Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opbevaring af krudt
#1
Mange af os opbevarer krudtet i våbenskabet, men er det egentligt lovligt?

Loven siger jo at det skal opbevares i skab eller kasse, som er godkendt til eksplosivstoffer, men hvordan tolkes det hos de lokale politimyndigheder?
Svar
#2
Krudt skal nu opbevares i fastskruet skafor blå. Evt sammen med fænghætter adskilt af 10 cm luft og en metal- eller træplade.
Om der må være andet godt i skabet er jeg egentlig ikke klar over, men jeg tror det.
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Hvordan tolkes reglen om at krudt ikke må opbevares i "opholdsrum"?
Svar
#4
står reglerne ikke på bagsiden af din ladetilladelse? [Big Grin]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
Hvad står der på din?[Wink]
Svar
#6
Jeg har fundet ud af at, hvor man må opbevare krudt kan tolkes på flere måder, afhængig af den politikreds man bor i.

Der hvor jeg boede før, fik jeg af vide at han (våben sheriffen) kun ville godkende det, hvis jeg opbevarede det i et skafor bæå skab monteret på YDERSIDEN af min husgavl.
Da jeg så flyttede til en anden politikreds, fik jeg af vide der, at det havde de godt nok aldrig hørt før.

En tredie politikreds i Jylland, har udtalt sig, at han helst undgår at besøge 'genladere' for at se om alt er i orden, eftersom den måde loven kræver det, nærmest er umulig at efterleve.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#7
På ydersiden af huset? Det lyder som et tørt og godt sted til krudt.

Hvad er der i vejen med det rum man bruger til genladning og kun til genladning?
Om krudtet står på bordet eller i skabet, når man sidder der, er da ret ligegyldigt.
Svar
#8
Jeg har monteret to små billige Harald Nyborg skabe, til krudt og fænghætter. Dertil skal siges at mit laderum er indrettet i et tidligere fyrrum med brandsluse. Der er to branddøre i stål ind til rummet, begge med en god 5 punkt's Rukolås. Ydermere er rummet godkendt til at modstå 3000 C i en time, før gennembrænding. Politiet har valgt ikke at besøge mig, men de kan jo bare komme an. Opholdsrum defineres (Ifølge Hillerød politi) som køkken, stue, værelser, lokum og klædeskabe med videre. Kort sagt...Laderum og opbevaringssted for krudt og fænghætter, må kun bruges til det ene forhold. På min tilladelse står der dog at jeg også må støbe blyprojektiler i rummet ????[xx(][:0]

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#9
I Bekendtgørelse om eksplosivstoffer står der vedr. opbevaring:

§ 4. Det er forbudt uden tilladelse fra politimesteren (politidirektøren) at opbevare eksplosivstoffer.

Stk. 2. For opbevaring af til og med 5 kg nettoeksplosivstofmængde gælder følgende:

1) Der skal benyttes en boks eller et skab, der er godkendt til opbevaring af eksplosivstof.
2) Boksen eller skabet skal indlåses eller boltes fast, således at boksen eller skabet ikke umiddelbart kan flyttes.
3) Eksplosivstofholdige genstande, der skal anvendes som tændmidler, skal holdes adskilt fra andre eksplosivstoffer. Ved opbevaring i samme boks eller skab skal adskillelsen bestå af minimum 100 mm luft samt en stålplade eller minimum 100 mm luft samt en minimum 10 mm træplade.
4) Boksen eller skabet skal holdes aflåst, når der ikke indsættes eller udtages eksplosivstoffer.
5) Der må ikke forefindes brandfarlige væsker, f-gas eller andet brandfarligt i samme rum som eksplosivstof.
6) På boks- eller skabsdøren skal placeres et skilt, der angiver, at tobaksrygning og brug af åben ild er forbudt, når boksen er åben. Skiltningen skal være i overensstemmelse med Arbejdsministeriets bekendtgørelser om sikkerhedsskiltning.
7) Indendørs opbevaring af eksplosivstof må ikke finde sted i opholdsrum, herunder kælder- og loftsrum, skurvogne, garager og udhuse m.v., der anvendes til ophold.
8) Inden- og udendørs opbevaring af eksplosivstof skal finde sted i en afstand af mindst 5 m fra naboskel og vejmidte.
Stk. 3. For opbevaring af mere end 5 kg men højst 60 kg nettoeksplosivstofmængde gælder bestemmelserne i stk. 2, nr. 1)-6). Herudover gælder følgende:

