Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Endelig: Marlin .917 VS
#1
Først ventede jeg på bekendtgørelsen - da den så var ved at være der, så gik jagten ind på at få fundet den rette riffel. Den jeg helst ville have - en Marlin 917 VS-CF[:p] - den kunne Gunsandpowder ikke få lov til at importere fordi Normark åbenbart har agenturet på Marlin i Danmark - og de havde ikke tænkt sig at få den hjem.[V] Ak.
Så efter mange andre overvejelser så en Marlin 917 VS - som står i Normarks katalog. Men sandelig nej, nej den havde de ikke længere[Sad!][xx(]. De hedder nu normAK i min terminologi...[^] Lidt surfing på nettet, og sandelig om ikke MBjagt i Hobro havde en stående. Fat i nummeret på den og ansøgning til Århus politi om formiddagen - den kunne de selvfølgelig ikke sådan liige ekspedere nej. Om bag i bunken min herre - at du lige har fri i dag så du har tid til at tage til Hobro det kan ikke bruges til noget... SUK.[}Smile]

Nå endelig i går kom tilladelse med posten, og tiden tillod en tur til Hobro (fra Hundslund mellem Horsen og Odder) og efter tur til Laurbjerg på hjemvejen til den ikke mindre vigtige kikkertmontage.

Rex fra Gunsandpowder have foreslået mig en Millet 6-26x56. Efter lidt søgen på nettet var det med en god portion skepsis jeg overvejede kikkerten, og den blev holdt oppe mod en sammenlignelig (bortset fra prisen) fra Nikon. Hmm. Ingen væsentlig forskel, måske lidt bedre farve & kontrast i Nikon, men aldeles uden betydning medmindre jeg skulle til at tage naturbilleder i 2x2 meters forstørrelse og det er jo ligesom ikke tilfældet. Ingen tvivl, Millet blev det. Montage var ikke såen lige - en 56 kikkert på en salonriffel med tyk warmint-pibe. Det lykkedes dog med nogle mindre kønne alu-montageforhøjere - så meget rekyl er der jo heller ikke i en .17 hmr. (Jeg satser på at Rex ikke læser dette indlæg - han var ikke så stolt af, at sende alumontager ud af døren. Men det var eneste løsning... (og Millets egen i situationen).

Hjem og pakke ud og som det første teste aftrækket - på trods af den ny 900 aftrækssystem så får det fortsat ris på nettet. Ak, ak, ak. Det er kun lave til at rive skud ud i den blå luft. Jeg testede ikke vægten, men den var ikke lav. Til alt held var et mar 917 rifle basix aftræk bestilt og ankommet på forhånd (koster kun det halve hvis man får det direkte fra fabrikken i USA i stedet for fra Midway!). Riflen skilt ad og nyt aftræk installeret. Med lidt olie, efterjustering og tilpasning virker det rigtig godt, og sikringen virker også´. Den var ekstremt stram at sikre til en start, men våbenfedt og en 30-50 ganges brug så går den (men fortsat stramt...)

Så oprandt dagen i dag: Ud i laden og rigge an til en 50m hjemmeskydebane (20mm spånplade til skiven, 2x25mm tømmer til kuglefang monteret i 20mm spånplade til at holde det sammen og op af 20-25cm lekablokke.) Der er visse fordele ved at bo på landet[Smile][Big Grin][8D]

Her er den så:
[Image: Marlin917VSmMillet6-24x56riflebasix.jpg]

Al test er foregået med Hornady .17 hmr 17gr V-max. Senere vil jeg teste CCI's TNT (17gr) og når jeg får fat i dem, CCI's 20gr's FMJ.

