Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6,5-284??
#1
Kan nogen berette lidt mere om denne kaliber:

Historie
Hvem laver fabriksammu?
Max kuglevægt (S&L pibe)
Egned kugler
Generelle jagrrelaterede erfaringer
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by msn

Kan nogen berette lidt mere om denne kaliber:

Historie
Hvem laver fabriksammu?
Max kuglevægt (S&L pibe)
Egned kugler
Generelle jagrrelaterede erfaringer



Født som Winchester 284 altså et syv millimeter hylster.
Der giver magnum hastighed(hvordan det så end defineres) i en kort lås. Hylstret har været genstand for adskillige wild cats hele vejen fra 6 mm og opad.
Den hedder nu 6,5-284 Norma da de har standardiseret den og laver fabriksammo. Den væsentligste(måske den eneste) forskel på Norma og
de tidligere wildcats er, at Norma har lavet den til brug i langlås, så de lange 6,5 mm projektiler ikke skal starte nede ved fænghætten.
Derfor har Norma versionen et i praksis større hylstervolumen end forgængerne.
Skal man have en hastighedsgevinst af betydning i forhold til fx. 6,5x55 kræver det pibe i fuld længde fx 26". Det er derfor ikke fair at sammenligne præstationerne fra en 6,5x55 i 58 cm pibe med en 6,5-284 norma i en 66 cm pibe.
Kuglevægt i S/L. da den sandsynligvis har 8,25" stigning kan den bruge hele spektret af gode 6,5 mm kugler også de tunge.

Ovennævnte er et opkog af teoretiske karakter fra diverse lademanualer og magasiner. Samt egen erfaring med en S&L 6,5 mm pibe.

Egnede kugler er jo afhængig af hvad der skal skydes, men da formålet med en 6,5-284 i forhold til fx 6,5x55 er at skyde fladere altså længere er kugler med god BC at foretrække. Om kuglen skal være hård i sin konstruktion handler vel om hvad den skal ramme.
Forventes den at skulle skyde så langt, at den når ned på samme anslagshastighed, som en 6,5x55 på normal afstand er behovet for ekspansionsvillighed vel det samme.

Jagterfa må du vente på til Hatting har brugt sin, eller andre melder sig på banen.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Her lidt ekstra info :

http://www.6mmbr.com/sixfive284.html

Mvh
[Image: Zoli1.jpg]

Nu med S&L [Big Grin]
Mvh


Svar
#4
Hej med jer

Jeg har haft en 6,5 x 284 i et års tid. Jeg har skudt 4 bukke, en ræv
muntjac og 12 stykker dåvildt.

Min har en Lilja pibe, på en 98 lås, med 9" stigning. Den stabilicerer alligevel 10,1 grams kugler, idet hastigheden er lidt højere en alm. 6,5.

Jeg bruger Norma Oryx 10,1 og den virker bare helt fantastisk. Jeg har været omkring Swift Shirocco II - den flyver godt, er lige så precis, men er lidt følsom, ved træf af bevoksning (fragmenterer).

Oryx er sagen, altid gennemskud - længste flugtafstand 20 m. Skud
fra 20 - 160 m.

Minimal kødødelæggelse, selv ræven havde udgangshul som en 5 krone.

Det lyder selvmodsigende, og jeg ved ikke hvorfor, men der må være
tale om en " heldig " ballance.

Jeg er virkelig fornøjet med denne kaliber og kugle.

mvh.

AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#5
Har i godt et par år anvendt denne kaliber fra tid til anden og med gode resultater. Dette har indtil nu resulteret i 9 bukke og en ræv, samt en vandmelon [8D].
Jeg har så absolut ikke fortrudt skiftet fra 6,5x55 til denne kaliber.
Med lidt prøven frem og tilbage, kan man efter min ening få en potent og ret fladtskydende riffel, med en moderat rekyl.
Har også afprøvet Alaska 10,1 gr., dog kun på papir, men med en rigtig god præcision.
Største ulempe ved dette kaliber (og eneste efter min mening) er prisen på hylstre, men mon ikke der kommer flere udbyderer på sigt...?

Mvh.
Søren
Svar
#6
lige lidt flueknepperi.
Citat:quote:

Hylstret har været genstand for adskillige wild cats hele vejen fra 6 mm og opad.


shilen tilbyder piber i 22-284

mvh. R.L. Loft
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by LOFT

lige lidt flueknepperi.
Citat:quote:

Hylstret har været genstand for adskillige wild cats hele vejen fra 6 mm og opad.


shilen tilbyder piber i 22-284

mvh. R.L. Loft



Det er ikke flueknepperi, det er tilføjelse af relevant oplysning
og det er det som dette forum handler om.[Smile][Smile][Smile]

Det må blive en hurtig 22´er den er sikkert god til råger.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Men det kan godt være at den spiser en pibe i ny og næ [B)].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)