Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trofæafgift råvildt - praksis
#1
De fleste destinationer, hvor der skal betales trofæafgift for råvildt, betales der efter vægt. Men hvilken vægt? Som regel får jægeren hele kraniet med sig hjem, men er det vægten af dette, der regnes eller foretages der altid et fradrag (90 g?) for afsavning? Foretages der evt. fradrag for vægtfald ved yderligere tørring? Jeg har på fornemmelsen af praksis er vidt forskellig fra destination til destination og er interesseret i oplysninger fra "nær og fjern".

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
I Polen er det vanlig praksis at danskere uvidende betaler for ca. 45 gram vand[xx(]

Jeg har altid tørret trofæerne inden afvejning eller aftalt et ekstra fradrag for "våd indvejning".

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

I Polen er det vanlig praksis at danskere uvidende betaler for ca. 45 gram vand[xx(]

Jeg læste engang en beretning fra Polen, hvor jægeren pga. et større indtag af vodka osv. havde betalt for hele hjernen ...

De Polakker må grine endnu ... [Big Grin]

Jeg har altid tørret trofæerne inden afvejning eller aftalt et ekstra fradrag for "våd indvejning".

Det er jo ikke alle steder de vil aflevere dem før afgang, nogle steder hiver de dem nok lige op af vandet, inden vejningen ...

Såehh, god ide[8D]



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Jeg læste engang en beretning fra Polen, hvor jægeren pga. et større indtag af vodka osv. havde betalt for hele hjernen ...


Havde det så bare været hans egen hjerne han var blevet bonnet for, så var han formentlig sluppet lidt billigere....

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

I Polen er det vanlig praksis at danskere uvidende betaler for ca. 45 gram vand[xx(]



Jeg er bekendt med at alle polakker er ens[Wink]

men det kunne være en oplysning at vide hvilke Polske jagt klubber som forsøger at snyde jagt gæsterne og hvilken dansk jagt formidler der tilsyneladende accepterer denne praksis.

"One of the main principles is to shoot at a clearly visible object."
Svar
#6
Praksis er: Total vaegt af hele kraniet uden underkaebe og kogt af minimun 24 timer for vejningen minus 90 gram (komp. for afsavning).
Saadan er den almene regel i de gamle ost lande.
Englaender og skotter har det samme, men vil som regelen have lidt el. meget mere for metal bukke.
Hvad angaar Polen, der er saa mange historier, som der er kinesere, om snyd og bedrag. Hvis bukke er skudt senere en 24 timer for indvejningen skal/burde der vaere nedslag. Hvis man er uenige med polakkerne om vaegten, afkogningen og i saerdeleshed torringen. Saa skriv det for Guds skyld i protokollen, paa Dansk hvis det ikke kan vaere anderledes. Negative anmaerkninger i protokollen er noget de har respekt for!
Vi har haft problemer med afkogning og blegning af rosen kranse. Vi fortalte at naar et trofae nemt kan koste 1,000 Euro kan det ikke vaere meningen at det skal have 4 points fradrag pga. afkogningen, yderligere er det synd for trofaeet idet hele taget. Derfor ingen blegning naar der koges, det skal bare siges inden bukken ligger og er kogt af. Er man i det mindste i tvivl om hvad de vil gore ved ens dyrt/billigt betalte trofae, sporg om hvordan og sig hvordan det skal vaere.
Husk: Hvis man skyder sort/orange - mister man simpelhen den moralske mulighed og ret for indsigelser!

For I skudt noget? mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
Citat:quote:

Jeg er bekendt med at alle polakker er ens


Den udtalelse må du selv stå for da jeg ikke kan citeres for det statement!
Er iøvrigt selv af polsk afstamning og har boet der[Wink]

Det der ofte observeres er at folk læs:"danskere" ikke er opmærksomme på dette fænomen derfor sætningen:
I Polen er det vanlig praksis at danskere uvidende betaler for ca. 45 gram vand.

Et af de slemmeste eksempler er hedengangne Thomasz fra Pommernjagd.
Han (firmaet) var/er notorisk kendt for "våd indvejning"!
Firmaet er nu iøvrigt 50% ejet af en kendt dansk "våbeforretningsekspedient".

Et andet eksempel har jeg også oplevet med en kronhjort jeg fik korrigeret næsten 1 kg ned da jeg så de tog trofæet op af en spand vand og direkte på vægten[xx(] Der blev jeg sku så gal at jeg nægtede at underskrive protokollen. Jeg havde klart taget hjem uden trofæet!
Jeg vil ikke nævne bureauet da udfaldet blev positivt.

Det jeg stadig mener er at alt for mange kommer hjem og beretter om at deres bukkeopsatser er svundet ganske meget mere end forventet blot et par dage.

En tommelfingerregel er at du ved et vådt indvejet bukke kranie skal fradrage ca. 135 gram (måske endda lidt mere) i stedet for 90.
Dette har jeg selv konstateret efter i en periode at have kontrolleret alt hvad jeg skød.

Det der oprindeligt var hensigten med "90 gram reglen" var at folk skulle betale for den vægt der reelt kommer til at stå på en opmålingsrapport efter de 3 måneders obligatoriske tørring.

Jeg mener egentlig bare at folk skal være mere opmærksomme og forlange at få trofæerne udleveret og lagt f.eks. i opholdsstuen på reviret for at sikre de ikke lægges i vand indtil indvejningen.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Gammeltoft du skriver at "Jeg vil ikke nævne bureauet da udfaldet blev positivt."

Jeg kunne godt ønske mig at vi fik oplyst hvor og hvilket jagt område der havde disse tendenser, man kan frygte at de jagtklubber der ikke altid er lige pålidelige er dem som oftest skifter jagt agent eller er med i porteføljen i de mange "nyetablerede jagt rejse udbydere"

men oftest når vi får disse skræk historier så høre vi blot jagt landet nævnt som var disse uheldige episoder gældende hos alle jagt udbydere.

"One of the main principles is to shoot at a clearly visible object."
Svar
#9
Havde udfaldet direkte på reviret ikke udfaldet "fornuftigt" havde bureauet i DK blevet kontaktet som det næste og først efter et eventuelt negativt udfald her havde det kommet på tale at offentliggøre navne.

Da bureauet intet havde med situationen at gøre valgte jeg i første omgang selv at prøve at løse problemet. Hvilket jeg mener folk bør være i stand til selv at kunne.

At jeg så gjorde bureauet opmærksom på det løste problem efterfølgende, var egentlig det jeg gjorde for at de kunne agere herefter.

Hvis folk er blinde for at se sig for er der vel ikke så meget at gøre??

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Havde udfaldet direkte på reviret ikke udfaldet "fornuftigt" havde bureauet i DK blevet kontaktet som det næste og først efter et eventuelt negativt udfald her havde det kommet på tale at offentliggøre navne.



Det kalder jeg "netikette" [Smile]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)