Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagt/felt skydning - Udstyr ???
#1
Hejsa

Jeg vil lige høre om der er nogle jagt/felt skytter eller terrænskytter derude. Hvilket udstyr skal bruges.. Hvilke rifler skyder i med, caliber ? Afstandsmåler eller ej. Kikkertvalg osv.. Bruger i ballistikprogrammer og hvilke.. Riffelbanerne rundt omkring giver jo kun mulighed for standard 100-200-300 m.. hvordan finder i ud af resten af de mere "skæve" afstande..

Giv lyd til en måske ny jagt/felt skytte

Vh. Tooms
"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
Svar
#2
Først skal du afgøre om du vil skyde jagtrelevant eller deicderet "pointskydning".

En hvilken som helst jagtriffel med en standard størrelse kikkert er hvad der skal til, til den første model. Her korrigerer du træfponkt ved bare at "holde over" målet.

Til decideret pointskydning kan man erhverve sig en ortopædsvælle type Sauer 205, Kongsberg o.l.

Kikkerter er der et hav af. Dem der går flest igen af er nok Svarowski 6-24x50 PVS og Zeiss 6-24x56 men også Leupold med 20 eller flere ganges forstørrelse.

Afstandsmålere er tilladt til langt de fleste skydninger. dem hvor det ikke er tilladt bruger folk dem alligevel så man kan vist godt side at der er "tålt" at det anvendes generelt.

Software er der også masser af. F.eks PCB eller Normas online beregner er hyppigt brugt.

mht. de skæve aftande er det bare at teste i henhold til ballistikdata på de afstande man har mulighed for og så efterfølgende klikke til de afstande man vurderer/måler på selve skydningen.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Tak for svaret Gammeltoft, det var pænt af dig.. Imponerende at 189 kan læse emnet, men kun en svarer........

Tooms
"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
Svar
#4
Men den der svarede.. ved så til gengæld lidt om det [Wink]

Citat:quote:

Originally posted by tooms

Tak for svaret Gammeltoft, det var pænt af dig.. Imponerende at 189 kan læse emnet, men kun en svarer........

Tooms



[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#5
Citat:quote:

Zeiss 4-24x56


det er vist en ny model :-)

Je ville nok bruge min 6-24X72[Big Grin]

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#6
Hej!

Gammeltofts indledning om "hvad man vil med jagtfeltskydning" minder mig lidt om den evindelige diskussion på pistol-tærrænskydningerne..
Går du sammen med en gruppe der er "seriøse" konkurrence typer, så kigger de skævt til dig hvis du ikke har en Walter eller Hämmerli skiveskydnings-pistol med, selv i Grovpistol. Kalibre over .32 Wadcutter anses for "larmende magnum" og ve den der stiller i grovrevolver med en S&W .357 med 4"pibe ...

Går du så en anden dag sammen med de mere afslappede typer, så kigger de på din Walter i .32 og siger "Såån eeen ligner nu mest en slidt 22-er .......

Hvis man vælger at opfatte jagtfelt som jagtlig relevant træning med lidt konkurrence i for at "simulere presset" på jagten, så skal man jo vælge at skyde med ens normale jagtvåben.

Vælger man at se det som en konkurrence man vil opnå gode resultater i, så skader lidt velanbragt "materiel-doping" betemt ikke ens resultater[Wink]

Kaliberen bliver jo så også genstand for debat... skal man konkurrere gælder de jo om at få en præcis og rimeligt fladt-skydende kaliber med minimal rekyle... en .223 ville nok være et godt valg...

Skal det forestille jagtlig relevant skydning, tjaaa... så virker det jo lidt underligt at stå der og sende 55 grains .224 kugler afsted efter en elgtyr eller kronhjort på 274 meters afstand...

og så er der det med træningen.... det kræver mange skud = rimeligt billigt ammo ... og så ender mange med super-kaliberet 6,5x55[Big Grin]

Jeg skyder selv med en "ortopæd-jernbane svelle" i 6,5x55 fremstillet af en ældre Sako lås og en Shilen pibe og ovenpå den sidder der en "Høg" i 6-24x50
Jeg er endt med at blive så gode venner med "ortopæd-svellen" at det oftest er den der kommer med på jagt også....så skal mikkel eller et stykke råvildt være rimeligt langt væk for at kunne føle sig sikker, hvis jeg ellers kan skaffe mig en god skydestilling...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by tooms

Tak for svaret Gammeltoft, det var pænt af dig.. Imponerende at 189 kan læse emnet, men kun en svarer........

Tooms



Mener du at gentagelse gavner?

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#8
@Dravis,

det jeg mente var egentlig bare at man ud fra sin aktuelle situation kan vurdere hvad man vil med jagtfeltskydning.....

Jagtrelevant træning eller udelukkende point skydning.

Har man en standard jagtriffel er man naturligvis stadig i stand til at deltage i point ræset[Big Grin]

Men selvfølgelig, "geardoping" er da stadig fedt.

