Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Delingsfører smidt ud af hjemmeværnet
#1
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/09/25/073957.htm?rss=true
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#2
Citat:quote:

- Det var forbundet med livsfare at være i nærheden af laden. Kuglerne føg om ørerne på os - og vi fandt bagefter patronhylstre på vejen, langt derfra. Det var meget værre end nytårsaften, så meget bragede det, siger han


Ingen tvivl om at det har været ubehageligt med alle de skarpe skud der er futtet af under ildebranden.Men hvor meget energi er der i projektiler/hylstre der bliver "skudt af" under en brand? Jeg kan ikke forestille mig at de,energimæssigt,er bare i nærheden af almindelig affyring.Er der nogen der har e bud på hvor kraftige de er??

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
De er ikke kraftigere end at du roligt kan brænde dem af i en 200l tromle. Du skal bare ikke ha' snuden ind over
Svar
#4
Det er typisk for en sådan "afbrænding", at brandmændene taler om patronhylstrene og ikke om projektilerne. "Ude på vejen, langt væk", fordi de lette hylstre uden begrænsning af et patronkammer flyver noget længere væk end de tunge projektiler - uden i øvrigt at flyve særlig langt. Så livsfare har der næppe været tale om, men uvidende bliver naturligvis nervøse, når det knalder om ørene.
Svar
#5
Tjah,jeg hørte indsatslederen fra brandvæsnet i radioen.Han talte om hændelsen som om de var blevet indsat på en slagmark.Tonen i indslaget var helt klar.De 1000 skrald var gået af med fuld styrke og alle i nabolaget havde været i yderste livsfare.....Eller næsten...

Hilse Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Jeg hørte for nogle år siden om en skytte som var på vej hjem i bilen efter en skydning, vistnok pistol, men ihvertfald .22 salon ammunition.

Med øjnene på vejbanen finder han sin pibe i lommen og får ild på (det lyder da ganske hyggeligt). Hvad han ikke ved er, at der har sneget sig en patron fra lommen ned i piben. Pludselig "eksploderer" piben og spreder en sky af tobak, gnister og røg ud i kabinen. Den chokerede skytte får hold på vognen og forsøger at finde ud af, hvad der er sket. Oppe i polstringen i billoftet er et lille hul, og der sidde hylsteret fra patronen, og der er ingen bule i selve biltaget, så bortset fra en slem forskrækkelse, har der vist ikke været fare for nogen [Big Grin].

Jeg vil tro, at hylstret fra en .308 der antænder tæt på, nok kan give et blåt mærke på låret, men der er nok ikke tale om livsfare.

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Når nu i er så sikre, så synes jeg bare at i skulle prøve at lægge røv til........., så er i da sikre på at i ikke får hverken flyvene hylstre, projektiler eller andre frakmenter i øjnene.[B)]

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#8
.......Hvad nu hvis man har røv i begge ender...??[Wink]
Iøvrigt har jeg ingen problemer med at forstå,at det er en voldsom oplevelse at stå "midt" i en brand,og det knalder og brager om ørene på een.Det er naturligvis ikke rart,og slet ikke med alt det krudt "på lager" Mit spørgsmål gik mere på hvor stor risikoen reelt var.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg hørte for nogle år siden om en skytte som var på vej hjem i bilen efter en skydning, vistnok pistol, men ihvertfald .22 salon ammunition.

Med øjnene på vejbanen finder han sin pibe i lommen og får ild på (det lyder da ganske hyggeligt). Hvad han ikke ved er, at der har sneget sig en patron fra lommen ned i piben. Pludselig "eksploderer" piben og spreder en sky af tobak, gnister og røg ud i kabinen. Den chokerede skytte får hold på vognen og forsøger at finde ud af, hvad der er sket. Oppe i polstringen i billoftet er et lille hul, og der sidde hylsteret fra patronen, og der er ingen bule i selve biltaget, så bortset fra en slem forskrækkelse, har der vist ikke været fare for nogen [Big Grin].

Ja, den er god nok. Jeg kender manden. Historien stod endda i Jæger.[Big Grin]
Jeg vil tro, at hylstret fra en .308 der antænder tæt på, nok kan give et blåt mærke på låret, men der er nok ikke tale om livsfare.

Det er muligt at skarp ammunition ikke er særlig farlig, men de 7,62-løsskudspatroner jeg engang så blive smidt i et Skt.Hansbål, de var ikke at spøge med ... [Sad!]



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)