Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffeltræning - ulovligt på prvivat grund?
#1
Hej I muntre svende!

Jeg har hørt et rygte om at det ikke længere er tilladt at træne med rifler/salonrifler på privat grund! Taler rygtet sandt, og hvad er logikken i dette?

Hvilke andre muligheder/smuthuller er der så for at træne ud over de 4 gange omåret min lokale riffelbane har åbent?

Venlig hilsen Umimmak

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Umimmak Torulleq

Hej I muntre svende!

Jeg har hørt et rygte om at det ikke længere er tilladt at træne med rifler/salonrifler på privat grund! Taler rygtet sandt, og hvad er logikken i dette?

Hvilke andre muligheder/smuthuller er der så for at træne ud over de 4 gange omåret min lokale riffelbane har åbent?

Venlig hilsen Umimmak

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger



Hej Umimmak Torulleq

Hvor har du de rygter fra?

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#3
Jeg så det i et nummer af Jæger for 2-3 mdr. siden. Men tænkte at det da umuligt kan passe?
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#4
Så er jeg skyldig !!
Har lige trænet med salonriflen, på privat grund.

Hilsen Steen
Svar
#5
Det tror jeg bliver vanskeligt at håndhæve. Men jeg tvivler da også på at det er sandt.
Svar
#6
Du må ikke træne, men det er ok at verificere sit våben på sit jagtterræn, hvilket vil sige max. 2 skud[V].
Jeg havde en sag med min nabo for et år eller to siden og spurgte hos juristen hos DJ og fik dette svar.

Man bør bruge dette til at presse på for at få tilladele til flere skydebaner, en oplagt sag for jægerforbundet.
Hvordan skal vi træne og blive bedre skytter og jægere når der ikke er reelle muligheder for at træne uden for de af foreningerne afsatte dage til indskydning ca. 2 årligt

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#7
Hvis det virkeligt er rigtigt så tror jeg fandme snart at jeg flytter tilbage til Norge...[xx(][xx(][xx(]
Svar
#8
Indtil videre er det jo til alt held sådan, at alt hvad der ikke er forbudt, er tilladt. Anlæg af offentlig skydebane kræver naturligvis tilladelse af hensyn til sikkerhed og miljø (støj). Men hvor der ikke er adgang for offentligheden eller en videre kreds, er jeg ikke bekendt med lovgivning, som forbyder skydning. Inden vi begiver os i spekulation m.v. er der så ikke nogen der kan citere en relevant hjemmel (lov eller bekendtgørelse) hvoraf et sådant forbud kan udledes, be om[Wink]

Mvh.
Jens

It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
Svar
#9
Hej Tonny.

Jeg mindes en artikel I Jæger, fra april måned, hvor formuleringen omkring indskydning og kontrolskydning på privat grund / eget jagtrevir var nogenlunde som du referer.

Jeg er i den heldige situation, at jeg har set det originale manuskriptet til den pågældende artikel, og i den er formuleringen lidt anderledes. Ja faktisk, minder den meget om det vi ser på den DVD der blev medsendt jagttegnet, hvor vi ser Signe prøveskyde forskellige typer af ammunition, hvilket foregår udenfor en godkendt skydebane.

Derfor har jeg undersøgte sagen ved det lokale politi, ( det var før det blev de nye store kredse ) var svaret sådan.

Du må indskyde jagtriflen på dit eget jagtrevir, hvilket er helt lovligt, men ikke problemfrit. Dels skal skydningen kunne foregå aldeles sikkert, hvilket blandt andet vil sige, at der skal være et sikkert kuglefang, og derudover er det således, at det kun er dig selv, og eventuelt dem du har jagten sammen med, må indskyde her. Der må på ingen måde gøres tiltag således, at det får karakter af en skydebane, hvilket indebærer, at du ikke må efterlade noget, som ikke hører naturen til, og at du ikke må skyde ubegrænset. Da den sidste formulering er temmelig flydende, spurgte jeg, og her var svaret, at fem gange i løbet af et år vil kunne accepteres.

Det er udlægningen fra det lokale politi, og der kan selvfølgelig være kommet nye regler i mellemtiden, men det har jeg ikke hørt noget om.

Indtil andet er vedtaget ved lov, vil jeg forholde mig til de fem gange.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#10
Og hvad gør manden så, der går meget på jagt, og bruger én riffel med vekselløb

Først bukkejagt .. indskydning
Så en tur til Polen og skyde gris ... indskydning
Så svensk bukkejagt .... indskydning
Så skyder vi krondyr i september ..... indskydning
Så skal vi lige regulere et par ræve og skyde en rå .... indskydning
Så en tur til sverige på elgjagt ...uppps .. nu må jeg ikke indskyde mere [:0][:0][:0][:0]

Ok en teoretisk sag ... men man kan jo ikke mene at 5 gange er rimeligt.
Alt er relativt afhængigt af hvor meget man går på jagt.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#11
Og hvad gør manden så, der går meget på jagt, og bruger én riffel med vekselløb

sælger vekselpiberne og køber et pænt arsenal der står indskudt i våbenskabet!

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Og hvad gør manden så, der går meget på jagt, og bruger én riffel med vekselløb

sælger vekselpiberne og køber et pænt arsenal der står indskudt i våbenskabet!

mvh
Strom



Man har vel bare en kikkert til hver pibe!![^]

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Og hvad gør manden så, der går meget på jagt, og bruger én riffel med vekselløb

sælger vekselpiberne og køber et pænt arsenal der står indskudt i våbenskabet!

mvh
Strom



Hej Strom

"Lars Betjent" nævnte ikke noget om, at man kun måtte indskyde en riffel pr. gang.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber
Svar
#14
[/quote]
Hej Strom

"Lars Betjent" nævnte ikke noget om, at man kun måtte indskyde en riffel pr. gang.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber
[/quote]
netop[Big Grin][Big Grin]
Svar
#15
"Lars Betjent" nævnte ikke noget om, at man kun måtte indskyde en riffel pr. gang.

se bort fra det og indrøm at det er sjovere med et par forskellige rifler der er velegnede til hvert sit område

Man har vel bare en kikkert til hver pibe!!

ja, har man en Blaser er det en go løsning, men det er vel den eneste hvor kikkerten kan være permanent monteret

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#16
Alter Strom!
Der findes da andre systemer, bl.a. leupolds QR, der er
"skudsikker"[Big Grin]

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#17
Hos Fyns politi lyder oversættelsen således:

Du må indskyde din riffel efter behov (ikke træne).

Jeg fortalte, jeg havde hørt man kun måtte kontrol skyde, for derefter at opsøge dertil egnet bane for evt. indskydning.

Svaret var; hvor har du hørt det? Om indskydningen kræver 2 eller 20 skud betyder intet, sålænge det er indskydning.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win og 9,3x62, nu med 6,5-284 igen[Image: u87.gif]
Mvh.

mp
Svar
#18
Der findes da andre systemer, bl.a. leupolds QR, der er
"skudsikker"

Howdy Søren
jeg havde/har 4 piber til min 1900 og 4 kikkerter i EAW montager. de passede nogenlunde præcist, men alligevel ikke godt nok til skud på levende vildt uden kontrolskydning.
hvis målet var stort nok gik det vel, men jeg ville nu ikke bryde mig om det.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)