Din referance til terrænskydning kender jeg alt for godt.

Jeg deltog selv for da nogen år tilbage ret seriøst med pistol/revolver.
Dengang som nu skyder jeg i en unionsforening og da jeg, plus et par andre fra pågældende forening lige pludselig begyndte at tage 1, 2 og 3. pladser blev der lige pludselig lavet en klasse i DDS der hedder "andre skytter" uden for klassementet[xx(]

Så kunne vi skyde med vores gamle browning150 og lignende for os selv.

Så sluttede festen ligesom der.....

Det mener jeg nu ikke gør sig gældende inden for jagtfeltskydning endnu[Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft
Jeg deltog selv for da nogen år tilbage ret seriøst med pistol/revolver.
Dengang som nu skyder jeg i en unionsforening og da jeg, plus et par andre fra pågældende forening lige pludselig begyndte at tage 1, 2 og 3. pladser blev der lige pludselig lavet en klasse i DDS der hedder "andre skytter" uden for klassementet


Den må du lige uddybe lidt.
Jeg er da ikke stødt på en klasse i DDS, der hedder "andre skytter" [?]
Der findes en klasse der hedder "grovpistol" som kun er for grovpistoler i kaliber 32 og så findes der en klasse der hedder "grovpistol andre" som er for resten (hovedsaglig 9 mm). Det er indtil videre kun på terrænskydningerne at de er adskildte.

JPL
JPL
Svar
#10
Du har ret.
Det var præcis terræn pistol hvor vi blev smidt ud fordi vi tilsyneladende skød for godt[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Vi blev ihvertfald smidt i en klasse for udenlandske og "andre skytter" som klassen hed, ihvertfald den gang....

Det kan da godt være "sutsko skytterne" er blevet lidt mere politisk korrekte[Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Det med "klasserne" må være en henvisning til de "points-klasser" der stadig bruges..

Baseret på ens resultater året før indklasseres man i kaliber .22 Klasse1, Klasse 2, Klasse 3, Ung, Junior, veteran, o.s.v.
Der har nogen gange været en "andre skytter + udenlandske" som jo ikke kan placeres i "klasserne" da de ikke har en DDS placering fra årene før----
Og så er det jo ligemeget hvor godt man skyder! det ER set enkelte gange at en skytte vinder "Klasse 2" med flere points end den bedste skytte i "Klasse 1"
Jeg har personligt aldrig set skytter på .22 "uden for Klasse" der skød bedre end "klasse 1 og 2" og jeg har deltaget i Pistol-tærræn i henved 17 år!! (dog fortrinsvis i Jylland)

Disse klasser bruges IKKE i Grovpistol (.32), Grovpistol Andet (9mm, 38super, 357Sig o.m.a.) samt Grovrevolver (.32 -> .38)

Personligt skyder jeg .22 med en Walter GSP, og "Grovpistol" med den samme Walter med vekselsæt... Men Grovrevolver skyder jeg (som den eneste?) med en Freedom Arms M97 i 357magnum og jeg bliver IKKE nummer 1 med den skyder.... Der er nærmest tale om "omvendt materiel-doping" der[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by dravis
Baseret på ens resultater året før indklasseres man i kaliber .22 Klasse1, Klasse 2, Klasse 3, Ung, Junior, veteran, o.s.v.
Der har nogen gange været en "andre skytter + udenlandske" som jo ikke kan placeres i "klasserne" da de ikke har en DDS placering fra årene før----


Jeg mener nu at ikke klassificerede DDS medlemmer, automatisk bliver placeret i den laveste/letteste klasse, eksempelvis klasse 3 i pistolterræn.
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Men Grovrevolver skyder jeg (som den eneste?) med en Freedom Arms M97 i 357magnum og jeg bliver IKKE nummer 1 med den skyder.... Der er nærmest tale om "omvendt materiel-doping" der[Big Grin]


Skidt med det. Bare du har det godt/sjovt med skyderen.

JPL
JPL
Svar
#13
Citat:quote:

Jeg mener nu at ikke klassificerede DDS medlemmer, automatisk bliver placeret i den laveste/letteste klasse, eksempelvis klasse 3 i pistolterræn.



Ikke desto mindre blev vi smidt i klasse med tyskere svenskere o.l.
Vi fik ikke lov at skyde "indrangeret" selvom vi startede med det de første 4-5 år vi deltog.

Som sagt ligger det nu også en del år tilbage.

Whatever[B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Tak for alle svar ;-)
Men lige et spørgsmål mere:

Hvor kan man så finde ud af hvornår og hvor der er disse skydninger ?? Så man kan komme afsted og "lege" lidt...

Vh. Tooms
"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
Svar
#15
Se f.eks på Jægerforbundets hjemmeside under foreningsmeddelelser.

I morgen er der DM i feltskydning i Ulfborg

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sidder der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
http://www.skytten.dk

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#17
næ JRexA
vi med kikkertsigter er ikke så velkomne på skydningerne i "skytten"

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)