Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Betjent skyder bladskud på hjort
#21
Citat:quote:

http://www.lusttoeter.de/downloads/jaegerwmvklein.wmv



Hold da k*ft....Nissefar er godt nok fedtet med kuglerne.....

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#22
der er en tysker der aldrig skulle på jagt mere.
at videofilme dyrplageri er vel også strafbart i Tyskland.
svineri[Sad!]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by STROM

der er en tysker der aldrig skulle på jagt mere.
at videofilme dyrplageri er vel også strafbart i Tyskland.
svineri[Sad!]

mvh
Strom



Enig, det er da det værste jeg længe har set.

Føj[xx(]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#24
Ja, det ser ikke rart ud (selv om man nok lige bør prøve at ta' tid på filmen - der går ret beset ikke så lang tid).
Jeg har dog set lignende tilfælde her i Danmark og jeg tror faktisk at det i bund og grund skyldes et totalt forskruet for til ammunition/priser.
Mange ældre jægere har en æske patroner i flere år - de indskyder med noget gammelt AMA (hvis de da ikke er af den holdning at riflen var indskudt da de købte den!!!!!) og så har de et eller andet bras som de har købt billigt på tilbud (og som overhovedet ikke passer til deres våben).
Her i weekenden var jeg på skydebanen og skød ved siden af en ældre jæger - vi skød på 200 meter afstand. Han var tilfreds med en gruppering på ca. 25 cm (3 skud!!!!). Han skød med noget dyrt jagtammunition (Norma) i .308 - der stod prisskilt på pakken....kr. 56,00 for en pakke med 20 skud! Herre Jemeni, hvad kan man forvente til den pris, men han syntes at det var rasende dyrt!

Problematiken med dårlige skytter har før været oppe i vores søsterforum, men jeg syntes ikke at den kan ta's op for tit.
Da jeg var til riffel prøve var der en gut der brugte hele ringen til 5 skud og det 6. var uden for. Der var også en kvinde der slet ikke ramte ringen men alle hendes 6 skud var placeret indenfor 25 mm...........gæt hvem der bestod og hvem der dumpede [Sad!]
Jeg ved godt hvem jeg helst ville gå på jagt med (og ikke kun fordi p.g.a. kønnet).


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#25
Citat:quote:

Da jeg var til riffel prøve var der en gut der brugte hele ringen til 5 skud og det 6. var uden for. Der var også en kvinde der slet ikke ramte ringen men alle hendes 6 skud var placeret indenfor 25 mm...........gæt hvem der bestod og hvem der dumpede


Forhåbentlig kvinden for så har hun vel lært at det ikke er nok at kunne skyde man er også ansvarlig for at ens grej er indskudt.
Manden derimod har bevist at han med stor sansynlighed kan levere et dræbende skud.
At han ikke kan skyde 25mm grupper er jo i jagtmæssigt henseende fuldstændigt ligegyldigt. Det kan kun "pap" skytter bruge til noget.

Du fik ikke spurgt den ældre herre hvor han købte Norma patroner til 56.- for det er sgu da billigt[:I]
Svar
#26
Citat:quote:

25mm grupper er jo i jagtmæssigt henseende fuldstændigt ligegyldigt. Det kan kun "pap" skytter bruge til noget.



Der må jeg sige, jeg er fuldstændig uenig ! At kunne skyde "små" grupper på banen giver skytten en - synes jeg - uundværlig selvtillid om at grejet og evnerne/træningsniveauet er iorden. Den selvsamme selvtillid er guld værd når bukken står der, der er en smule bukkefeber, skydestillingen ikke er optimal osv osv...

For min skyld måtte de gerne halvvere "den hvide plet" på bukken under prøven. Vi skal jo lige huske på, at under riffelprøven, er ALT optimalt (altså hvis man har gjort sit hjemmearbejde) Det er det sjældent på jagt. Og at man undersådanne forhold har besvær med at holde sig inden for 20 cm er mig simpelthen en gåde (læs: Har man de problemer bør man bruge mere tid på at træne og finde den optimale riffel/ammo-kombination før man går til prøven)

Og så er jeg da vist kommet lidt væk fra at en betjent skød en hjort [:I]

mvh Takleberry

[Image: 24092007003.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by okj
.......At han ikke kan skyde 25mm grupper er jo i jagtmæssigt henseende fuldstændigt ligegyldigt. Det kan kun "pap" skytter bruge til noget.......

Sludder og vrøvl!

Og så er jeg forøvrigt enig med Takleberry - for at skyde dyr på min jagt i Sverige, har jeg det ufravigelige krav at gæsten skal kunne sætte 5 skud inden for 5 cm på 100 meter.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#28
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by okj
.......At han ikke kan skyde 25mm grupper er jo i jagtmæssigt henseende fuldstændigt ligegyldigt. Det kan kun "pap" skytter bruge til noget.......

