Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny riffel: Sauer 202 S Team XT (?)
#1
Kære Forum!

Idet jeg overvejer at komplementere min elskede Sako TRG22 (.308W) påmonteret Nightforce NFX 5,5-22 med en rendyrket drivjagtsskyder...det egner TRG'en trods alt sig ikke til...har jeg tærsket mangen sider her i debatten igennem!
Først havde jeg set en Bla... R93 Pro i hænderne på Hr. B.S. Christiansen og tænkte at han vel måtte have styr på det...men det er der jo unægteligt delte meninger om herinde. Dog mener jeg at ulykkerne taler sit eget sprog for sikkerheden uagtet mit relativt ringe kendskab til den tekniske del. Jeg synes primært at det er spændende at skyde og gå jagt! [Big Grin]

Nu er jeg så faldet over denne her Team Sauer XT som markedsføres med en bunke mere eller mindre brugbart tilbehør hos et par af de store forhandlere i landet til 15.999,- i kaliber 9,3X62 som jeg finder egnet til formålet(?). http://www.sauer-waffen.de/index.php?id=726 Jeg har på Sauers hjemmeside sjusset mig frem til at der er tale om en riffel bygget på 202 Classic Synth. dog med fluted, heavy barrel. Den har dog IKKE "beholdt" sit stål bundstykke men fået et som Outback der har aluminium. Vægten er naturligvis lidt højere end Outbacken, men jeg er blevet stor og stærk af at pürsche rundt men min TRG 22, så det skræmmer mig ikke så meget!! [8D]
Sauer selv mener selv at den øgede vægt giver riflen "er godt sving"...tsk tsk?

Er der monnogen af jer entusiaster der har erfaringer med denne lidt specielle Sauer 202 model, eller andre vejledende kommentarer til mit måske kommende valg af drivjagtsriffel. Jeg har heller ikke kunnet finde så mange kommentarer til Sauer 202 generelt i forum.

Pft.

/NDT
Svar
#2
Til de andre der lige som jeg foretrækker engelsk fremfor tysk...

http://www.sauer-waffen.de/index.php?id=726&lang=en
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Hej TRG22, gider du ikke tilmelde dig PM systemet[Smile]

LANI

DURA LEX SED LEX, med latex skal du sejre.......
Mvh.LANI



Svar
#4
Citat:quote:

Vægten er naturligvis lidt højere end Outbacken, men jeg er blevet stor og stærk af at pürsche rundt men min TRG 22, så det skræmmer mig ikke så meget!! [8D]


Jo det må man sige med en vægt på rundt de 5 kg[:0], men vel ikke feks efter hjort i det skotske?[Wink]

Citat:quote:

Sauer selv mener selv at den øgede vægt giver riflen "er godt sving"...tsk tsk?

Det vil vel om ikke andet give en roligere riffel føring i det nok så gode sving[Wink]

MVH BlaserGun
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by TRG22

tale om en riffel bygget på 202 Classic Synth. dog med fluted, heavy barrel. Den har dog IKKE "beholdt" sit stål bundstykke men fået et som Outback der har aluminium.


Kassen er i aluminium - næppe bundstykket[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#6
Hej,

var meget tæt på at købe en XT Sauer til den forestående tur til Canada.
Jeg ved ikke hvor mange specifikke udgaver af den der findes?

Den jeg havde i hænderne havde en fed finish, dog synes jeg at den var ret tung af en "extreme" riffel at være.
Lidt næsetung, men det må man forvente med så tyk en pibe.
Flutningen er nok mest af akademisk interesse men er da meget dekorativ.
Åbne sigtemidler for nemmere at få ødelagt ituier og sadelhylstre[Big Grin]

Præcisionsmæssigt fejler riflen ikke noget.

Den eneste anke jeg personligt havde var det lidt underlige tyske aftræk, men når man er vant til et ordentligt aftræk så bemærkes det nok extra tydeligt. Det vil du helt sikkert bemærke når du kommer fra et trg aftræk der er noget af det bedre.

Trods det egentlig en ret fed riffel[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Sauer 202 er en dejlig riffel, har selv 2 af dem, men i stål.
Kender en som kommer på skydebanen, der også har en 202 men i alu, og der har rekylen med tiden ødelagt skruehullerne til baserne, så skal du have en så køb en i stål .

Mvh.
Carsten
Svar
#8
Så er "dyret" i hus, købt og betalt! [Big Grin]

Det viser sig jo at "det" kommer i to versioner...1. med aluminium låseramme og fast weaverbase og 2. med stålramme uden base.
Det blev selvfølgelig stålrammen der vandt!

Det første der rammer mig efter for alvor at have fået syn for sagerne er den dejligt bløde og præcise låsegang sådan en Sauer 202 har!! Jeg kan næsten ikke vente med at komme på banen og skyde!

Næste opgave bliver at finde en passende kikkert til den...enten en Kahles 1,1-4 X 24 eller en S & B i samme mål?

/NDT
Svar
#9
Jeg har haft en Sauer 200 med aluminium låsekasse i kaliber 30-06, påmonteret en Kahles 3-12 X 56 af ældre model. Jeg skal hilse og sige, at den kikkert vejer godt til, og giver en betragtelig belastning på montagen når skudet går.

Jeg er ret sikker på, at baserne har været limet og skruerne siddet i Lock-tite, men det var bøssemagerarbejde, så jeg ved det ikke bestemt.

Ihvertfald ligger det helt fast, at baserne aldrig rokkede så meget som et myggeku**ehårs bredde, selvom de var fastgjort i aluminium.

Hvis man lægger baserne løst på låsekassen, og de kun fastholdes af skruerne, kan det måske ende anderledes, specielt hvis "montøren" har overdrejet et par af skruerne, så de i forvejen sad løst. Der skal jo et ret præcist moment til at holde rigtigt i aluminium uden at ødelægge det.

Nu jeg tænker efter, så er kikkerten på min nuværende Scout riffel også fastgjort på en aluminium skinne. Der er rapporteret om problemer ved at anvende de gamle Leupold QRW montager fordi de havde en rund tværbolt som rekylstop, og det kunne skade kanterne på udfræsningerne i rail´en. Efter at Leupold er begyndt at lave QRW montagen med en firkantet tværbolt, er der ikke længere problemer med det.

Det korte af det lange er, at jeg personligt ikke har nogen betænkeligheder ved aluminiumlåsekassen, men tingene skal selvfølgelig laves rigtigt for at holde.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)