Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Får den gode jagtmoral ikke plads i kufferten?
#1
En af jægerne i nabolaget er ansat i det svenske jægerforbund. Jeg møder ham ofte her og der og får altid en lille snak. Således også i går eftermiddags. Her gjorde han mig opmærksom på, at man i svenske jægerkredse er begyndt at diskuttere udenlandske jægeres opførsel på jagt i Sverige og at stemningen bliver stadigt mere kritisk - ikke mindst i forhold til danskerne. [V][V][V][V]

Grunden til at han nævnte dette netop i går var, at de var blevet opmærksomme på en dansk jægers bjørnejagtshistorie på DJ's debatforum - en historie der i den grad faldt dem for brystet. Jeg springer direkte til øjeblikket, hvor jægeren beretter om sin "skudchance":

citat:

"Nøjagtig kl 0520 hørte jeg et enkelt "tjup" fra en skovskade til venstre for mig og advarselslyden må have været nok til, at jeg løftede riflen op.......sekundet senere kom bamse ud af underskoven med 70 km/t og løb på tværs af den lille myr længst borte, hvor myren kun var 10 - 15 meter bred.

Jeg fik riflen op og fik noget brunt i korset, rykkede frem og trykkede af, repeterede (ubevidst) og fik skudt en gang til, hvor der lige var en lille åbning i krattet. Skudene kom så hurtigt, at de andre jægere bagefter spurgte om jeg brugte halvautomatisk, men faktisk skete det hele pr automatik i underbevidstheden."


Efterfølgende beretter jægeren, at han ikke ramte bjørnen (eller hvad det nu var han skød på).

Min "nabo" spurgte mig direkte, om dette var et udtryk for danske jægeres generelle jagtmoral. At afgive så chancebetonede skud mod noget, man ikke med sikkerhed havde konstateret, hvad var. En bjørn var det måske, men muligheden for at det var en hunbjørn med unger kunne umuligt være afkræftet af jægeren i det beskrevne hændelsesforløb, hvilket gør skydningen direkte ulovlig iht. svensk jagtlovgivning. Han brugte ordet "triggerhappy" adskillige gange og strømmede over med eksempler på danskere, der altid skød den største gris i flokken, hvilket næsten altid er den gamle so og dermed også en lovovertrædelse....[V][V][V]

Jeg afkræftede naturligvis, at danske jægere har generelle moralproblemer og ærgrer mig over det faktum, at der blot skal en håndfuld brådne kar til at kaste smuds på alle de, der rent faktisk kan opføre sig ordentligt. På andre danske debatfora, hvor samme historie er fortalt har mange travlt med at rose manden for hans ærlighed - det har man (med undren) bemærket i Sverige og ser det som en generel opbakning til jægeren, der ikke fik sin bjørn. Den svenske stemning går rent ud sagt mere i retning af at r*vpule ham med en dårligt afgrenet granrafte - imod vækstretningen....

Hvordan havde stemningen mon været, hvis hændelsesforløbet havde udspillet sig i en dansk mose og bjørnen blev udskiftet med en buk? Burde man ikke opføre sig bedre ude end hjemme? Blot en tanke....
[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Jeg tror desværre at det er meget "normalt" at mange jægere lægger sin jagtmoral fra sig på hylden når de tager på jagt i udlandet. Jeg har dog svært ved at forestille mig at det skulle være specielt slemt for netop danske jægere. Der findes brodne kar overalt.

Historien om bjørnen lyder næsten for grotesk, jeg kan ikke lade være med at tænke på at der ude i samfundet findes antijægere, der kan finde på at udgive sig for at være en jæger med dårlig moral, for netop at eksponere dette fænomen.

"uptate" har lige selv læst historien og det giver ikke umiddelbart anledning til at tro at det er "propaganda" fra antijægere.

I øvrigt så kan du jo spørge din nabo om hvad han synes om at det er normalt at man skyder Tjur, siddene i træer uden kuglefang, med en helt alm. jagtriffel, som ofte med den skudvinkel har en kugleflugt på omkring 5 km. Ofte med undskyldningen om "aarrrhhgg, det betyder ikke en skid, der er ikke andet en fri natur bagved uden bebyggelse"

Det kan også undre at man i sverige, som jo bekendt har en meget stram jagtlovgivning konsekvent hører at man skal ikke komme tilbage fra en jagt og fortælle den svenske jagtvært at man har haft skudchance til ræv, uden at puste bly efter den uanset hvor god chancen var og uanset om det var inden eller uden for jagtiden.