1) Indendørs opbevaring af eksplosivstof må ikke finde sted i opholdsrum eller i rum, der er sammenbygget med opholdsrum.
2) Inden- og udendørs opbevaring af eksplosivstof skal ske i en afstand af mindst 25 m fra naboskel og vejmidte.
3) Der skal opstilles brandmateriel efter aftale med det kommunale redningsberedskab.
Stk. 4. Politiet kan af hensyn til sikkerheden opstille yderligere vilkår for tilladelse til opbevaring af eksplosivstof.

Umiddelbart ser det ud til at begrebet "opholdsrum" ikke skal tolkes så restriktivt, når der er tale om hjemmeladere, der kun har tilladelse til opbevaring af max 3 kg krudt - dvs. under 5 kilosgrænsen. Fra 5-60 kilo opbevaring er det jo nøje beskrevet hvordan oplagringsrummet ikke må være i forbindelse med opholdsrum.

Spørgsmålet er - hvad er et godkendt skab?

I bekendtgørelse om våben og ammunition står der vedr. opbevaring:

§ 20. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-c, og i denne bekendtgørelses § 14, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i et aflåset gemme. Ammunition må ikke opbevares sammen med skydevåben, medmindre skydevåben og ammunition opbevares sammen i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4.

Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:

1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitichefen godkendt døgnbemandet kontrolcentral.

Stk. 5. Nøgler til boksrum, sikringsskab mv. skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.

I våben og eksplosivstofloven defineres så hvilke våben og eksplosivstoffer der skal opbevares jævnfør §20 i bekendtgørelse om våben og ammunition:

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:

1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,

2) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,

3) håndgranater, bomber, miner og bla bla bla ....en masse ting, vi ikke har noget med at gøre, som f.eks. slangebøsser osv...

Dvs. - tror jeg....:
I §1 nr. 2 lige herover defineres fænghætter, patronhylstre og lign. til at høre under ammunition.

I bekendtgørelse om våben og ammunition §20 stk. 2 (der refererer til definitionen i våben og eksplosivstoflovens § 1 stk.2, der definere fænghætter og lign. til at høre under ammunition) står der, at:

Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i et aflåset gemme. Ammunition må ikke opbevares sammen med skydevåben, medmindre skydevåben og ammunition opbevares sammen i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4.
Stk 3 kommer så det med godkendte våbenskabe m.m.

Men det må altså jævnfør d.o. være tilstrækkeligt at opbevare det i aflåst gemme, når det ikke opbevares sammen med skydevåben.

Dvs vi har modstridende lovgivning på området: Eksplosivstofloven siger at det skal opbevares i "skab godkendt til opbevaring af eksplosivstoffer"

Bekendtgørelse om våben og ammunition henregner det i kategorien ammunition, hvilket blot skal opbevares i aflåst gemme - f.eks. et forsvarligt låst fastboltet skab, men ikke nødvendigvis Skafor godkendt.

Hvilket så giver følgende lidt kildne spørgsmål: ER et aflåst gemme, i form af et fastboltet skab, der ikke umiddelbart kan flyttes så godkendt i eksplosivlovens forstand, når nu det aflåste gemme tilsyneladende er "godkendt" til opbevaring af ammunition i bekendgørelsen om våben og ammunition, når nu genladningsartikler (undtagen krudt - som ikke nævnes) henregnes i kategorien ammunition i våben og eksplosivstofloven??

I fald krudt ikke tæller med i definitionen af "ammunition" kan det vel tolkes, at fænghætter må opbevares i våbenskabet sammen med de ting man nu har der, under skyldig hensyntagen til eksplosivstoflovens afstandskrav og adskillelse fra øvrige eksplosivstoffer dvs 100 mm luft + stålplade eller 100 mm luft + 10 mm træplade. Og i øvrigt, at tomme patronhylstre også skal låses inde....da det er omfattet af definitionen på ammunition...

