Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Udgangshastigheder
#1
Her lørdag d. 1. sep. havde jeg og en kammerat gang i kronografen, for at teste fabriksladet ammo.
Vi skød 2 skud med hver af følgende patroner.

Sako .222 med 55gr gameheadkugle, hastighed opgivet til 1000 m/s
Hasighed målt til 930 m/s, fra BRNO FOX riffel.

Lapua 308 med 9,7g Hammerhead, hastighed opgivet til 850 m/s
Hastighed målt til 730 m/s, fra fuldskæftet BSA riffel.

Norma 30-06 med 180gr Vulkan, hastighed opgivet til 823 m/s
Hastighed målt til 760 m/s, fra Blaser riffel.

Derudover målte vi en række salon og haglpatroner som alle passede nogenlunde med de opgivede hastigheder.

Vi målte ligeledes hjemmeladet ammo fra samme rifler:
.222 med 55gr hornady SP målt til 985 m/s med 25gr. Norma 201 krudt

308 med 9,7g RWS keglespids målt til 790 m/s med 42gr. Norma 202 krudt

30-06 med 180gr. Vulkan målt til 780 m/s med 54,5gr. N 160 krudt

Der er ingen af de overstående Hjemmelrullede som viser tegn på overtryk, 308 og 30-06 er ladet med moderate ladninger som ligger under hvad jeg kan finde om fabriksladningerne. Jeg gad i den forbindelse godt vide om fabrikkerne med vilje kommer mindre krudt i deres ammo, eller de bare overdriver i salgsøjemed.[?]
Svar
#2
Fabrikkerne er generelt rimeligt pålidelige med deres opgivelser.
Så markante afvigelser er forårsaget af rifler med piber i den store ende af tolerencerne, eller klart for korte piber.
(dette gælder dog ikke 30.06eren, da den er ufejlbarlig fra nævnte producent)[Wink][8D]

jbn
Svar
#3
Jeg gad i den forbindelse godt vide om fabrikkerne med vilje kommer mindre krudt i deres ammo, eller de bare overdriver i salgsøjemed.[red][/red]

det er nok ikke usædvanligt at fabrikshastigheder er lidt overdrevne.

mht fabriksammo´s svage ladninger skal den altid være på den sikre side i ALLE våben i den givne caliber, også den gamle misholdte slæde i ringe stand.
håndladningen skræddersys til et specifikt våben og kan derfor lægges i den hårde ende med en høj udgangshastighed til følge (hvis man ønsker det)

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Hvilken pibelængde har I testet med?
og hvilken pibelængde har fabrikken testet med?

Jeg tænker f.eks. på at de fleste fuldskæftede rifler kun har 50cm pipe, og fabrikstests ofte er med 24"/600mm pipe.
Magnum tests er ofte med 65cm/26" pipe.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by bobo
Lapua 308 med 9,7g Hammerhead



Det må være Mega du mener.
Så vidt jeg ved, så findes der ikke Lapua fabriksladet ammunition, med Hammerhead.

JPL
JPL
Svar
#6
Det må være Mega du mener.
Så vidt jeg ved, så findes der ikke Lapua fabriksladet ammunition, med Hammerhead.
Du har ret, det er en Mega.

Med hensyn til BSA riflen har den ganske rigtigt en kort pibe på 51cm,
og min BRNO har en pibe på 56cm.
Med hensyn til Blaser kender jeg ikke længden på piben, da det ikke er min.
Nu efter at jeg har prøvet at skyde med Blaser må jeg indrømme at det er en lækker riffel.

Vi lavede også ekspansionstest på 50m med de samme patroner, disse test blev udført i melklister (dej). den eneste, af de overnævnte, kugler som holdt rigtigt sammen var Normas Vulkan, de andre ekpanderede fint og trængte lige så dybt ind men kappen var skildt fra blyet.
Den ubetingede vinder dybdetesten var, ikke overraskende, 286gr. Barnes X fra 9,3X62 som blev sent afsted med 690 m/s, fra Min Sauer 202 med 54cm løb. Kuglen gik igennem 60cm dej og kunne graves ud af sandet bagved, den var ekspanderet helt som man ser på billeder.
Jeg har ikke noget fabriksladet ammo at sammenligne den med, derfor kan jeg ikke sige om denne hjemmeruller klare sig bedre end fabriksammo med hensyn til hastigheder.
Vi kunne da dagen sluttede, og efter mange test med forskelligt ammo, konstatere at kugler generelt, lever rimeligt op til de egenskaber som producenterne lover.
Svar
#7
Det må være Mega du mener.
Så vidt jeg ved, så findes der ikke Lapua fabriksladet ammunition, med Hammerhead.

Sako producerer både Hammerhead og Super Hammerhead ammunition [Smile]
Specielt de sidste bruges til Elgjagt.

http://www.sako.fi/

Mvh, Tore
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)