Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valg af optik til drivjagt
#1
Jeg ved dette emne har været diskuteret før, men mit spørgsmål er mere specifikt.

I 2008 har jeg booket en kombineret fasan og drivjagtstur til Polen.

Hvad jeg vil udsætte fasanerne for, det har jeg styr på, men mht. vildsvin osv. har jeg lyst til at høre hvad i andre foreslår.

Som udgangspunkt vil jeg tage min Sako i kal .375 H&H med. Den har en Swarovski 3-12 x 50 (med lys) på nu.

Det har virket fint til anstandsjagt, selv i skumringen.

3-12 x 50 er jo ikke den ideelle drivjagtskikkert; så hvad vil være bedst udfra de muligheder jeg har:

1). Af med kikkerten og skyde over korn og kærv?

2). Montere min 1,5-6 x 42 Zeiss. (Den er med sigte 4A og det bliver tyndt ved 1,5)

3). Købe en Aimpoint micro og montere den på bageste base. (Har fået en montage dertil af BB). [Smile]

4), Købe en Leupold kikkert med 30 mm rør og måske lys.

5), Købe en længere Aimpoint med 30 mm rør.

6). Ja, det er her I kan hjælpe mig, for jeg vil jo gerne stadig kunne anvende den til skumringsjagt.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Claxel

Jeg ved dette emne har været diskuteret før, men mit spørgsmål er mere specifikt.

I 2008 har jeg booket en kombineret fasan og drivjagtstur til Polen.

Hvad jeg vil udsætte fasanerne for, det har jeg styr på, men mht. vildsvin osv. har jeg lyst til at høre hvad i andre foreslår.

Som udgangspunkt vil jeg tage min Sako i kal .375 H&H med. Den har en Swarovski 3-12 x 50 (med lys) på nu.

Det har virket fint til anstandsjagt, selv i skumringen.

3-12 x 50 er jo ikke den ideelle drivjagtskikkert; så hvad vil være bedst udfra de muligheder jeg har:

1). Af med kikkerten og skyde over korn og kærv? NEJ - det er en nødløsning!

2). Montere min 1,5-6 x 42 Zeiss. (Den er med sigte 4A og det bliver tyndt ved 1,5). Havde det bare været en Vari-point! Min bedste trykjagtskikkert nogensinde var netop en 1,5-6x42 Vari-point.

3). Købe en Aimpoint micro og montere den på bageste base. (Har fået en montage dertil af BB). [Smile] Muligt - men du vil savne muligheden for forstørrelse, når et dyr lister sig stille ud af såten 150 meter ude.

4), Købe en Leupold kikkert med 30 mm rør og måske lys. Find i så fald en decideret trykjagtskikkert.

5), Købe en længere Aimpoint med 30 mm rør. Se 3)!

6). Ja, det er her I kan hjælpe mig, for jeg vil jo gerne stadig kunne anvende den til skumringsjagt.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]



[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
halløj Clax
jeg bruger en 2,5-10 og er rigtig tilfreds med det. jeg havde en periode en 1,5 -6 på min .375´er men solgte den igen da jeg manglede muligheden for mere forstørrelse

fordelen med de små forstørrelser er størst ved skytter der ikke bruger sin riffel regelmæssigt: på samme måde som en urutineret haglskytte ikke automatisk har duen hængende korrekt over sigteskinnen med det samme, vil en urutineret riffelditto ikke se midt i sin kikkert og har også sværere ved at finde målet i den.
det er meget lettere med en lille forstørrelse eller aimpoint.

da du hører til dem der har brugt sit grej flittigt ville jeg tage din riffel med på drev som den er ( hvis du spiller lotto er der jo også en ørn på 2 - 12, jeg tror vi er en del der savler over den )

ps.har du hørt om fasanerne er ordentlig flyvende, der har været et par historier fremme om det modsatte

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by STROM

halløj Clax
jeg bruger en 2,5-10 og er rigtig tilfreds med det. mvh
Strom



Har brugt samme setup og fik hold på en gris på klodshold og skød den på 8 meter så er man klar kan 2,5 godt bruges.

