Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Optimering af S&L M97
#1
Hej!

Jeg har en S&L M97 i 6,5x55, som jeg er meget glad for. Riflens præcision er fuldt ud tilstrækkelig til jagt, men jeg har svært ved at opnå treskudsgrupper mindre end 25 mm fra bænk.
Jeg har naturligvis testet flere forskellige ladninger/patroner bla.
- Lapua Scener 7 gram (fabriksladet)
- Lapua Mega 10,1 gram (fabriksladet)
- Norma Diamond Line Fält 8,4 garm (fabriksladet)
- Norma Oryx 10,1 gram, Norma 204 og MRP-2 (hjemmeladet)
- Hornady SP 140 grains, Norma 204 (hjemmeladet).
- Nosler Partition 125 grains, Norma 204 (hjemmeladet)

Når man læser om modificering af rifler mhp at forbedre præcisionen, nævnes ofte justering af aftrækket, glasfiberbedding af riflen samt polering af piben.

Umiddelbart tror jeg dog ikke, at jeg har så meget at hente der, idet riflen har et godt aftræk, låsestolen er beddet og piben poleret fra fabrikken.

For en god ordens skyld kan jeg nævne, at riflen er monteret med Zeiss Conquest 3,5-10x44 i Leupold QR montage.

Jeg er meget interesseret i at høre om konstruktive forslag til modificeringer, nye projektiler/ladninger/patroner eller andet, som kan forbedre riflens præcision.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#2
Jeg har selv en S&L M97 med bl.a. en 6,5x55 pibe. Jeg bilder mig selv ind at jeg har henten i nærheden af 5 mm ved at have en lidt længere totallængde (COL) end på fabriksammunitionen. Du kan evt. ogå stille lidt på trykket på aftrækkeren. På banen kan det godt være en fordel at det står til et let aftræk. Men hvis du ikke vil gå og stille på den hele tiden (og det vil du næppe) så lad være med at stil det alt for let. Omkring 1 kg. er efter min mening et ok kompromis imellem sikkerhed og et let aftræk.

Ellers er der sikkert også noget at hente ved at optimerer skydestillingen og aftræk.

Med hensyn til projektiler så min skyder rigtigt godt med Hornadys Interlock 160 gr.
Mvh.

Yeti
Svar
#3
Hej Lars

Vrid den tynde pibe af, og sæt en tykkere på (19mm)[8D]
Jeg skyder bedre med en større forstørrelse på kikkerten >10.
Aftrækket er ca. 1 kg.
Men jeg har 2 begreber...
De gode dage [Smile]
De mindre gode dage [xx(]

På de gode ja da sætter jeg dem oven i hinanden til alm måben.. og de mindre......[Sad!]

Den løbende skydning bliver også bedre med en tyk pibe...

Mit næste projekt er en konvertering af min Sako Hunter 691 i 308w til Varmint.

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#4
Hej Lars.

Umiddelbaret lyder det som om der er noget galt. Prøv at se om du kan låne en anden pibe, som du positivt ved skyder godt og monter den. Se så om det hjælper.
Jeg behøver naturligvis ikke spørge om piben ligger frit i skæftet [Wink][?]
Har du prøvet Lapuas 9 grams ??, dem skød min gamle 6,5 rigtig godt med. Jeg har vist nogen liggende, hvis du er interesseret i at prøve dem.
Måske er der noget i vejen med din kikkert, montage. Jeg havde på et tidspunkt en Sako .223 som jeg ikke kunne få til at skyde godt med noget som helst ammunition. Den havde en sprit ny Leupold kikkert og sako´s optilock ringe. Den blev solgt og den nye ejer monterede en anden kikkert og andre baser, derefter grupperede den 11mm på 200m [B)]

Håber det kan bruges.

LANI

DURA LEX SED LEX, med latex skal du sejre.......
Mvh.LANI



Svar
#5
Har du prøvet på 200m?
Har en LW-pibe i 6,5x55 som stort set laver de samme skudgrupper
på 100 og 200m (2-3 cm.) med 8gr.scenar!

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Hej Lani
Hej Lars.

Umiddelbaret lyder det som om der er noget galt. Prøv at se om du kan låne en anden pibe, som du positivt ved skyder godt og monter den. Se så om det hjælper.
Jeg behøver naturligvis ikke spørge om piben ligger frit i skæftet [Wink][?] Nej, den del er i orden
Har du prøvet Lapuas 9 grams ??, dem skød min gamle 6,5 rigtig godt med. Jeg har vist nogen liggende, hvis du er interesseret i at prøve dem.
Måske er der noget i vejen med din kikkert, montage. Jeg havde på et tidspunkt en Sako .223 som jeg ikke kunne få til at skyde godt med noget som helst ammunition. Den havde en sprit ny Leupold kikkert og sako´s optilock ringe. Den blev solgt og den nye ejer monterede en anden kikkert og andre baser, derefter grupperede den 11mm på 200m [B)] Jeg har tidligere anvendt en anden Zeisskikkert med en anden montage, hvor præcisionen var den samme. Endvidere har jeg haft den store omgang med rengøring af piben med bore foam.
mvh Lars

Håber det kan bruges.

LANI

DURA LEX SED LEX, med latex skal du sejre.......



"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)