Spørg din nabo om det!!!

LANI

DURA LEX SED LEX, med latex skal du sejre.......
Mvh.LANI



Svar
#3
Se ikke dette som et forsvar for svensk jagtmoral!!! Den er - som jeg oplever det - absolut ikke bedre end dansk. Jeg har blot konstateret at svenskerne er blevet opmærksomme på, hvordan gæsterne opfører sig, og jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for at danske jægere ikke skal komme til at fremstå i det værst tænkelige lys - hvilket nemt sker når der kommer så mange danske jægere, som der gør og stemningen samtidigt bliver negativ takket være historier som denne.

Med hensyn til historiens "groteskhed" så er der desværre ingen tvivl om, at jægeren er virkelig nok.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#4
Hej Høgh.

Nøjagtig kl 0520 hørte jeg et enkelt "tjup" fra en skovskade til venstre for mig og advarselslyden må have været nok til, at jeg løftede riflen op.......sekundet senere kom bamse ud af underskoven med 70 km/t og løb på tværs af den lille myr længst borte, hvor myren kun var 10 - 15 meter bred.

Jeg fik riflen op og fik noget brunt i korset, rykkede frem og trykkede af, repeterede (ubevidst) og fik skudt en gang til, hvor der lige var en lille åbning i krattet. Skudene kom så hurtigt, at de andre jægere bagefter spurgte om jeg brugte halvautomatisk, men faktisk skete det hele pr automatik i underbevidstheden."

Overdrivelse fremmer som bekendt forståelsen, og om den pågældende jæger overdriver bevidst, ved jeg ikke, men jeg ved, at en bjørn kan bevæge sig med en fart op til 40 km/t.
Når nu overdrivelsen er startet, kan man da lige så godt fortsætte, og det gør han.i den grad.

Også jeg, kan kun tage afstand fra hændelsen, hvis den er foregået som beskrevet, hvilket jeg dog ikke tror.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#5
Men uanset overdrivelse så er det helt klart, at han ikke vidste hvad det var for et dyr han skød på, om der eks. var bjørneunger efter....

Noget som svenskere kunne lære af danskerne er eftersøgning på anskudt vildt. Jeg ved godt de har skrap lovgivning om det - men det virker ikke som om at de har hundene til det.

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Høgh
På andre danske debatfora, hvor samme historie er fortalt har mange travlt med at rose manden for hans ærlighed - det har man (med undren) bemærket i Sverige og ser det som en generel opbakning til jægeren, der ikke fik sin bjørn.


Når du skriver at"det har man bemærket i Sverige", så lyder det som om manden har fået det halve sverige på nakken.
Lad os slå fast at du har hørt det fra en jæger i nabolaget og der indtil videre ikke er opstået demonstrationer, folkeopstandelser osv imod danske jægere endnu!!

Der er så absolut folk der forholder sig kritisk til jægerens version af forløbet og som har stillet et stort spørgsmålstegn ved hændelses forløbet.
Men hvad nytter det kun at køre en ensporet hetz og vi alle rakker manden ned fra en kant?
Han har iflg indlæggene taget til efterretning at han ikke magtede skuddene og så må man vel sige ok, du lavede noget lort kammerat, men nu har du lært lektien.
Vi har vel alle lavet en fejl som vi bagklogskabens lys gerne ville have lavet om hvis vi kunne.

At han så ikke når at se om det er en lille hun der kunne have unger er et andet problem som egentligt er langt mere alvorligt.

Men at en enkelt jægers beretning kan sætte alle dansker i et dårligt lys i Sverige synes jeg er lidt overdrevet.
Svar
#7
Citat:quote:

Men at en enkelt jægers beretning kan sætte alle dansker i et dårligt lys i Sverige synes jeg er lidt overdrevet.

