Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zeiss 6-24x72 VS Schmidt & Bender 5-25x56
#1
Ja, I har jo nok gættet mit spørgsmål !!! [Big Grin]
Hvilken af disse pragt kikkerter skal jeg vælge ?

Se bort fra prisen og at jeg jagtmæssigt set egentligt ikke har brug for en af disse kikkerter.... (Jeg skal også bruge den på feltskydningsbane) De er bare et "must have..." [}Smile]

Ps Jeg ved godt at Zeiss tidligere havde problemer med kliktårnene, men det skulle være rettet. Jeg er også klar over at Zeiss'en selvfølgelig bliver monteret lidt højere. Men er der nogen der ved noget om, om dette så opvejes af de nye flourid-linser og Lotu-tec coatningen ? Hvad med S & B'eren ? Jeg har ladet mig fortælle at der i disse PM II'er er indbygget en laser-beskyttelses enhed (Linse ?)der skulle hindre at man får ødelagt øjnene hvis andre "lyser" på en med et eller anden form for laser instrument (F.eks. L.A.M.). Denne "linse" skulle "tage" ca. 10 % lysgennemstrømning. Er der noget om snakken ? Evt. andet positivt/negativt ved S & B ?

Hvilket trådkors skal jeg vælge til hhv. den ene og den anden ?

Skal jeg vælge S & B'eren der regner klik i 1/4 MOA eller 0,1 Milrad ? Eller Zeiss'en der er helt nede i 0,5 cm. pr. klik ?

Evt. andre forslag til kikkerter der modsvarer disse to potente herrer ?!

På forhånd tak.... [Smile]
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#2
Hmmm.... Opdagede lige at Zeiss 6-24x72 giver 1 cm. pr. klik, hvor 6-24x56 kun giver 0,5 cm. pr. klik ved justering af trådkors... Tungt...!!! [:0]
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
#3
Har haft både S&B 5-25x56 og Zeiss 6-24x56 (ikke x72)

Vil til dato ubetinget anbefale S&B.
Deres stilletårne er ganske enkelt "second to none"!
Det er bare så meget mere gennemført.

Eneste anke på S&B er at de under normale forhold giver 0,7 eller 1 cm pr klik.
Havde selv foretrukket 0,5cm pr klik.
Men hvad f**** om det er 0,7 eller 0,5 er vel egentlig ligegyldigt.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by A-frame

Skal jeg vælge S & B'eren der regner klik i 1/4 MOA eller 0,1 Milrad ? Eller Zeiss'en der er helt nede i 0,5 cm. pr. klik ?

På forhånd tak.... [Smile]



1/4 moa er så let at regne med. Den er nemlig 1/4 moa uanset afstanden.

Har du et lille print fra fx Hornadys hjemmeside af kuglebanen er den opgivet i moa´s og ret lige til at bruge. Men uanset skal du have tabellen klistret på skæfte eller i okularbeskytteren.

Sigtemidlet skal være simpelt fx et helt almindeligt mil-dot.
Der eksisterer flere mere avancerede sigtemidler,men de kræver meget træning(mere end blot nogle få brugere af dette forum nogensinde kommer i nærheden af) for at opnå væsentligt fordele fremfor mildot.

Det gælder nok desværre generelt sådan, at skal man have det fulde udbytte af sådan et state of art projekt, så skal man alene bruge denne kikkert med en ladning og lære den udenad, og samtidig afholde sig fra skydning med andre rifler.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Citat:quote:

Har haft både S&B 5-25x56 og Zeiss 6-24x56 (ikke x72)


Jeg overvejer at købe Zeiss'en i 6-24x56. Har du noget at udsætte på den, ud over at du personligt foretrækker S&B?
Svar
#6
Jeg oplevede at kliktårnene var for ringe.

Optikken er egentlig ok.

Da de to koster stort set det samme ville jeg til enhver tid vælge S&B, udfra personlige erfaringer.

Med S&B har jeg kun god erfaring. Specielt hvis man ønsker et eller andet ændret (tårne, trådkors, belysning.....) så er de flinke til at svare hurtigt og ligeledes til at udføre arbejdet.

Har endnu ikke prøvet at skulle reparere på dem. Men har selvfølgelig også kun 3 af dem[^]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

1/4 moa er så let at regne med. Den er nemlig 1/4 moa uanset afstanden.


0.1 Milliradian er vel også det samme uanset afstand!!!!!!!!!!!!!
1/4 MOA giver 7 mm på 100 meter og 14 mm på 200 meter, hvordan gør det det lettere end hvis en kikkert klikker 5 eller 10 mm på 100 meter?
Jeg må også sige at jeg godt nok er imponeret hvis justeringer på 5 mm er et must (der går jo en buk der på 80 meter afstand - et øjeblik, jeg justerer....jeps, 1 klik (4 mm) så sku' den vist være der!)! Hvilken superammunition skyder i med?


