Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
QPQ behandling
#21
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Jeg ved nu ikke lige om det er så direkte relevant for dette topic, men jeg havde her i weekenden et borescope i min 300 win mag pibe der er QPQ behandlet og har skudt i omegnen 1500 skud.
Det var en nedslående opdagelse.....

Bommene var så krakelerede at det næsten lignede et månekrater...

Gad vide hvor meget den kan skyde endnu???

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!

Hvordan så det ud med hensyn til throat-tæring?

Var det på hele bomfladen eller kun hjørnerne der krakelerede

Søren?

"Boltlift forever......"


"Once upon a time in the West"
Svar
#22
Throaten så egentlig ganske nydelig ud!
Der var en ganske lille erosion på den skarpe kant/reces der er i overgangen fra halsdiameteren til kuglediameteren.

Mit gæt er 0,5mm i længderetningen.

Krakeleringen var over hele bomfladen og intet i felterne.

Differancen i throat erosion mellem den tidligere Lilja pibe i rusthæmmet automatstål og den nuværende slut med larsen er at der i liljaen efter et tilsvarende antal skud var synlig erosion som man kunne se med det blotte øje. Det kan man ikke i den QPQ behandlede slut med larsen.
Jeg ved godt det er noget gætværk med visuel inspektion uden borescope, men når man kan iagttage differancer umiddelbart kan man nok godt antage at den nuværende holder væsentligt bedre.

De to parametre der er den væsentlige forskel er nok at det er en anden måske bedre ståltype generelt samt at piben nu er QPQ behandlet, hvilket alt andet lige burde give et mere optimalt slidmønster.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#23
Gammelsmølf - jeg læste på en hjemmeside et eller andet sted at "en eller anden" bøssemager/ pibefabrikant ikke anbefalede en nitrering af overfladen. Han postulerede, at idet overfladen blev noget hårdere ved en nitrering, medførte det at stålet blev mere sprødt i overfladen og det medførte igen at bommene krakelerede hurtigere.

I øvrigt: En pibe i alm "blåt stål" vil vel ofte blive lidt hårdere i overfladen med tiden / øget brug. Bliver vel nærmest indsathærdet som følge af krudtet / temp..

Jeg får i øjeblikket Jensen rifle til at skifte en pibe på min 416 Wby for mig. Jeg havde tidl. en "rustfri" pibe, men ønsker nu en alm. Jeg vil dog gerne (pga øget korrosionsmodstand) have den QPQ behandlet. De meddelte mig at pga den høje temp ved hvilken nitreringen foregår, så kan de ikke montere det loddede forsigte (stolpekorn). De anbefaler en alm blånering. Det synes jeg er lidt trist. Men så må jeg jo bare bruge oliekluden noget oftere..
Har du et forslag til hvordan en nitrering kan lade sig gøre med et påloddet forsigte? Kan man ikke lodde med noget der kan tåle temp under nitreringen? Eller må man i så fald lave noget der skal skrues fast på piben ([xx(])?
Svar
#24
Jeps, ved en nitrering bliver indsætningsdybden så at sige, omkring 0,2mm hvorimod den ved QPQ kun bliver et par hundrededele.
Derfor tror jeg heller ikke det er forbundet med nogen fordele at gasnitrere en pibe, men at man må holde sig til en saltbadsnitrering.

Mig bekendt er der ingen tinlodninger eller andet der holder til 550 grader, men nu har jeg godt nok heller ikke den store erfaring i lodning.

Mon ikke et tværspor ala frontsigtet på en pistol ville kunne være løsningen??
Eller eventuelt en konisk forbindelse der sammen med limning eventuelt en lille skrue ville kunne gøre jobbet??

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#25
OK. Tak GT. Jeg skal se hvad der kan lade sig gøre hos Jensen..
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

Jeg får i øjeblikket Jensen rifle til at skifte en pibe på min 416 Wby for mig. Jeg havde tidl. en "rustfri" pibe, men ønsker nu en alm. Jeg vil dog gerne (pga øget korrosionsmodstand) have den QPQ behandlet. De meddelte mig at pga den høje temp ved hvilken nitreringen foregår, så kan de ikke montere det loddede forsigte (stolpekorn). De anbefaler en alm blånering. Det synes jeg er lidt trist. Men så må jeg jo bare bruge oliekluden noget oftere..
Har du et forslag til hvordan en nitrering kan lade sig gøre med et påloddet forsigte? Kan man ikke lodde med noget der kan tåle temp under nitreringen? Eller må man i så fald lave noget der skal skrues fast på piben ([xx(])?



Hej Ulrik.

Rigtigt, tinlodning går ikke, men kornsoklen kan i stedet sølvloddes på, så hele herligheden kan QPQ behandles.
Da sølvlodning foregår ved temperaturer omkring 700 grader, er det nødvendigt, at give piben en gasdækning med argon under loddeprocessen.

God fornøjelse.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#27
Hej Jens Chr.

Tak for det. Jeg spekulerede NETOP på sølvlodning da jeg skrev til gammelsmølfen... Vidste nemlig ikke ved hvilken temp. det foregik.. Men det skulle altså gå..[Smile]
Det er så hvad jeg vil bede Jensen Rifle om at gøre..

Endnu engang tak..

