Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kikkert næsten i yderstilling.
#1
Halløj i forumet.

Jeg har netop købt en remington 700 CDL. i kal. 223rem.Monteret med en leupold LPS 3,5-14x50(dejlig kikkert)[Big Grin]i weaver montage og weaver stålbaser.
Da jeg var ude at indskyde den forleden,fandt jeg ud af at kikkerten kun manglede ca. 20 cm. i at være venstre yderstilling (altså sidevers)på 100 meters afstand.

Mit spørgsmål er, hvad kan det skyldes???
At baserne sidder skævt på låsestolen?? For dårlig montage?? Eller kan pipen ske at sidde en smule skævt i låsestolen??

For jeg vil gå ud fra at der vil være en afvigelse af træfpunkt iforhold til sigtepunktet, Ved skud på 200 merter???

Med venlig hilsen 458WM.[Smile]
Svar
#2
Prøv at se om baserne vender ens (den "korte" ende frem eller tilbage). Det har før givet mig problemer at de vendte forskelligt, også med Weaver Grand Slam.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#3
Selvfølgelig kan baserne være skævt monteret, men for en sikkerheds skyld så prøv lidt forskellig ammunition. Jeg har selv været ude for noget spidsskarpt ammunition i denne kaliber (jeg tror at det var noget Federal 55 grains) der trak helt enormt til højre - faktisk helt op til 20 cm i forhold til min refference-ammunition, som også var med 55 grains projektiler.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#4
Hej ujensen.

Den den korte ende vender fremad på den bagerste base, og på den forste kan jeg ikke umidlbart se at der er en kort ende, det ser ud som om at rekyl stoppet sidder lige midt i basen.

Hej ID.

jeg prøvede 3 slags ammuintion 55 og 60 grains hornady SP og 55 grains remington UMC.
De 2 hornady kugler havde fuldstændig samme træfpunkt, og kun en sprædning på 15mm ved 5 skuds grupper.[Wink]
Remington UMC Skød ca. 30mm højere, men her var de mindste grupper 40mm!!

Men det vil vel betyde at den skyder (skævt)på længdere afstande end de 100 meter?

Den er sgu lidt svær at oppe i hoved[Smile]

MVH 458WM.
Svar
#5
Det er korrekt, hvis den voldsomme justering er udtryk for at baserne sidder skævt, vil det betyde, at du ikke kan nøjes med elevation justeringer ved længere skud men at du også skal ha' fat i windagejusteringen hver gang.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#6
Hej ID

Er det hvis de 4 gevind huller ikke er boret helt i center iforhold til pipen, at baserne kommer til at sidde skævt?? For der vel ingen jusrerings muligheder i baserne sidevers?? da skrue hovederne jo er undersænket ned i.

Men jeg kan jo prøve at skyde på 200 meter en dag det er helt vindstille, og derved se hvad indvirkning det har på træfpunktet.

MVH 458WM.
Svar
#7
Hvad sker der hvis du vender dine ringe [?]

JPL
JPL
Svar
#8
Det er jo en "Hardly Abelson" riffel, så hullerne er boret frihånds på øjemål, og låsestolen er slebet på toppen med en båndpudser, så der er nok kun at få filet baserne tilsvarende skæve den modsatte vej[8D][8D][Wink]

jbn
Svar
#9
Prøve Millet ringer på Weaver baser for windage problem,rigelig bevægelse i ringer for windage. Også Burris har ringer med plastic inserts for windage eller elevation problem,men dig skal har til forandre Weaver baser til Redfield,Leupold eller Burris turn in style baser..

Mvh..Eric

Remington has been known for mis aligning screw holes i their
actions lately.

Hunting and Fishing is a dirty business,but someone has to do it.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by 458wm

Halløj i forumet.

For jeg vil gå ud fra at der vil være en afvigelse af træfpunkt i forhold til sigtepunktet, Ved skud på 200 merter???

Med venlig hilsen 458WM.[Smile]


Afvigelsen vil så blive de ca. 0,5 mm, på 200m, som baserne sidder skævt

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Afvigelsen vil så blive de ca. 0,5 mm, på 200m, som baserne sidder skævt

Come again????