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#8
Citat:quote:

Hvilken superammunition skyder i med?



Det får du ikke at vide...[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Citat:quote:

Men hvad f**** om det er 0,7 eller 0,5 er vel egentlig ligegyldigt.

[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Ok - så din tolerance ligger imellem 2 og 3 mm..............Damn, jeg tror at jeg vil sluge et par glas Betablokkere hvis jeg skal møde dig på skydebanen en dag [:0]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#10
Jeg laver fis med dig for f****[Big Grin]

Grunden til at jeg valgt 7mm klik frem for 5 eller 10mm var at det var den kikkert der var på lager og jeg ville af med en Zscheiss NU.[Wink]

Det jeg mener er at der ar totalt ligegyldigt om det er 5, 7 eller 10mm klik!
At jeg i første omgang havde foretrukket 5mm var at så passede mine tabeller, men ja det er en ringe grund at vælge efter[B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Jeg laver fis med dig for f****[Big Grin]

Ok - så ringer jeg lige til min læge og afbestiller pillerne [8D]Man skal sgu' være skarp her!

Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

1/4 moa er så let at regne med. Den er nemlig 1/4 moa uanset afstanden.


0.1 Milliradian er vel også det samme uanset afstand!!!!!!!!!!!!!
1/4 MOA giver 7 mm på 100 meter og 14 mm på 200 meter, hvordan gør det det lettere end hvis en kikkert klikker 5 eller 10 mm på 100 meter?


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]



Om man vælger 1/4 moa eller 5 mm er inderligt ligegyldigt. jeg pointerede udelukkende, at 1/4 moa passer så fint med de fleste amerikanske ballistic programmer, og man er derfor fri for at skulle
lave skemaet selv.[Smile][Smile][Smile]
Men det må ihvertfald ikke være afgørende for valget af kikkert.

VH Søren

PS jeg har dog læst at 1/4 moa svarer til 7,3 mm på hundrede meter,
og derfor 73 mm på 1000 meter, men jeg har ikke været i stand til at checke det i real life skydning, og det var ikke kun banen der manglede.

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Jammen, du behøver ikke læse at 1/4 MOA svarer til 7.3mm på 100 m for det kan let regnes ud på alle afstande:

1/4 MOA = a*2*pi/(360*60*4)*1000 = __mm, hvor a er afstanden i m

mvh
Anders
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#14
Ja, hvis man vil ha' ry for at være lært - så gør det lette svært [Wink]
Sløret i mine øjenhuler overstiger langt de tolerancer i arbejder med her [xx(]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren
1/4 MOA = a*2*pi/(360*60*4)*1000 = __mm, hvor a er afstanden i m

mvh
Anders



Den vil jeg kuske til næste feltskydning[Smile][Smile][Smile]
Desværre er tiden nok gået når jeg har beregnet click value
Endeligt er det nok ikke måleligt indenfor kvaliteten af min skydning.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Citat:quote:

Sløret i mine øjenhuler overstiger langt de tolerancer i arbejder med her



Specielt hvis du nu "canter" din sekstant, som M@X så smukt kalder det[Big Grin]

Nå, undskyld, det burde høre til i offtopic.....

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Jeg sad faktisk og ventede på hvornår den kom [:X]

FYI - jeg har sidste tirsdag monteret en kikkert på Kelle's riffel efter min flueknepper-teori (det er nok den M@X kalder sekstant).............han har ikke fået armene ned endnu efter at han var ude og skyde ind.
Om ca. 14 dage skal jeg montere en kikkert for Doktoren.......lad os vente og høre hvad han mener om resultatet [^]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#18
Jamen jeg er skam ikke uenig!

Vil man udføre et arbejde med det bedst mulige resultat som mål, så må alle detaljer naturligvis udføres i samme grad, ingen tvivl om det!

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Her er lidt at kigge på.

Schmidt og Bender 12,5-50x56 med 0,25 cm. klick

http://accurateshooter.wordpress.com/2007/04/26/new-schmidt-bender-125-50x56-long-range-scope-the-ultimate-big-zoom/

LANI

DURA LEX SED LEX, med latex skal du sejre.......
Mvh.LANI



Svar
#20
Hejsa A-frame

Så lige dit indlæg med 6-24x72:
(Hmmm.... Opdagede lige at Zeiss 6-24x72 giver 1 cm. pr. klik, hvor 6-24x56 kun giver 0,5 cm. pr. klik ved justering af trådkors... Tungt...!!! )
Ifølge den danske vejledning på Zeiss's hjemmeside giver både 56 og 72 eren 0,5cm pr klik.

Hilsen Steen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)