Hvem definerer i øvrigt krudt som et eksplosivstof?
Røgsvagt krudt, som vi genladere opfatter som drivmiddel, står ikke direkte nævnt i lovstoffet....men falder til gengæld ind under definitionen af eksplosivstoffer i vejledningen til loven (afsnit 6.1.3) - se bare her:

"Eksplosive stoffer og produkter er faste, flydende, pastaagtige eller gelatinøse stoffer, der uden tilførsel af ilt kan reagere stærkt varmeudviklende med hurtig gasudvikling, og som ved fastlagte prøvebetingelser detonerer, hurtigt deflagerer (forpuffer), eller som ved opvarmning og delvis indeslutning eksploderer.

Stoffer eller produkter, der er eksplosive i den form, de markedsføres, klassificeres som eksplosive og tildeles symbolet E, farebetegnelsen ”Eksplosiv” og én af følgende R-sætninger: R2 ”Eksplosionsfarlig ved stød, gnidning, ild eller andre antændelseskilder” eller R3 ”Meget eksplosionsfarlig ved stød, gnidning, ild eller andre antændelseskilder” (bekendtgørelsens bilag 1, pkt. 2.2.1)."

Kigger du på din krudtemballage er den forhåbentlig også mærket med "E" - så der er tilsyneladende ingen tvivl om at krudt henhører under eksplosivstoffer....!

Men det besvarer stadig ikke spørgsmålet om opbevaringsstedets "godkendelse"....hvad er et godkendt skab til opbevaring af krudt? (jvf. bekendtgørelsen om eksplosivstoffer)

Vejledningen til loven om eksplosivstoffer omhandler også spørgsmålet om opbevaring i afsnit 12.5:

"12.5 Opbevaring af brandfarlige og eksplosive stoffer og produkter samt aerosoler

Brandfarlige væsker , dvs. væsker med et flammepunkt mindre end eller lig med 100 ° C, skal opbevares efter Justitsministeriets bekendtgørelse om brandfarlige væsker.

Der findes ingen regler, der konkret omhandler opbevaring af brandfarlige faste stoffer/ produkter. Beredskabsstyrelsen anbefaler dog, at man opbevarer disse stoffer/produkter efter Beredskabsstyrelsens tekniske foreskrifter for træbearbejdning og træoplag, plastforarbejdning og plastoplag, korn- og foderstofvirksomheder, fremstilling og oplagring af mel, visse brandfarlige virksomheder og oplag.

Sagsbehandlingen i forbindelse med oplag af ovennævnte produkter vil altid foregå ud fra en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.

Pyrotekniske genstande , f.eks. airbags, skal opbevares efter Indenrigsministeriets bekendtgørelse om fyrværkeri med senere ændringer.

Ammunition og eksplosivstoffer skal opbevares efter Justitsministeriets bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer med senere ændringer.

Desuden skal der ved opbevaring af eksplosivstoffer tages hensyn til Justitsministeriets bekendtgørelse om eksplosivstoffer ). "

Og her bliver det for alvor interessant, for vejledningen til "bekendtgørelsen om eksplosivstoffer" siger at opbevaringen af ammunition og eksplosivstoffer skal følge "bekendgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer" under hensyn til "bekendtgørelse om eksplosivstoffer"

Nu er det bare sådan, at "lov om våben og eksplosivstoffer" ikke omhandler opbevaring, men i det væsentlige kun tilladelser og beskrivelse af hvad man må/ikke må erhverve og bære af forskellige typer våben og eksplosiver. Det vil sige (gætter jeg på) at bekendtgørelse om eksplosivstoffer, som der også henvises til må være gældende. Men denne nævner ikke hvad der skal til, for at skabet/boxen er "godkendt" - blot at den skal være "godkendt".

Der hersker altså ingen entydige regler på området. I bedste fald fordi der mangler en defiition på ordet "godkendt" i forbindelse med opbevaring af eksplosivstoffer. I den øvrige våbenlovgivning har man defineret ordet "godkendt" i forbindelse med opbevaring af våben (skafor) - men der er mange gode faglige begrundelser for hvorfor et tætlukket våbenskab ikke nødvendigvis er det allerbedste til opbevaring af krudt, der kan eksplodere, hvis det lukkes helt eller delvist inde og uheldet er ude...

Måske var køleskabet i virkeligheden det allerbedste sted at opbevare krudt? Der er koldt, konstant temperatur, og hvis det skulle selvantænde (hvlket vel er umuligt ved 5 grader C) kan låget åbne sig og gassen slippe ud....og reaktionshastigheden er sænket lidt pga den lave temperatur..i..