Og om laveste er 2,5 eller 3 tror jeg ikke betyder så meget. Synsfeltet er det vigtigste.
Men uanset ender du i et kompromis mellem at kunne skyde hurtigt på klods hold og at have lidt ekstra forstørrelse på fx 100 meter.

Den Swarovski du nævner kan fåes med forskellige lysenheder nogen stærke til dagjagt og svagere til nat.
Så skal du smide penge ud på et eller andet bør du overveje hvilken enhed du har og om der findes en mere egnet(det er heller ikke så dyrt som en hel kikkert)

VH Sørn

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
Det tætteste jeg har været på en rigtig aktion drivjagt var hos Korsholm Shooting arena [Wink]

Os der mødte op fandt meget hurtig ud af, at det ikke var en fordel med en høj lav forstørrelse... Jeg vred min S&B ned på 2,5-10 x 56 og så røg der eller 6 überlaufere i rap som kom i fuld skrue tværs over sporet.[Big Grin]
Det virkede som rimelig realistisk skydning, og samtidig skide sjovt selv om der gik lidt skydetelt i det i perioder og koncentrationen svigtede lidt - banen kan anbefales.

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#6
Citat:quote:

Det virkede som rimelig realistisk skydning,


Jeg har ikke været der, men jeg forestiller mig at det må være det absolut tætteste og mest realistiske måde at træne på ??, du virker som om at det ikke er tilfældet ??

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#7
Det virkede som rimelig realistisk skydning - jeg mener at det VAR det..... man skal jo i modsætning til en løbende elg eller hjortebane forholde sig til at dyrene kommer springende i forskellige niveauer/hastigheder/forskellig baggrund etc. - altså de løber ned eller op i terænet, og så må man jo forholde sig til det [^] så tag du bare sammen med "styrken" ned til Korsholm - måske har de en film som passer til ydre/indre Nørre*** [Wink]

Citat:quote:

Originally posted by Lani

Citat:quote:

Det virkede som rimelig realistisk skydning,


Jeg har ikke været der, men jeg forestiller mig at det må være det absolut tætteste og mest realistiske måde at træne på ??, du virker som om at det ikke er tilfældet ??

LANI

Surgeon fever....



[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by STROM

halløj Clax
jeg bruger en 2,5-10 og er rigtig tilfreds med det. jeg havde en periode en 1,5 -6 på min .375´er men solgte den igen da jeg manglede muligheden for mere forstørrelse.

Det er lige det jeg formoder, at jeg kommer til at mangle forstørrelse, når man nu er blevet vant til det.

fordelen med de små forstørrelser er størst ved skytter der ikke bruger sin riffel regelmæssigt: på samme måde som en urutineret haglskytte ikke automatisk har duen hængende korrekt over sigteskinnen med det samme, vil en urutineret riffelditto ikke se midt i sin kikkert og har også sværere ved at finde målet i den.
det er meget lettere med en lille forstørrelse eller aimpoint.

da du hører til dem der har brugt sit grej flittigt ville jeg tage din riffel med på drev som den er ( hvis du spiller lotto er der jo også en ørn på 2 - 12, jeg tror vi er en del der savler over den )

Lyder fornuftigt, men også pebret [:p]

ps. har du hørt om fasanerne er ordentlig flyvende, der har været et par historier fremme om det modsatte

Ham der spurgte om jeg ville med, sagde at dem han så for to år siden, de fløj godt. På den anden side er det en fordel at de ikke flyver højt, når man nu ikke rammer for godt ...[^][Wink][^]

mvh
Strom



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Efter at have læst og tænkt en masse, så tog jeg på "studietur"

Min kammerat Søren og jeg tog til Ringsted, hvor udvalget er stort.

Og der var klart en masse at sammenligne.

Den første kikkert Paw stak mig i hånden var Swarovskis Z6 1-6 med lys "USB-stik og MP3-afspiller" [:p]

Det er altså kræs, meeeen så er der liiiiige prisen [B)][xx(][V]

2-12 er endnu vildere, og det i begge henseender ...

En Zeiss størrelse 1,5-4 , det var også en mulighed. Den lidt ældre model var til at få til 9k.

Aimpoint micro eller 9000 imponerede mig ikke, da jeg synes synsfeltet er meget lille i forhold til de alm. kikkerter. Og den 9000 med 2 x forstørrelse var da helt umulig.

