Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Indskydning af ny pibe
#1
Jeg har brug for en smule hjælp......

Af én af mine gode venner, har jeg fået noget "GOLD MEDALLION Premium field & Range Bore Cleaner & Conditioner" samt noget "Parker-Hale ARG2 Moly Gun Grease".
Jeg fik forklaret at jeg skiftevis skulle bruge det ene og andet, for at få en pibe, som efter sigende skulle være mere præcis og holde længere.

MEN - MEN:
I hvilken rækkefølge, hvordan påføres det, hvor mange skud m.m.m....?

Er der nogle der har en vejledning, så er jeg meget taknemmelig.

Mange hilsner - Per
Nu med 22LR, 243Win, 6,5x68, 7mmRemMag, 375 RUM
Svar
#2
Hvordan er piben fremstillet og hvilket fabrikat ?

LANI

DURA LEX SED LEX, med latex skal du sejre.......
Mvh.LANI



Svar
#3
Hej Lani.

Det er en Sako (75 Hunter) - oprindeligt i kaliber .375 H&H, ombygget til .375 RUM.

Hvordan den er fremstillet ved jeg ikke.....

Selve indskydningen - altså dét at ramme hvor jeg sigter - er ikke noget problem, men dét med at "skyde piben ind", så den får en "bedre indvendig belægning" (eller hvad det nu hedder) er jeg usikker på.

Flere hilsner - Per
Svar
#4
Det er fordi den proces du nævner vel egentlig er det man kalder at lappe piben, altså at polere den indvendigt.
Afhængig af fabrikat og fremstillingsproces vil man ikke vinde noget ved lapning. Mange fabrikanter har allerede lappet deres piber fra fabrikken og i så fald er det lige som at gå over åen efter vand[Wink]
Kan du ikke spørge din bøssemager hvad pibe det er du har fået monteret ?

LANI

DURA LEX SED LEX, med latex skal du sejre.......
Mvh.LANI



Svar
#5
Sako anvender koldhamrede piber.
Breaking in af piber har til formål at mindske afsætning af Tombak - en ny Remington pibe der er som sandpapir indvendigt kan være lige så præcis som er fædigpoleret pibe fra Lilja - den er bare ikke præcis lige så længe, fordi den ru pibe ret hurtigt vil danne Tombakbelægning som gør, at den bliver upræcis efter relativt få skud.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#6
Når man nu éen gang har vænnet sig til præcisionen i en Lilja så skyder den egentlig ikke ret mange skud før der aflejres så meget kobber og slam så præcisionen forringes.
Men hvad, det er ikke værre end at man lader en bore snake "løbe" igennem og vupti, så skrumper skudgruppen igen[Wink]

Har haft en i 300win mag og det var en blandet fornøjelse.....
men min 308 win den er en klasse for sig selv[Smile]

På begge er anvendt break in.

Derimod er min Krieger i 6br endnu mere sart[Sad]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Nu nævnte jeg Lilja og ikke Border for at der ikke skulle gå for meget "nu mig f.eks." i den - jeg har aldrig haft en Lilja, men har blot hørt at det skulle være en god pibe (my mistake [Wink] ) - det var kun for eksemplets skyld og som kontrast til en ru fabriks-Remington-pibe.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#8
Hej alle, og tak for kommentarerne, indtil nu.

Det er den originale Sako pibe, hvor bare kammeret er blevet boret op, ligesom der er lavet en mundingsbremse.

Jeg regner med at piben er rimeligt præcis - skal selvfølgelig finde det projektil og den ladning, som arbejder bedst i piben, det er mere slidtagen jeg tænker på.
Ifølge min kammerat, så skulle en behandling med de "kamikalier" jeg har fået, forlænge pibens levetid betragteligt.

Endnu flere hilsner - Per
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Derimod er min Krieger i 6br endnu mere sart[Sad]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Hvad er dine erfaringer med Krieger piber? Både den i 6mmBR og generelt..
Svar
#10
Krieger har leveret piber til Weatherby... til brug i Accumark'erne... og det med stor succes...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#11
@Ulrik

jeg her egentlig ret god erfaring med den jeg har i 6mm br.
Den begynder bare at åbne skudgrupperne efter 50-60 skud.
Så skal den have et par "stryg" med en frisk bronzebørste.

Jeg har også rodet lidt med dem der sidder på weatherby, men det er dem der går under navnet Criterion og de er knaptrukne hvorimod de piber der bærer Krieger navnet er skårne som S&L, border m.fl.

Det er min antagelse at de holder en ret god præcision indtil de utrære mængder af langsomtbrændende krut i nogle af kalibrene får bugt med throaten.....

Jeg tror nu at jeg vil prøve en Lilja i 6mm når fætter BR skal have nyt rør.

De to Liljaer der blev kamret i 300 win mag blev slidt lidt vel hurtigt ......

Min nuværende S&L med QPQ behandling har allerede rundet noget der ligner 1500 skud og synes væsentligt mindre slidt end liljaen der døde omkring dette antal skud.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
http://www.jarheadtop.com/article_finalfinish.html
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#13
Tak for Jeres kommentarer, henvisninger m.v.

MEN....

Jeg har stadig ikke fået at vide, hvordan jeg skal foretage en såkaldt "lapning" af min pibe, med de materialer jeg har fået overdraget.

Kan det overhovedet lade sig gøre at forlænge pibens levetid med disse midler?

Flere hilsner - Per
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)