Sludder og vrøvl!

Og så er jeg forøvrigt enig med Takleberry - for at skyde dyr på min jagt i Sverige, har jeg det ufravigelige krav at gæsten skal kunne sætte 5 skud inden for 5 cm på 100 meter.

Hvis det er fritstående, så har du vist jagten for dig selv[Wink][Big Grin]

Må man benytte anlæg, så har jeg tid i næste weekend. [Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#29
Det er selvfølgelig ikke fritstående.
Når jeg kan ta' en tømrersvend, som ikke har haft et våben i hænderne siden sin rekrut-tid (20 år siden), og han skyder 5 ud af 6 korkpropper (i enden) på 75 meters afstand, så burde jeg også kunne forlange, at en erfaren jæger kan holde 5 skud inden for 5 cm på 100 meter.

Jeg har ikke planer om gæstejægere i den nærmeste fremtid [Wink]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#30
Der må jeg sige, jeg er fuldstændig uenig ! At kunne skyde "små" grupper på banen giver skytten en - synes jeg - uundværlig selvtillid om at grejet og evnerne/træningsniveauet er iorden. Den selvsamme selvtillid er guld værd når bukken står der, der er en smule bukkefeber, skydestillingen ikke er optimal osv osv...

For min skyld måtte de gerne halvvere "den hvide plet" på bukken under prøven. Vi skal jo lige huske på, at under riffelprøven, er ALT optimalt (altså hvis man har gjort sit hjemmearbejde) Det er det sjældent på jagt. Og at man undersådanne forhold har besvær med at holde sig inden for 20 cm er mig simpelthen en gåde (læs: Har man de problemer bør man bruge mere tid på at træne og finde den optimale riffel/ammo-kombination før man går til prøven)

100 % enig
jeg kan bare ikke se fidusen i at der er en hvid skive på bukken, det var nemmere også administrativt at kræve minimalt bukkemærket i bronce hvert år ( og jo, der er skydebaner nok til at det kan lade sig gøre )

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#31
Citat:quote:

Sludder og vrøvl!


Citat:quote:

Der må jeg sige, jeg er fuldstændig uenig


Og jeg vil så tillade mig at sige ditto!
Jeg syntes i gør det sværere end det er.
Den hvide plet på bukke skiven indikere jo hvad der er den dræbende zone hos et stykke råvildt. Rammer man den er bambi død.
Personlige holdninger og krav ændre ikke på det faktum.
Jeg finder også selv tilfredstillelse i at kunne samle mine skud i samme hul men det er ikke jagt relevant.
Skulle man lave en jagtrelevant prøve skulle den måske være et(1) skud mod en bukke skive i naturlig farve i terræn på ukendt afstand. Eksempelvis 80-150 meter.
Jeg mener at kunne huske en signatur der lyder i retning af: First shot placement. The rest is bullshit...
Men hvis jeg en dag skulle komme ud for at jeg ser et dyr hvor den lethale zone er 5cm og at jeg skal bruge 5 skud og det står stille imens jeg skyder. Så skal jeg nok æde det her i mig igen.

Og min mening med hensyn til den betjent der skyder krondyret. Hvad skulle han ellers have gjort? (så blev det ikke helt off topic[:I])
Svar
#32
jeg beklager meget men det er sværere end folk erkender:
på skydebanen hvor jeg huserer har størstedelen af jægerne ( og det er det fåtal der gider træne en smule ) ikke i stand til at ramme ordentlig fra bænk med sandsække på 100 meter.
tager man dem på 200 m banen rammer de ikke bukken men dog som regel inden for papskiven[:o)]

min konklusion er, at 6 skud på 5 min under optimale forhold på en stillestående papbuk uden bukkefeber er for nemt

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#33
Citat:quote:

Manden derimod har bevist at han med stor sansynlighed kan levere et dræbende skud.



@ OKJ

Nu var jeg ikke til stedet ved riffelprøven som den ældre herre deltog i, så jeg kan naturligvis ikke vide hvilken skydestilling han anvendte.
Hvis og såfremt han stod fritstående uden hjælpe midlger, vil jeg være tilbøjelig til at give dig ret, men hvis han som 99% af alle andre der går til riffelprøve ligger ned med fast anlæg ikke kan gøre det bedre, så har han ifølge min mening ikke bevist noget som helst. De muligheder han har for anlæg til riffelprøven, eksistere yderst sjældendt under jagt.

Jeg mener ligesom STROM at riffelprøven skulle være identisk med bronze bukkemærket.

