Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sæk på B25 konstateret efter brugthandel
#1
Tillad mig at forhøre nærværende forums erfarne skare om graden af egen dumhed og afledte skade:

Sidste weekend købte jeg en Browning B25 angiveligt i pæn og velholdt stand. Jeg tog den naturligvis i besigtigelse i forbindelse med købet og diskuterede med sælger et par slidmærker m.v. småting.
Hjemme igen - langt fra sælger - kan jeg konstatere, at min nye, brugte B25 har en mindre ringbule ved nederste løb (sæk ved overgang til trangboring, der i øvrigt kun er på 1/4 mod øverste løb på 1/2 og uden sæk). Problemet kan føles og ses - især når man har 'stillet skarpt' på problemet!
Et besøg hos bøssemageren var særdeles nedslående - værdien af min B23 var nærmest nul som følge af defekten; men ville ikke selv tage imod den til videresalg osv. Eneste løsning på afhjælpning var et nyt løbssæt til ca. kr. 15.000..! Jeg kunne da godt anvende bøssen, men mine relativt mange penge var afgjort givet ud på det forkerte gevær.

Prisen blev vurderet til fornuftig (nok et par kr. tusinde under) - men så afgjort IKKE med sækken taget med i vurdering og prisberegning! Man anbefalede utvetydigt, at jeg forsøgte at lade handlen gå tilbage. Sælger er kontaktet - men har angiveligt lige nået at bruge det meste af pengene; ingen returret! Han vil nu undersøge skadens omfang i egne kredse, i bedste fald mhp. udbedring. Han vender selv tilbage i morgen.

Hvad siger ekspertpanelet (ud over, at jeg var et fjols ikke at fange problemet straks i forbindelse med selve købet - I know!)? Kan skaden gøres god igen, hvilke afledte problemer har min B25 fået ved sækken og - såfremt det kan forhandles - hvad koster en sådan skade i evt. kompensation (hvis ellers muligt at forhandle)?

Skriv evt. en PM - vi er ikke nødvendigvis helt alene her (sælger..).

Mange hilsner,
HCS
Mange hilsner,
HCS
Svar
#2
Det er to typer af deformiteter når det kommer til dette.

Den første er at geværet har væltet og ramt et objekt, hvorpå det har fået en bule INDAD i løbet. Denne bule kan rettes ud med et stykke specialværktøj som visse våbensmede har.
Det er en slags dorn som presser bulen ud igen, hvorpå geværet kan bruges som normalt igen, uden synderlige problemer.

Den anden type er en desideret udposning som i givet fald ville være lidt mere omstændig at ordne og som typisk er pga hårde ladninger og med stålhagl, eller der har været overtryk eller lignende, måske pga blokeret/delvist blokeret løb.

Det lyder til at være den du har erfaret på geværet. og det lyder til at være hårde/tunge ladninger som er årsagen.

Der sker simpelthen det, at metallet strækker sig og udvendige diameter bliver større på lige netop det område - dette gør også at metallet svækkes en anelse.
Choken har døjet med at samle haglene, sikkert fordi det har været stålhagl (som belaster choken mere) og tunge ladninger som stresser løbet mere. Et forsigtigt gæt vil være at der er brugt store stålhagl og ladninger omkring 36+ gram.

Det er dog muligt at presse metallet ind igen, det vil dog aldrig blive HELT godt, men det har dog også en anden uheldig egenskab...

Ved at du får denne udposning i løbet, uanset hvor dette sker, så lægger du også pres på lodningen mellem løbene.
Hvis der ikke gøres noget ved dette, vil presset lige så stille beskadige lodningen og denne vil flække.
Den større diameter som udposningen gør, vil essentielt være som at drive en kile gennem et stykke træ - og lodningen vil give efter lige omkring udposningen. Når først en lille del af lodningen giver efter, så tager det kun nogle ganske få skud før hele lodningen eller en stor del af lodningen giver efter.

Hvorvidt der egentlig er nogen som kan gøre noget ved det - ved jeg ikke helt, men jeg har altid hørt at :

Buler indad i et haglgeværløb kan presses ud igen, hvorpå geværet kan bruges som normalt uden egentlige betænkninger.

Buler UDad, også kaldet udposninger, KAN presses ind igen, men geværet vil være svækket - og afhængig af graden af udposningen, bør geværløbene loddes om.

Hvis alt andet går galt - kan du få en kompetent våbensmed til at afkorte løbet, så udposningen forsvinder og dermed ryger så også trangboringerne.

Det lyder måske slemt, MEN en kompetent våbensmed kan nu også lave gevind i løbene, så du kan få udskiftelige chokes i.!

Det er naturligvis ikke en optimal løsning og afhænger da også af godstykkelsen og materialekvaliteten - og det er helt bestemt ikke den plan du vil overveje - men siger kun at det er MULIGT.!!

Det lyder dog til at der ikke er SÅ meget gods at arbejde med - ellers ville udposningen nok ikke have fundet sted i første omgang.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by HappyNanoq

Det er dog muligt at presse metallet ind igen, det vil dog aldrig blive HELT godt, men det har dog også en anden uheldig egenskab...


Stor tak for det grundige svar. Er det muligt at du - eller andre - kan uddybe de uheldige egenskaber ved at rette bulen IND igen?
Det er tænkeligt, at netop denne løsning bliver fundet. Nævnte 'kile-effekt' må være fjernet - og det nu lidt svagere metal er ikke nødvendigvis det helt store problem? Det skal bemærkes, at bulen er relativt lille (og ikke er så tæt på lodningen mod øverste løb).

Mange hilsner,
HCS
Mange hilsner,
HCS
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)