Hvis du kom helt herned i bunden er du sej.....de fleste er vel stået af halvvejs??
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
er det dette skab [Image: 3110.jpg]
Svar
#11
Mike... Yes..Og det er garanteret ikke godkendt ?

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#12
nix skafor blå
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#13
Hej Strom
Hvilke regler refererer du til, når du mener at skabet til opbevaring af eksplosiver skal være skafor godkendt? Du virker ret sikker. Er helt med på, at det er en god ide, af hensyn til indbrudssikring, når man snakker våben og brugbar ammunition.
Jeg har ikke nogen steder i regelgrundlaget kunnet finde det i forhold til opbevaring af krudt....
Er ikke afvisende over, at det kan forholde sig sådan, men mener dog, at der kunne være helt andre kriterier til grund for at godkende et skab til opbevaring af eksplosiver - f.eks. eksplosionsikret i forhold til statisk elektricitet, (som der jo faktisk tages hensyn til i regelgrundlaget, når der tales om el-installationer, arbejdsflader osv) eller en svag side, som kan "pustes ud" i tilfælde af krudtet antænder osv.....

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#14
Halløj Ran
i mit pastorat (Djursland ) får vi politibesøg ved fornyelse af ladetilladelse selvom jeg har haft ladetilladelse i over 20 år.
Hvis betjenten ikke er tilfreds beholder han tilladelsen i lommen og kommer igen senere. Han er ellers rar nok
Sidste gang havde jeg krudt og hætter i hvert sit aflåste metalarkivskab, og den gik ikke. Derfor købte jeg et våbenskab og svejsede hylder i til dåserne - desværre max 3 kg.

uden at vide det præcist vil jeg tro at Jan Poulsen ved Århus Politi bruger samme fortolkning
mvh

Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#15
Det bliver mere og mere utydeligt, hvad reglerne egentlig siger, jo mere man graver i det.

I sortkrudt kredse er der tilsyneladende ingen tvivl om, at det skal opbevares i et skafor godkendt skab.
se under pkt. 10: http://www.sortkrudt.dk/lovgivni.htm#9.

De danske skytteforeningers sikkerhedsbestemmelser fastslår følgende om opbevaring af krudt og fænghætter i private hjem til genopladning:
"Røgsvagt krudt skal opbevares i forsvarligt aflåst træskab der er fastboltet til væg eller gulv. Vægtykkelsen skal være minimum 22 mm. Der må opbevares op til 3 kg krudt i private hjem.....og så står der lidt op radiatorer osv.....
....Fænghætter skal opbevares i aflåst kasse eller skuffe, hvor intet andet opbevares. Opbevaringen på dog ske i samme skab som røgsvagt krudt....(og så de kendte afstandsregler...)"
Se mere: http://www.skytten.dk/godviden/siksky-05-2003.pdf

Hmmmm...gad vide hvilket lovgrundlag DDS har fundet??

Ran

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#16
Har for sjovs skyld sendt spørgsmålet til "Jægers" juridiske brevkasse med angivelse af de forskelligheder jeg har fået samlet sammen indtil nu....det bliver spændende og se, om de tager det op....

vh ran

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#17
Jeg har fået svar på mail fra "Jæger" - dog uden at få svar på spørgsmålene. De skriver at deres svartid normalt er 5 dage, men dette spørgsmål - med de ting, der nu er fundet frem (og de har fået hele smøren med lovteksterne osv.) har de været nødt til at rette henvendelse til Justitsministeriet for at få svar, så derfor skal jeg væbne mig med tålmodighed, da svarfristen på 5 dage af samme årsag nok ikke kan overholdes....
De nævner endvidere, at der er nye regler under udarbejdelse, der har været under vejs i 4 år.....
Mere følger senere, når jeg får svar derfra.. [8)]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#18
Der er nu gået 20 dage iden jeg sendte spørgsmålet til Jægers jurister. Hold øje med Jæger, når den dumper ind af døren en af de nærmeste dage....måske har de fundet ud af noget?[8)]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#19
Fik mail i dag fra Jæger. Der er stadig intet nyt fra Justitsmor...[:X]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#20
Hej ran,

har du hørt noget nyt?

Hvilken mailadresse brugte du iøvrigt til den juridiske brevkasse?

osterwald
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)