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#34
I har da helt ret i at den nævnte herres skydefærdigheder ikke ligger i top. Men det afgørende ved det her er at man slår dyret ihjel og at man kan håndtere sit våben sikkerhedsmæssigt korrekt.
Om det så er en riffelprøve i sin nuværende form eller et bronzemærke der skal til.
Forresten kan man såvidt jeg husker stadig godt skyde et forben over på bukken også stadig score point nok til bronze.
Men der er da lidt mere fornuft i at indføre en årlig skydeprøve under knap så formelle omstændigheder. Og det kunne så udemærket være i en form hvor man under forårets indskydningen meddelte skydeinstruktøren at nu vil man gerne lave "bukke-bronze prøven" og såfremt resultatet faldt heldigt ud kan instruktøren skrive lidt på jagttegnet. Det vil tvinge folk på skydebanen i det mindste.
Det som jeg reagerede på var ikke ment som et forsvar til fordel for folk der ikke gide træne eller indskyde deres rifler. Men ID's historie om manden og damen på skyde banen. I en tænkt situation kunne de være sluppet løs på et rigtigt stykke vildt med deres våben og have indtaget den skydestilling de nu måtte benytte. Så er det efter min ringe mening ligegyldigt at sætte 6 skud indenfor 25mm hvis alle 6 sidder i røven på dyret. Ok det var groft sagt men det var min mening med indlægget. Også at finde ud af hvor man kunne købe Norma ammo til 56.- æsken men det har der så været så meget respons på...
Svar
#35
Den pakke patroner er købt i 1973 sammen med riflen.

Manden har så købt riflen brugt og fået patronerne med oven i hatten med besked fra den første ejer om, at riflen helt sikkert kan ramme, den blev nemlig indskudt i en rigtig skydebænk i forretningen dengang.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

(Bare lige mine fordomme for fuld udblæsning, undskyld [:0])

Venlig hilsen Lasse
...komfort kan ikke overdrives.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by okj

man kan håndtere sit våben sikkerhedsmæssigt korrekt.



Selvfølgelig skal vi kunne håndtere vores våben sikkerhedsmæssigt korrekt - men i min verden skriger det til himlen at der er "nul-tolerance" på det sikkerhedsmæssige område, når man samtidig tillader en KÆMPE margen på skydefærdighed - med indlagt accept af at kun 5 ud af 6 skal være i et område som en mindre ladeport. Altså det er en træfprocent på 83,33 % - det er sgu da ringe....

Citat:quote:

Originally posted by okj

I en tænkt situation kunne de være sluppet løs på et rigtigt stykke vildt med deres våben og have indtaget den skydestilling de nu måtte benytte. Så er det efter min ringe mening ligegyldigt at sætte 6 skud indenfor 25mm hvis alle 6 sidder i røven på dyret. Ok det var groft sagt men det var min mening med indlægget.



Selvfølgelig skal det dræbende skud sidde i dyrets vitale område på jagt. Og selvfølgelig skal den pgl. kvindelig skytte heller ikke bestå fordi hendes skud ikke sidder i det vitale område - hendes hjemmearbejde er heller ikke godt nok. Men hun er efter min ydmyge mening stadig en laaaaaangt bedre riffelskytte end den ældre herre. Men selvsamme herre kan vade direkte ud - med papirerne i orden - og sende en af de uvurderlige schweisshundefører på arbejde.... igen.. simpelhen pga. for dårlige skydefærdigheder og ikke pga. af et eller andet uheld (som vi alle kan komme ud for)
Chancerne for at den unge kvinde gør det samme (med sit våben ordenligt indskudt [Wink]) er mange gange mindre... hendes selvtillid er større og hun skyder pænt meget bedre...

Personligt synes jeg man skulle vælge en prøve med samme "nul-tolerance" i skydefærdigheder som i sikkerhed. 3 skud inden for 10 cm men med 100 % træfkrav. Altså der er sgu da ingen som bruger (forhåbenligt [Wink]) 6 skud på en buk - og med 3 skud fjerner man samtidig muligheden for at det ene (nødvendige) skud træffer området pga. held.

Når alt det om krav osv. er sagt, burde vi som aktive riffelskytter - og div. ekspedienter i de respektive jagt/våbenforretninger - gribe lidt i egen barm. Utallige gange hører man helt unge og nybagte jægere uden skydeerfaring eller fortid ved militæret, blive rådet at købe en 30-06'er eller sågar en 7mm rem.mag. (de kan jo klare alt vildt på den nordlige halvkugle) i en eller anden ultralet riffel (den skal jo også kunne bruges til bjergjagt) med en bagkappe så effektiv som et stykke madpakkepapir. Første gange der klemmes et skud af i sådan en fætter er grunden lagt for mange års præcisionsproblemer [xx(]

mvh Takleberry [Wink]

[Image: 24092007003.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)