flytter sig ikke mere end at en let indskydning kan klare det. Dog er det ikke så præcist, at jeg bare kan føre regnskab med klik, og så bare flytte rundt med kikkerter, klikke, og så gå på jagt. Det havde jeg nu heller ikke regnet med.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
det er præcist nok med mine montager, dog skal jeg klikke en f.... masse grundet hullerne ikke er helt præcise på en af mine rifler.

jeg bruger disse præcisions ringe og baser

http://www.nearmfg.com

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)