Efter indskydning lever marlin' op til sit ry for ultrapræcise 17 hmr rifler. Her en 15 skuds serie (50m):
[Image: 15skudsserie50m.jpg]

Nå, lidt test af hvad den så kan (ja, ja - lidt barnligt måske, men sjovt)[:I]

Først et 2 cm. brændestykke (tænk nu på, at .17 er mindre end en 4,5 mm luftgeværkugle (.17 er 4,3mm mod 4,5mm=.177))
[Image: 2cmbrndestykke.jpg]

Kuglen gik ind her
[Image: Indskudshul2cmbrndestykke.jpg]

Og ud hér:
[Image: Udgangshul2cmbrndestykke.jpg]

Hmm, så et 5-7cm brændestykke:
[Image: 7cmbrndestykke.jpg]

Den gik ind hér:
[Image: Indskudshul7cmbrndestykke.jpg]

Og tja, det gik også gennem (og videre ind i den bagvedstående spånplade):
[Image: Udgangshul7cmbrndestykke.jpg]

Ja, hmm - hvad så med et gammelt knækket skovl-blad på ca. 2mm:
Ind:
[Image: Skudmodalmspadestl-gennemskud.jpg]
Og bagsiden:
[Image: Gennemskudafspaden-bagsiden.jpg]

Hmm, så må vi jo gå lidt op i styrke. Hvad med det forstærkede sted hvor skaftet monteres på bladet (ca. 5mm)

Indskuddet:
[Image: Skudmoddetforstrkedepunktpenspade-i.jpg]

Og bagsiden - bemærk at udbulingen af det ca. 5mm stål er på niveau med nitterne i pladen!
[Image: Skudmodforstrketpunktpspade-sebulen.jpg]

Ahh ja, herligt stykke mekanik[:p]

Hvis det har forummets interesse, vender jeg gerne tilbage med yderligere om de andre kugler - og hvad det ellers måtte bringe - ellers hermed et indtryk fra en alt i alt herlig dag!

Mvh.
Jens
It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
Svar
#2
Hej Jens

Lyder godt..mere testen af anden 17 HMR kugler er fin med mig[:p][:p]

Mvh..Eric

Hunting and Fishing is a dirty business,but someone has to do it.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#3
Tillykke med med 17'er. Synes selv de er fede og have faktisk købt en, dog var de før vi kunne få tilladelse til jagt og det blev ikke til noget. [V] Men det kommer. Er en ledig plads i geværskabet[Smile]

Millet kikkerten har jeg på min sako finnfire 22lr. Hvor jeg har sat et target skæfte på fra Richards rifle stocks

http://rifle-stocks.com/silhouette.htm

Problemet med det skæfte er at man vil have det til alle sine rifler[8D]

Skyder på 120 m og synes at kikkerten er fantastisk, taget prisen i betrækning.[^]

Glæder mig til at se/høre mere om din 17..

Hvor meget larmer den???
I didn't come this far to miss!
Svar
#4
Hej,

De der Richards Rifle Stocks ser ikke kedelige ud. Kom med nogle billeder af den!

En yderligere test af Hornady 17hmr 17gr indskudt i 7,5cm (ca. 3 inch) tæt pressede gipsplader efterlader følgende hulrum. (Udgangssiden er hvor kuglerest'en sidder).

[Image: Hornady17hmrVmax17gri75cm3inchpress.jpg]

For evt. målestoksforhold er hver plade 12,5mm (ca. ½ inch (½ inch er 12,7mm (=.50BMG[Big Grin]))
Mvh.
Jens
It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
Svar
#5
Jeg var idag ude og skyde min Sako Quad med en Burris 3-9x32 ind. Jeg kan med støtte holde spredningen på omkring 12-15mm, formodentligt bedre i en bænk. Jeg har måtte holde mig tilbage med indskydning da det jævnligt blæser adskillige pelikaner her i det vestjyske [xx(]

Afstand 100m

Tidligere havde jeg en Marlin 917, altså den sorte riffel med presset cigaræsketræ. Med den kunne jeg holde en spredning på 15-20mm, igen med støtte. Måske Jimmy kan fortælle lidt om sine erfaringer med den?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]
Great Dane

Svar
#6
Kære Great Dane,

Sakoen synes jeg virker ret nice - ikke mindst med dens mulighed for kaliberskift til fx. .22 magnum , så man lovligt kan tage en ræv m ed den (indtil der kommer en .17 hmr patron med mere end 200j på 100m), men Marlin er god fornuft når nu man har et budget[Sad]. Og dens præcision virker indtil videre helt fin!

Mvh.
Jens
It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
Svar
#7
Hej Krenchel;

Hvor meget skal man "bløde" [Wink] for at få sådan et lækkert lille stykke legetøj som du har investeret i???