Tjaeh, der er vel en tilbøjelighed til at man kæmmer alle over en kam[xx(],det er nok ikke anderledes i Sverige.
Problemet er vel at manden smider historien ud på mindst 2 offentligt tilgængelige sider, istedet for at indse at der muligvis var en årsag til at JÆGER ikke ville bringe historien, han skulle måske have nøjes med at fortælle historien til vennerne[Wink].
Vi skal jo ikke være blinde for at jagtmodstandere læser div. jagtforum og denne historie er nok "vand" på deres mølle[xx(].

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Bockshot
Når du skriver at"det har man bemærket i Sverige", så lyder det som om manden har fået det halve sverige på nakken.
Lad os slå fast at du har hørt det fra en jæger i nabolaget og der indtil videre ikke er opstået demonstrationer, folkeopstandelser osv imod danske jægere endnu!!


......og det gør der heller ikke lige om hjørnet - se dette som et venligt vink med en vognstang om, at svenskerne ikke synes det er særligt fedt når danske jægere kommer til Sverige og beskyder deres vildtstammer fra hoften. Jægeren i nabolaget er som nævnt ansat i det svenske jægerforbund og som jeg forstår det på ham, har denne sag været direkte medvirkende til, at der blandt de ansatte her, er opstået en debat omkring udenlandske jægeres adgang til de svenske jagtmarker. Og i den forbindelse kommer alle de dårlige eksempler frem fra gemmerne, mens alle de gode (99,9%) træder i baggrunden. Man husker således de fulde danske jægere der skød råvildt fra bil i Värmland, jægeren i Västra Götaland der skød en dåhjort i den tro at det var en råbuk + alle de mere lokale (og mere eller mindre pyntede) historier om gæstejægere, der ikke har opført sig rimeligt.
Det er da klart, at både fordomme og irritation (over at danske jægere presser jagtpriserne op) puster til gløden i en sådan debat, men det korte af det lange er, at denne form for eksponering af en enkelt dansk jægers totale mangel på dømmekraft har ført til rynkede øjenbryn i de værst tænkelige kredse og det bliver bestemt ikke mindre udtalt af, at der åbenbart ikke er lagt bred og klokkeklar afstand til den form for adfærd.

Husk på at Sverige efter en enkeltstående sag om uacceptabel opførsel begrænsede udenlandske jægeres adgang til rypejagten markant - Sverige blev dog senere banket på plads af EU. Men i tilfældet skyddsjakt (regulering) på bjørn har man muligvis større muligheder for at begrænse adgangen til dette til udelukkende at omfatte svenske jægere.

Pointen er dog, at jeg ikke bryder mig om, at ordentlige danske jægere skal slås i hartkorn med den form for opførsel. Og så er jeg ret ligeglad med, hvor fantastisk ærlig jægeren er omkring hændelsesforløbet. Hvis en erfaren jæger åbenbart jager ud fra devicen om, at alt der bevæger sig er jagtbart og at sålænge der er bly i luften er der håb, så har jeg svært ved at tro på, at han skulle blive klogere.

M.h.t. "Hetz" så er det min opfattelse at den pågældende jæger selv har lagt beretningen ud på diverse debatfora. Dette indbyder vel i sagens natur til debat uden at det skal stemples som "hetz"? At historien er blevet bemærket af en svensk jægerforbundsmand er blot en tankevækkende illustration af, at alt hvad der skrives på et offentligt fora kan læses af enhver - og bliver det!

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#9
Når der så er pralende fjolser, der lige frem selv bære brænde til bålet bliver danskerne ikke mere populære.

Populære er vi ikke i for vejen, for der er mere end en svensk jæger der har mistet sin jagt til en betalende dansker.

Den samme diskussion har kørt i Norge. Hvor beboere i landdistrikterne mente at rypejagten burde være forbeholdt kommunens egne beboere. Her var skurken ikke danskere men de "grimme" byboere.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Noget som svenskere kunne lære af danskerne er eftersøgning på anskudt vildt. Jeg ved godt de har skrap lovgivning om det - men det virker ikke som om at de har hundene til det.



Den gode Bjørne jæger som angiveligt en erfaren bæverjæger, må siges at have bevæget sig ud i rørte vande og bekræfter alle fordomme om "Danske" jægere.

