Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako finnwolf med diopter
#1
Så har jeg fået monteret et originalt Sako diopter på Finnwolfen.[Smile]

Er der nogen der har erfaring med diopter til jagtbrug/baneskydning? Hvilken præcision kan man forvente og hvad er den maksimale praktiske skudafstand på jagt.
Min egen erfaring med diopter begrænser sig til Garand og M75. Så vidt jeg husker, var de ret præcise ud til 200m, især med Garand, men skiverne var vist også ret store (og ikke udformet som et rådyr)[Wink].

Mvh Søren

[Image: SakoFinnWolf308Win02.jpg]
Svar
#2
Hef Kjeldsen
Jeg har selv en riffel i 30-06 med diopter, som jeg er meget glad for, og personlig ville jeg ikke ha´ problemer med et 200 m. skud men i realiteten er det vel ikke det du har købt den til, men nærmere til noget drivjagt eller hvad ved jeg ??.
jeg rammer lerduer på 100 m. med min stående og har ikke problemer med ta skyde med den på hjortebanen, så jeg kan da´ kun opfordre dig til at ta´ den med ud om prøve dine færdigheder, og tænk på at for ca. 100 år siden var det jo det bedste man havde til eks. bøffel rifler osv.
Held og lykke med den.
Leif R.

The Shootist
.45 forever
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#3
Dioptersigte: Jo større lysning, der er i dioptersigtet, jo hurtigere kommer du til skud og det går efter min opfattelse ikke ud over træfningen.

Jeg skruer normalt ringen ud, så jeg "sigter" gennem skruegangshullet, der jo naturligt har en større lysning. "Sigter" i anførselstegn, fordi jeg med dioptersigtet ikke sigter bevidst i traditionel forstand, men koncentrerer mig om forreste sigtemiddel, øjet finder automatisk centrum i diopteret.

Meget velegnet til jagtbrug ud til 100 - 150 meter eller længere, afhængig af syn, evner og målets størrelse.

For drevne konkurrenceskytter er metoden muligvis lidt primitiv, for mig har det altid fungeret fint til jagtbrug.
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by PHN

Dioptersigte: Jo større lysning, der er i dioptersigtet, jo hurtigere kommer du til skud og det går efter min opfattelse ikke ud over træfningen.

Jeg skruer normalt ringen ud, så jeg "sigter" gennem skruegangshullet, der jo naturligt har en større lysning. "Sigter" i anførselstegn, fordi jeg med dioptersigtet ikke sigter bevidst i traditionel forstand, men koncentrerer mig om forreste sigtemiddel, øjet finder automatisk centrum i diopteret.

Meget velegnet til jagtbrug ud til 100 - 150 meter eller længere, afhængig af syn, evner og målets størrelse.

For drevne konkurrenceskytter er metoden muligvis lidt primitiv, for mig har det altid fungeret fint til jagtbrug.



Det må fungere som en Ghostring.

JPL
JPL
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)