Ulrik
Svar
#28
Jeg fik dette svar:

Saltbad nitrering kan ikke lade sig gøre idet der kommer en overfladebelægning på mellem
2-3 my og det gælder også indvendigt i piben som ikke kan blokeres. vi har sendt en prøve af
din pibe til vort hærderi med henblik på at gasnitrere piben istedet. vi afventer hermed deres
response herom og kommer tilbage når der er mere nyt på sagen. så derfor vil vi ej siger
mere pt før vi har resultatet af prøven i hånden.


Hvad mener I (375Ras og Gammeltoft)? Er de 2-3 my noget at tænke på?

Mvh Ulrik
Svar
#29
NEJ,

jeg har selv 3 piber der er QPQ behandlet og det forringer INTET!

Det man kan opleve er som jeg tidligere har skrevet, at hvis man ikke er omhyggelig med at få renset piben ordentligt inden 1. skud, så vil man opleve tryktegn noget tidligere end normalt.

En decideret gasnitrering er absolut ikke at anbefale da der er tale om en dybde på omkring 0,2mm.

Har selv haft kontakt til Haustrup og det de rent fysisk kan svare på er meget specifikt omkring om det lader sig gøre med det enkelte emne og ikke om det ud fra et våbenteknisk synspunkt er anbefalelsesværdigt af den naturlige årsag at de ikke ved noget om våben i den forstand.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#30
Ok Gammeltoft. Så du mener jeg bare skal insistere på at få piben saltbadsnitreret?
Svar
#31
Min ringe mening er at QPQ er at foretrække frem for en decideret gasnitrering. Når alle aspekter medtages.

Men det kunne da være interessant at prøve en gasnitrering.
...og se om formodningen, om at bommene vil skalle af, den holder stik.... [B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#32
Javel Gammelsmølf..
En anden mulighed er plasmanitrering (som ex. bruges af Blaser). Det er så vidt jeg forstår en videreudvikling af gasnitrering og giver i øvrigt også en matsort overfladefinish.
Blasers piber holder jo godt siger de - var det ikke ca 250.000 skud uden problemer[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#33
Citat:quote:

Jeg - og flere andre brugere af VTF - mener grundlæggende, at Blaser R93 har problemer med den passive sikkerhed. Emnet er dog for mig at se uddebatteret , indtil der fremkommer regulære nye oplysninger i form af udmeldinger fra producenten eller dennes repræsentanter, kvalificerede tekniske oplysninger, tests af systemets reaktion ved sprængning p.g.a. overtryk eller - Gud forbyde det - flere ulykker. Da nye oplysninger ikke er fremkommet med dit indlæg, vil jeg derfor ikke involvere mig i yderligere debat på den baggrund



Men som svar på indlægget.... jo, det er da interessant, men man er vel nødt til at have en hærdet zone der i sin egenskab af hårdhed mindsker slitage.

En anden ikke væsentlig egenskab ved QPQ er iøvrigt rusttrægheden.

Vi må nok hellere se hvad der sker med en gasnitreret pibe[B)]

Vi kan jo spænde den op i en bænk under de første affyringer[Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#34
Jo da - jeg er enig. Jeg er jo en af dem som ikke ville have en Blaser om jeg så fik den foræret[Wink]

Men deres piber fejler mig bekendt ikke noget. I hvert fald ikke noget som kan henføres til plasmanitreringen.
Men jeg tror nu nok jeg går for det sikre - saltbadsnitreringen.
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft
Jeg er næsten sikker på at jeg ofte har skudt den for varm.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Hej Gammeltoft

Hvornår har man skudt en pibe for varm ?
jeg har på fornemmelsen at magnum patroner med meget krudt ikke skal have ret mange skud i hurtig kadence før den er varm og blød og dermed moden til ødelæggelse.

Hvem kan lave saltbadsnitrering ?

Er det den samme behandling, som på fx en rem 700 police ?

Og hvad koster det ?

Det sorte skidt der kommer i piben kan vel fjernes med en gang solvent eller lidt kradsen med kobberbørste og Gold medallion.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#36
Hmmm,

det er et lidt svært spørgsmål mht hvornår en pibe er skudt for varm.....

F.eks unionsskytterne skyder jo 60 skuds serier men dog ikke med magnumkalibre.

På en Remington kan man godt QPQ behandle piben men jeg ved ikke hvad der sker med dimensionerne i sådan en plastisk bearbejdet pibe???

Med en LW er der erfaringer der taler for at der efterfølgende kommer en trykstigning[B)]

Selve belægningen i piben lader sig ikke umiddelbart fjerne med Gold Medallion men ved mekanisk fjernelse lader det sig gøre.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#37
Mekanisk fjernelse = bronzebørste eller ståluld?? Hvor meget skal der til?
Svar
#38
fin ståluld.....

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#39
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Hmmm,

På en Remington kan man godt QPQ behandle piben men jeg ved ikke hvad der sker med dimensionerne i sådan en plastisk bearbejdet pibe???

Med en LW er der erfaringer der taler for at der efterfølgende kommer en trykstigning[B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Tak for svaret, det er heller ikke den nuværnde pibe der skal behandles, men afløseren når den tid kommer.
Den skal jo passe med låsens farve.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#40
Ja, så er det besluttet. Sølvlodning af forsigte / remfæste og QPQ behandling af piben..[Smile]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)