Men den ovenfor citerede udtalelse er vel også en fordom der er nem at kaste ud i luften, Det er korrekt at Danmark er det eneste land med et centralt register over eftersøgnings hunde, men det forhindrer ikke at der i Sverige kan findes flere hundefolk der rigeligt matcher.

"One of the main principles is to shoot at a clearly visible object."
Svar
#11
Vist er der dygtige hundefolk i Sverige. Men der er ikke nok af de virkeligt erfarne schweisshundeekvipager og derfor giver de svenske regler friere tøjler for eftersøgning med mindre egnede/mindre trænede hunde. Man er dog særdeles interesseret i det danske system og arbejder på højtryk for at nå frem til en tilsvarende effektiv løsning.

Iøvrigt giver vildtarter som vildsvin og bjørn helt andre vilkår for eftersøgningerne. Det er alt andet end "spændende" at sætte sin hund på sporet af en anskudt bjørn....

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#12
Det er netop problemet med eftersøgning af anskudt Bjørn, som burde være grund nok til ikke at forsøge at nedlægge bjørn hvis man ikke er meget sikker i det skud man afgiver.

Har selv oplevet outfitter som forlangte at der kun blev ladet med en patron, for var man ikke sikker på det man lavede så burde man lade være. Iøvrigt var aftalen (et krav fra outfitteren) at en Bjørn som ikke lå synligt forendt, Det var en selvhenter [Smile]

"One of the main principles is to shoot at a clearly visible object."
Svar
#13
ja det samme gælder for så vidt også vildsvin - her er det også skytten der skal gå forrest igennem grannerne når 6,5x55 ikke har gjort jobbet [Wink]

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#14
Hej Høgh

Det var mig, der skrev denne historie, og det var mig, der var ude for oplevelsen.
Den eneste årsag til, at jeg på denne måde "udleverede" mig selv, skal ses i lyset af, at jeg virkelig lærte af situationen.
Og jeg ville med historien give denne dyrekøbte erfaring videre til andre, så den i videst mulige omfang ikke gentog sig.

Hvis nu du havde taget hele conteksten ud, så ville du netop længere ned i artiklen kunne se, hvordan jeg evaluerede og fortrød mine skud.

Jeg har jaget i Sverige gennem de sidste 29 år, og har set bjørn adskillige gange, så jeg er til fulde i stand til at vurdere, hvilken bjørn, jeg har foran mig.
I den givne situation var jeg helt klar over, at det var en ung bjørn....dette kunne tydeligt ses på størrelsen, som jeg vurderede til omkring 50-60 kg.
Hastigheden er bedømt ud fra den tilbagelagte afstand/tid, og jeg tror ikke det er helt ved siden af.

Når nogle her på siden påstår, at en bjørn ikke kan bevæge sig med denne fart, så må det bero på manglende faktuel viden, hvilket de jo ikke kan gøre for, men igen er oplysningerne skrevet for at advare andre, og for at man kan lære af historien.

Jeg kunne jo også bare have digtet lidt, og fortalt om at episoden så anderledes ud, men det mener jeg ikke tjener noget formål.

For øvrigt er jeg blevet gjort bekendt med, at der alene i år er anmeldt 36 forbiskud til bjørn...indtil nu.....dette svarer nogenlunde til forbiskud i 10 % af de bjørne, der må skydes i år.

I kan kritisere mig, så meget i vil....min grundholdning til historien er at jeg har lært af den ( uanset, hvor erfaren jeg regner mig selv for), og hvis vi ser det i perspektivet af, hvor mange danskere og svenskere, der årligt skyder forbi til elg hinsidan, så er jeg langt fra den eneste.

Men jeg er måske nok den eneste, der tør indrømme dette......dette kan man så kalde for dumhed.....jeg mener selv det er åbenhed og måske mere ærligt end hvad mange andre henter hjem af historier.

Det skal i hele sammenhængen lige siges, at jeg ALDRIG har haft en forbier til løbende vildt i Sverige før( ups...nej, jeg har faktisk skudt forbi til en ræv), men med de mere end 200 riffelskud, jeg statistisk har derovre, så synes jeg egentlig at min generelle træfprocent ligger i den gode ende.