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#12
Den 0,5 mm skal vist ganges op med forskellen mellem afstand til skiven og afstanden mellem baserne.

Jeg har haft et lignende problem med en anden rem 700.

Hullerne var bare ikke centreret ordentligt(2 bøssemagere uafhængigt af hinanden).
I første omgang løste jeg problemet ved at købe en Redfield montage, så kunne kikkerten grovindskydes alene ved hjælp af basen og kun finjusteres i kikkerten. Med hensyn til sidevers korrektion.
I anden omgang blev hullerne boret op til en større skrue(og samtidig centreret) og et par Weaver baser fik lidt større huller. dette er en bedre løsning da det giver større frihed i valg af montager.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Afvigelsen vil så blive de ca. 0,5 mm, på 200m, som baserne sidder skævt

jeg tror ikke, at du kan regne med at skævheden er parallel med løbet

en vinklet montering vil alt andet lige forstørres ved længere afstand

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Den 0,5 mm skal vist ganges op med forskellen mellem afstand til skiven og afstanden mellem baserne.

Næ, den går ikke 308. Du skal ha' mange flere parametre med i den beregning - du skal vide hvor mange klik der er til rådighed på windagetromlen (og dividere med 2) og så skal du vide hvor meget det klikker pr. gang.
F.eks. hvis der er 120 klik ialt/60 til rådighed til den ene side og tårnet klikker 10 mm pr. klik vil han ha' brug de 40 (400 mm) på at nå indskydningen på 100 meter - den forskydning vil akkumulere ved øget afstand og vil være betydeligt mere end 5 mm på 200 meter.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#15
Jeg har luret lidt på bade redfield og leupold, hvor der kan justeres på den bageste base.
Millet er jeg ikke så vild med, jeg har haft et par stykke men er alle krækket i klørene når de blev spændt.

Til Trotyl jeg har ikke prøvet at vende ringene, men det var da et forsøg værd.

Henrik fra østjyst sagde godtnok også at de havde været ude for at hullerne ikke var centeret ordenligt på nogle af dem.

Nogen der ved hvor stort et justerings område sådan en leupold har sidevers i cm.??

MVH 458WM.
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by 458wm

Nogen der ved hvor stort et justerings område sådan en leupold har sidevers i cm.??

I specifikationerne står der TBD, det ved jeg så ikke lige hvad betyder, men tæl klikkene og gang med hvad din tromle klikker pr. gang og divider med 2.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#17
Jeg er godt nok stået af...[:o)][:0]

Men mon ikke den kan justeres noget i retning af 65 moa, som en Mark4 [?]

Mon ikke ID kommer med den forkromede forklaring [Wink]

Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by 458wm
Til Trotyl jeg har ikke prøvet at vende ringene, men det var da et forsøg værd.



Det var nu mere for at få klarlagt om fejlen skyldes ringene.
Peger den stadig til samme side som før du vendte dem, så er de frikendt og fejlen må kunne findes i baserne/hullerne. Så har du 2 muligheder. Du kan bruge nogle ringe, der kan justeres sideværts, så som Millett, eller du kan lade bøssemageren fylde hullerne og lave nogle nye.

By the way.
Fremtidens rifler er med integrerede baser.

JPL
JPL
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by blackbird

Mon ikke ID kommer med den forkromede forklaring [Wink]

Det vil jeg skam også gerne, jeg skal bare lige ha' lavet nogle tegninger.

Det bør dog nævnes at der er 2 måder en kikkert kan sidde skævt på; hvis den ene montage sidder lodret over løbsgangen og man med windage-justeringen blot har opnået at "rykke" den anden ring på plads, så er der ingen ko på isen (så har man blot ikke lige mange klik højre/venstre til rådighed, men det er som regel til at leve med.
Sidder begge baser derimod forskudt, lodret, for løbsgangen og man "drejer" kikkerten end på 100 meter indskydningen ved at klikke, så er det straks meget værre (sigtelinien vil så ikke være parallel, lodret, med løbsgangen).


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)