Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny bog om Genladning på Dansk
#1
Dato: 17/01-2005
Jagtforlaget - der er et nystartet forlag etableret i samarbejde mellem Hornslet Bogtrykkeri og Danmarks Jægerforbund - har netop sendt den første bog på gaden.

Der er tale om en bog om genladning, som er en del af jægerhåndværket, der gennem de sidste år er blomstret voldsomt op.

Danmarks Jægerforbund har derfor udarbejdet en ny fagbog om emnet med det formål at give genladere et tidssvarende materiale.

Bogens titel er "Genladning af Jagtammunition", og den er skrevet af jægere til jægere.

Den indeholder mange billeder og figurer til at illustrere og underbygge teksten, og bogens hovedfokus ligger på genladning af riffelammunition, men indeholder dog også en kort introduktion til genladning af haglpatroner med vægt på kaliber 12 og stålhagl.

Bogen giver et indblik i jagtammunition og er derfor interessant læsning for alle jægere, som ønsker en mere tilbundsgående viden om emnet.

Den henvender sig dog primært til genladere og kommende genladere og er godkendt af Justitsministeriet, som undervisningsmateriale til det lovpligtige kursus, der giver kompetence til at erhverve sig en privat genladningstilladelse.

Bogen er skrevet af to af Jægerforbundets eksperter i genladning Mads Flinterup og Lars Thune Andersen med bidrag fra genladningskursernes undervisere.

Bogen er indbundet og på 128 sider i formatet 16,5 x 24 cm. Prisen er 300 kr. incl. Moms, og den kan købes hos Jagtforlaget, Hornslet Bogtrykkeri, tlf. nr. 86 99 45 11, Fax nr. 86 99 55 49 eller E-mail: salg@vildt-jagt.dk.

Sakset fra Danmarks Jægerforbunds Hjemmeside

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
kan træffes på forummetsforendekalibermongologriffelautist@jagt.net
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

kan træffes på forummetsforende...@jagt.net



Jeg ser dig nu mere som forumets bagende....[Big Grin]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Jens Ulrik Høgh

Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

kan træffes på forummetsforende...@jagt.net



Jeg ser dig nu mere som forumets bagende....[Big Grin]

Assumption is the mother of all ****ups...



Sjældent har vi været mere enige Jens..[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#4
Hej JUH og GD

Da systemet ikke kan anvende Ø vil jeg hører
om denne adresse er bedre [Wink].

juhoggdernoglefluekeppere@jagt.net

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
kan træffes på forummetsforendekalibermongologriffelautist@jagt.net
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

Hej JUH og GD

Da systemet ikke kan anvende Ø vil jeg hører
om denne adresse er bedre [Wink].

juhoggdernoglefluekeppere@jagt.net

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
kan træffes på forummetsforendekalibermongologriffelautist@jagt.net



Ohhh du forummets tunge bagende...Hva faen er en fluekepper ?

[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#6
Hej Igen

Det er synonymet for Flueknepper, og for at undgå Badwoord filter.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
kan træffes på forummetsforendekalibermongologriffelautist@jagt.net eller juhoggdernoglefluekeppere@jagt.net
Svar
#7
Nå endeligt et sagligt indlæg.
Nitro jeg har ikke set bogen endnu, jeg ser dog frem til at se den,
det er jo ikke så meget literatur vi ser på dansk.

Claus The Dane

claus@jagt.net

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#8
Den nye bog

Jeg er i gang med at læse den. Har indtil nu læst de første 7 kapitler (Skal til s. 96 ud af 127 sider i alt).
Det er en megetnydelig bog om genladning, som på meget letforståelig manér sætter læseren ind i genladning og de ting man skal passe på, når man "gør i den slags".

Den genfortæller stort set indholdet fra et ladekursus, med undtagelse af lovstoffet.

Bogen er bygget logisk op med gode fotos, der viser hvad det handler om.
Jeg underviser selv til daglig (dog ikke i noget våbenteknisk) og vurderer at bogen er meget velegnet til undervisningsbrug - suppleret med lovstoffet.

Jeg er selv helt ny genlader - og har derfor fået noget ud af bogen, i form af en letforståelig repetition af stoffet fra ladekurset i august måned. Jeg synes bogen er god, men der er nok ikke meget at hente for erfarne genladere, da den ikke bevæger sig ud over ladekursets indhold.
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#9
Hej ran
Er du igennem bogen nu? Blev du klogere?
Jeg har köbt bogen til min far i födseldagsgave. Han er hjemmelader til husbehov i ordets oprindelige betydning dvs. han lader nogle få patroner årligt til träning, indskydning og bukkejagt. Jeg syntes, at bogen löd som et fint opslagsvärk, hvis man föler sig lidt "rusten".

Lars
Citat:quote:

Originally posted by ran

Den nye bog

Jeg er i gang med at læse den. Har indtil nu læst de første 7 kapitler (Skal til s. 96 ud af 127 sider i alt).
Det er en megetnydelig bog om genladning, som på meget letforståelig manér sætter læseren ind i genladning og de ting man skal passe på, når man "gør i den slags".

Den genfortæller stort set indholdet fra et ladekursus, med undtagelse af lovstoffet.

Bogen er bygget logisk op med gode fotos, der viser hvad det handler om.
Jeg underviser selv til daglig (dog ikke i noget våbenteknisk) og vurderer at bogen er meget velegnet til undervisningsbrug - suppleret med lovstoffet.

Jeg er selv helt ny genlader - og har derfor fået noget ud af bogen, i form af en letforståelig repetition af stoffet fra ladekurset i august måned. Jeg synes bogen er god, men der er nok ikke meget at hente for erfarne genladere, da den ikke bevæger sig ud over ladekursets indhold.



"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#10
Hej igen

Ja, jeg er nået helt igennem bogen. Det er en fin og letlæselig bog.
Det er klart, at bogen kan bruges til genopfriskning af ting fra ladekurset, og der er også en mængde gode billeder i, hvor man ser revnede hylstre og fladmaste fænghætter osv....ligesom der er nævnt nogle eksempler på fejl, man ikke skal gøre, når man hjemmelader...

Det faglige indhold er stort set lig med det, der gennemgåes på et ladekursus, lige bortset fra, at bogen ikke behandler lovstoffet/regelgrundlaget for hjemmeladning, hvilket jeg synes er en mangel, men til gengæld forstår jeg det såre godt, da reglerne ikke altid er entydige - det kan du se et eksempel på i den tråd der handler om opbevaring af krudt - ligesom at lovene selvfølgelig kan ændre sig, og gøre bogen uaktuel over tid.

Jeg må tilstå jeg savner lidt mere fyldestgørende om ladning af haglpatroner. Det emne uddyber bogen desværre ikke særlig meget - lige så lidt, som det bliver uddybet på ladekurserne...det er som om haglladning er aldeles uinteressant.
Jeg synes nu personligt det er ret interessant, hvis man kan nå haglhastigheder omkring 500 m/s og samtidig få en bedre skudbillede uden forfløjne randhagl...(som jeg har set, at nogen påstår de kan opnå)...Men da jeg ikke har kunnet finde officielle ladetabeller over emnet, har jeg valgt foreløbigt at købe mine haglpatroner...og nøjes med godt 400 m/s osv...

Jeg er sikker på han bliver glad for bogen. En boggave er altid en god gave.[:I]
Men hvis han er erfaren lader, opnår han nok ingen "faglig udvikling" ved at læse bogen - men nok en genopfriskning - og det har alle jo brug for en gang i mellem.

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Jeg har lavet en mere uddybende anmeldelse af bogen.
Du kan se den i forummet for produkttests.

vh Rex

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)