Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffelkikkert til Tjur
#1
Hej

Hvilken type riffelkikkert er bedst til jagt på tjur?

Jeg skal på tjur jagt til januar og skal samtidigt bruge en ny kikkert. Hvilken type kikkert er bedst og her tænker jeg forstørrelse og størrelse på objektivet.

Jeg regner med at anskaffe mig en Leopold, så hvis der er nogen der har specifikke erfaringer inden for dette mærke hører jeg gerne fra jer. [Big Grin]

Anden
Svar
#2
Hej And !
Jeg går ud fra vi snakker topp-jakt på tjur i sverige - sne osv. ?
Altså hvor tjuren sidder i toppen af træet om vinteren, og man pürscher sig frem, evt. på ski ? Jeg ville vælge noget med høj forstørrelse, da tjuren er meget sky, og du derfor skal regne med skud på lange afstande. Leupolds langdistancemodeller (4,5-14x40 / 6,5-18x40) kunne være et prisrimeligt bud, da lysgennemstrømning ikke er så kritisk. Tjurhannen sort, og træerne hvide af sne ;-)

En allround 3-12 er også fin - objektivdiameteren/lysgennemstrømning er efter min mening mindre vigtig - det er præcision/forstørrelse der tæller. Derfor vil jeg også mene at en billigere kikkert som eks. leupold ville være et godt bud.

Men, det er præcisionsskydning, da vi taler lange afstande og en fugl på størrelse med en stor høne. Husk at dit træfpunkt kan variere enddog meget pga. temperaturudsving - magasinet tæt inde på kroppen kan løse problemet, eller også kan du smide hele riffelen med kikkert og fuldt magasin i fryseren et par timer, og så skyde ind med kold pibe og ammonition.

Mvh.
Hans

Remmington 597 22LR / m. Kinaoptik
Sako 75 7mm rem mag / m. Leupold LPS 2.5-10x45
Sako 75 9.3x62 / m. korn & kærv
Remmington 597 22LR / m. Bausch&Lomb 4x40

Sako AI 222Rem / m. Leupold VX-I 2-7x33

Sako 75 SS "Træls-0-sex" m. Leupold LPS 2.5-10x45
Svar
#3
Hej. Jeg har brugt en Weaver 4x16-42. Lav vægt, god optik og meget rimelig pris, og så kan den monteres rimelig lavt på en combi.Jeg finder den meget god til opgaven[^]. Hilsen A-bolt
Svar
#4
Kære A-bolt of Buhl

Tak for de gode råd. Jeg endte med at købe en leopold med i størrelse 4,5 -14 *50. Jeg tror jeg bliver glad for den. I øvrigt et virkeligt godt råd med fryseren. Det havde jeg ikke tænkt på.

Jeg takker
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Buhl
Husk at dit træfpunkt kan variere enddog meget pga. temperaturudsving - magasinet tæt inde på kroppen kan løse problemet, eller også kan du smide hele riffelen med kikkert og fuldt magasin i fryseren et par timer, og så skyde ind med kold pibe og ammonition.



Er det så noget med ét skud, og så hjem i fryseren igen?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)