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#8
Hej Lars,

Marlin' står i ca. 3.500 (917VS), men med alm. bruneret løb og træskæfte kan den fås for 2.500 (917V). Begge roses generelt for deres gode præcision, som skulle slå de ellers dyrere savage og ruger. Men det er marginaler vi taler - i jagtmæssig henseende er alle tre aldeles glimrende. Savage har nogle ret spændende modeller i øvrigt, især i det omfang marlin 917VS kan være svær at få fat i. Kikkerten, en Millet 6-24x56 koster omkring en 3.000 (http://www.gunsandpowder.dk). Til såvel Marlin som Savage tror jeg det kan betale sig at få en ny aftrækker - jeg har installeret en RifleBasix. Koster kun det halve på http://www.riflebasix.com i forhold til midway. Bestilte den mandag og havde den præcis næste mandag. Dertil montager m.v.

Jeg kan varmt anbefale gunsandpowder.dk, hvor jeg har fået super råd og vejledning - og en særdeles konkurrencedygtig pris.[8D]

Tag fx. Millet-kikkerten, som mange steder får skæld-ud. Den er aldeles glimrende, og var det ikke for Rex hos nævnte sted, så var jeg blevet flået for en kikkert med tilsvarende performance ethvert andet sted.

Mvh.
Jens

It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
Svar
#9
Ja fortæller da gerne lidt om min .17'er. Jeg har ikke skudt så meget på skiver, men der er ihvertfald ingen tvivl om at riflen er mere præcis end jeg er. Jeg har brugt den en del på krager på 75-125 meters afstand og er ret tilfreds. Det eneste minus jeg lige umiddelbart kan komme i tanke om er at kuglen er forbandet sidevindsfølsom. Jeg har hidtil skudt med Hornady V-max og synes nok at kødødelæggelsen er lige i overkanten, men har lige et større lager jeg skal have opbrugt inden jeg kaster mig ud i andre kugler. Jeg vil gerne høre andre erfaringer med kugler der ikke smadrer for meget.

Jimmy

Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Jeg var idag ude og skyde min Sako Quad med en Burris 3-9x32 ind. Jeg kan med støtte holde spredningen på omkring 12-15mm, formodentligt bedre i en bænk. Jeg har måtte holde mig tilbage med indskydning da det jævnligt blæser adskillige pelikaner her i det vestjyske [xx(]

Afstand 100m

Tidligere havde jeg en Marlin 917, altså den sorte riffel med presset cigaræsketræ. Med den kunne jeg holde en spredning på 15-20mm, igen med støtte. Måske Jimmy kan fortælle lidt om sine erfaringer med den?

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead

Hvad Ignorant ikke læser på VTF - Kan han ikke få ondt i røven af [Smile]

Nu med Parker hale bil...[8D]



17 HMR, 30.06, 416 Rigby
Svar
#10
Go info omkring den for mig pt ukendte .17, fortsæt endelig!!!
Det ku godt se ud som om .22Magnum'en skal have en lillebror [Wink], specielt præcisionen tiltaler mig (og prisen på en Marlin [Big Grin])

Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Mvh/Lars

"Ubehagelig type efter min mening - Ingen tvivl om det - YEAAHH!!"
Svar
#11
Der er lige en masse guf omkring kal .17 i denne her tråd:

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=7988

17 HMR, 30.06, 416 Rigby
Svar
#12
Det her får mig til at ønske, at jeg havde fået taget billeder af det 4"x8" tømmer jeg skød på - ude på Hundeøen udenfor Nuuk.

Det blev flækket til to ca lige store stykker med en .45/70Govt Remington hulspids.

Kan godt ske den ikke er præcis - men hvis den rammer, går byttet i jorden. [Big Grin]

Ud over det, så er .17 da en spændende ting. Bestemt da.
Foretrækker dog .22LR selv - men det er en smagssag. =o) Den kan det jeg har brug for.

Og.... Fed test =o) herligt med sådan en dokumenteret opstilling.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#13
Her er lidt test af .17 HMR
http://www.varmintal.com/17hmr.htm

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)