Jeg overvurderede bare mine egne evner, og jeg vil gerne se den jæger, der ikke har været ude for det ?

Hvordan er det lige med den svenske elgjagt ? er det 2,8 skud pr nedlagt elg ?, og hvordan er det lige med de polske og sydsvenske drivjagter på svin ?....så vidt jeg erindrer er skudstatestikken omkring 4 skud pr nedlagt stykke vildt.

Ingen jægere slipper for at skyde forbi på spring, men hvor mange tager ved lære af det ?

venlig hilsen

Jesper
Svar
#15
Hej Allan

Det er godt nok barske betingelser - men jeg håber da, at man kan
få en ekstra patron - hvis man skal ud at lede [xx(][Wink]

mvh.

AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#16
Det skal i hele sammenhængen lige siges, at jeg ALDRIG har haft en forbier til løbende vildt i Sverige før, så med de mere end 200 riffelskud, jeg statistisk har derovre, så synes jeg egentlig at min generelle træfprocent ligger i den gode ende.

halløj
forstår jeg det ret: 200 riffelskud på jagt uden forbiskud ?

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Det skal i hele sammenhængen lige siges, at jeg ALDRIG har haft en forbier til løbende vildt i Sverige før, så med de mere end 200 riffelskud, jeg statistisk har derovre, så synes jeg egentlig at min generelle træfprocent ligger i den gode ende.

halløj
forstår jeg det ret: 200 riffelskud på jagt uden forbiskud ?

mvh
Strom



Ahrrr Strom, sådan skulle det nu ikke tolkes....jeg har vel afgivet godt 200 riffelskud til vildt i Sverige....heraf godt 30 til løbende vildt.
Selvfølgelig har jeg da skudt forbi...både til bæver, tjur og urfugl.

Men når vi taler om vildt på spring, så har jeg nok været heldig og kun leveret 3 forbiskud ( de 2 til bamse og 1 til ræv).......hinsidan !
Svar
#18
Nu skal dette ikke dreje sig om manden, men derimod om bolden. Sagens kerne.

Og sagens kerne er, at jeg har fået en tilbagemelding fra en svensk jæger, der har fået en klar opfattelse af sagens sammenhæng ud fra den artikel du har valgt at publicere - og ifølge ham, er det en opfattelse han deler med sine kolleger. De har læst hele artiklen og er chokerede over det beskrevne forløb. Måske beror det på en misforståelse, men i så fald må jeg sige, at jeg ligeledes har misforstået situationen. For jeg kan heller ikke læse det beskrevne hændelsesforløb som andet end en ekstremt forhastet handling baseret på et helt fejlagtigt grundlag. At du fortryder det og har lært af det er positivt, men det rokker ikke ved, at man undrer sig over, at en erfaren jæger beter sig som beskrevet.

Hvis du mener, at du kan nå at afgøre, om der er tale om en ung hanbjørn eller en hunbjørn med unger og samtidigt afgive to sigtede skud i det tidsrum det tager for en bjørn i fuld fart at passere en åbning på 10-15 meter, så er du betydeligt skrappere end nogen bjørnejæger jeg har hørt eller læst om. Når du skriver at "næste gang" skal du blot en halv meter længere frem, så læses det som om du mener at have fundet løsningen og "næste gang" vil forsøge dig med denne lille korrektion. Det er muligt at vi misforstår dig, men det beror i så fald på, at vi opfatter teksten nøjagtigt som vi læser den. Klogere er vi ikke.

At der forekommer chancebetonede skud på andre former for jagt er vel hverken mere eller mindre betænkeligt end dette tilfælde? Jeg kan ikke se at det ene retfærdiggør det andet.

Og det korte af det lange er, at jeg her har refereret en konkret reaktion på din artikel. Det må vi alle bare tage til efterretning. Ærligt eller ej - det havde været betydeligt bedre for danske jægeres omdømme i Sverige, om den IKKE havde været skrevet.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#19
Kan det tænkes at Jesper havde ændret debatten væsentligt såfremt det var et Vildsvin, der var kommet susende.

"One of the main principles is to shoot at a clearly visible object."
Svar
#20


[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)