Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjælp!!! - Jeg har købt en kanon
#1
Kære medautister,

Som ny-autist er jeg startet stille og roligt, men jeg kom uforvarende til at kigge på arsenalet, og 1-2-autist havde jeg budt på, og har fået mig, en wby mk V i 300 wby.[:p][:p][:p] Uha da (for mig i hvert fald).

Men nu står jeg så med problemet - hvad for en kikkert skal jeg sætte på (en 3-12 el. 4,5-14) så der både er til jagt udenfor riget og til baneskydning. Hvad med rekyl? Er den håndterlig? Skal jeg sætte kick-stop i, eller en mundingsbremse (ikke for at starte en debat om sidstnævnte - jeg har brugt søg funktionen). Men er der nogen med praktiske erfaringer hører jeg det gerne, herunder værdien af en aftagelig rekylbremse - og hvad så med ændring af træf-punkt?

Er det klogt at starte med at skyde med en svagt ladet ammo for derefter at gå op - erfaringer i gode ladninger?

Erfaringer og input efterlyses og modtaget med kys-hånd. Jeg skal nok kvittere med billeder, når jeg har fået den hjem mm.

It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
Svar
#2
Kontakt Bwana Olifant.

Han skyder nogen gange med 300 Winterbyøster[B)]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sidder der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Krenchel

Kære medautister,

Som ny-autist er jeg startet stille og roligt, men jeg kom uforvarende til at kigge på arsenalet, og 1-2-autist havde jeg budt på, og har fået mig, en wby mk V i 300 wby.[:p][:p][:p] Uha da (for mig i hvert fald).

Men nu står jeg så med problemet - hvad for en kikkert skal jeg sætte på (en 3-12 el. 4,5-14) så der både er til jagt udenfor riget og til baneskydning. Hvad med rekyl? Er den håndterlig? Skal jeg sætte kick-stop i, eller en mundingsbremse (ikke for at starte en debat om sidstnævnte - jeg har brugt søg funktionen). Men er der nogen med praktiske erfaringer hører jeg det gerne, herunder værdien af en aftagelig rekylbremse - og hvad så med ændring af træf-punkt?



Køb en kikkert med lang øjeafstand, så du ikke får den i hovedet hver gang du trykker kanonen af[B)].......En leopold f.eks...
Skal selv have monteret en på min 338 Win Mag da den altså også kommer tilbage når man trykker den af, og en 300 Wby er der noget mere goddaw i!!!!

God fornøjelse og tillykke med kanon[Smile][Smile][Smile]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#4
Hej Kenchel

Tysk, Jap eller de nye USA lavet Weatherby [?]....bare interestet[Smile]

Tysk lavet Weatherbys få en"stor pris" herover i USA fra collectors.

Måske du vil have en Weatherby øje også....[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mvh.....Eric

Hunting and Fishing is a dirty business,but someone has to do it.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#5
Hej Krenchel,jeg vil ikke råde dig mht.forstørrelses-grad i den nye kikkert,men jeg vil bare tilslutte mig hvad Asbjørn skriver.Køb en kikkert med lang øje-afstand.Jeg har en Leupold på min .416,og jeg har endnu til gode at "hilse" på den med mit højre øjenbryn[^]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Hej Kenchel. Du har fået købt dig et pragtfuld caliber. Kikkert med den længste øjenafstand du kan få er a must. Skyd med reduced loads, but safe loads. Din riffel er ikke den bedste til bane skydning, vil blive too hot efter 2 til 3 skud og den er også en barrel burner. Brug den til jagt og en lille smule bane skydning, til baneskydning brug en 223 eller 6,5x55.

Bo
Svar
#7
Jeg bruger en Schmidt&Bender 3-12x42 Model klassik med 8-9cms øjenafstand... Det virker fint...

Jeg føler ikke at det er nødvendigt med hverken kickstop eller bremse.

Til gengæld kan jeg anbefale at riflen bliver checket for bedding og evt finjustering af aftræk, samt skruerne i skæftet/låsestolen bliver limet med skruesikring...

Rekylen må betragters som en rigtig kraftig 30-06 og dermed håndterlig.

Skulle du have interesse i at udvide din horizont lidt og ikke bare lytte til teori rygter, så kan det anbefales at følge lidt med her...

http://www.weatherby.dk/

Her er nogle yderst kompetente mennesker der kan øse af deres erfaringer...

Det gennemgående tema som jeg er stødt på, er at har man først fået erhvervet sig een Weatherby rifle, så vil man sansynligvis ende med min. 2 rifler på et tidspunkt...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#8
Rekylen skal du ikke bekymre dig om - ca det samme som en 300 Win Mag eller en ultralet 30-06 riffel. Men selvfølgelig trykker den da lidt bagud også, men det er jo bare dejligt..
Mundingsbremse skal du bare glemme alt om. For det første er det slet ikke nødvendigt i en 300 Wby (med mindre man har udtalt rekylskræk (og så skulle man jo nok holde sig til mindre kraftige kalibre)). For det andet så støjer det voldsomt. Et sandt helvede, med mindre du sætter pris på ringelyd i ørene..
En kikkert med ekstra god øjenafstand er ikke nødvendigt efter min mening i dette kaliber, men omvendt så er kikkerter med lang øjenafstand altid behagelige når skydestillingen er lidt akavet, som det jo ofte sker på praktisk jagt.. Leupold (vari X 3) er gode, jeg har udelukkende positive erfaringer med dem (har 4 af dem).
Men på min nye JENSEN riffel (som snart er færdig) bliver der monteret en Swaro Z6 2-12. Z6 skulle også have ekstra lang øjenafstand, men den koster selvfølgelig noget mere en Leupold`erne. Jeg har ingen erfaring med Z6`eren endnu, så jeg kan ikke kommentere den i forhold til leupold kikkerterne.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Eric A

Hej Kenchel

Tysk, Jap eller de nye USA lavet Weatherby [?]....bare interestet[Smile]

Tysk lavet Weatherbys få en"stor pris" herover i USA fra collectors.



Schultz & Larsen har vel også lavet en enkelt eller to..

Tillykke med riflen Krenchel !!

JPL
JPL
Svar
#10
Citat:quote:

Schultz & Larsen har vel også lavet en enkelt eller to..

Var det ikke dem med M56 Låsen,og var de ikke alle i større kaliber?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#11
S&L lavede kun .378 = rigtigt kanon :-)

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)