Leupolds 1,5-5 x 20 var sværere at få billed i, i forhold til de andre i samme gruppe.

S&B i 2,5 -10 er lækker, men den går ikke langt nok ned efter min mening.

Men så fandt Paw en Meopta 1-4 x 22 med lys.

En klar kikkert, 10års garanti, lang eyerelief og en meget fornuftig pris sammen med en brugt optilockmontage.

Så det tog jeg med hjem [:p][:p]

Så jeg skal nok vende tilbage når jeg får prøvet grejet.

Tak til alle for de mange input. Det har gjort valget nemmere, at jeg vidste hvad jeg skulle sammenligne med.

PS. er der nogen her der har erfaring med Meopta

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#10
Hej. Det er helt sikkert det rigtige valg du har truffet. Et stort synsfelt er det vigtigste! Er selv havnet ved tilsvarende kikkert størrelse efter at have prøvet rødpunkt og 1,5x6. Synsfelt ved 100m er 36m , dog ved en Welter m.lys,(man kan også bruge den ved måneskin, vildsvin ses tydeligt).Jeg har en Meopta R1 3-12 56 rd,man får meget for pengene! Købte den efter at have set en test i et tysk jagtblad. 5600kr på e-gun.de .Der var da en del at spare, DK pris 6995 kr [xx(]
Svar
#11
halløj Clax
tillykke med den lille ny
er lidt spændt på at høre hvad du mener efter nogen tids brug. jeg tror du vil savne lidt mere forstørrelse

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#12
Hej Storm. Det er da noget af en påstand at sige at det er urutinerede skytter der kun har brug for en kikkert med lille forstørrelse.[:0] Ved drivjagt i Polen er det da ikke serlig ofte man har brug for mere end 4x forstørrelse. Det er da et stort plus,at kunne se så meget rundt om det dyr man skyder til som muligt. Med rekylen fra en 375 , vil man jo miste kontakten til byttet! Den bedste løsning er da en kikkert at bytte med. Det er da rigtig at det er en meget lav forstørrelse,hvis man er vant til noget andet. Men med lidt øvelse er det da muligt at skyde på lidt længere hold, især med den kikkert han har valgt(fint tråd kors,meget god optik). Der er jo også lidt forskel på hvad kræver. Efter at have brugt WELTER et stykke tid, skulle jeg nok alligevel have valgt en Meopta, bedre optik bedre trådkors!! nå ja man lærer hele livet..[Smile]
Svar
#13
halløj A Bolt
selvfølgelig er det en påstand, men det bliver ikke skydt mange gule hjortemærker med en Aimpoint eller en kikkert skruet helt nep på den lave forstørrelse [Wink]
og jo, jeg påstår stadigvæk at hvis man ikke kan finde et dyr i kikkerten er der tale om en urutineret skytte eller en dårligt tilpasset riffel ( eller begge dele )

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by STROM

halløj Clax
tillykke med den lille ny
er lidt spændt på at høre hvad du mener efter nogen tids brug. jeg tror du vil savne lidt mere forstørrelse

mvh
Strom



Hej Strom.

Jeg har jo netop købt en montage mere, for at kunne udnytte begge muligheder.

Jeg formoder de originale Optilock er stabile nok til skift, i hvert fald skal det afprøves grundigt.

(Herligt job)

I morgen skal jeg til Hubertusjagt og blæse på jagthorn, så det bliver først om mindst en uge jeg kan få det checket. Vi har få baner her omkring der er godkendt til mere end 8 mm[Sad]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#15
ØØØØØh Storm. Du har vist misforstået mig. Det er på de helt korte afstande,10m, det store synsfelt kommer til sin ret. Synsfelt ved 100m er jo bare en måleenhed! Det har jo ikke noget at gøre med om man kan finde målet i kikkerten, så skal man da vist lidt mere på skydebanen eller få tilpasset den riffel[Wink]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by STROM

halløj A Bolt
selvfølgelig er det en påstand, men det bliver ikke skydt mange gule hjortemærker med en Aimpoint eller en kikkert skruet helt ned på den lave forstørrelse [Wink]

Hej Strom

Kan ikke lade være med at kommentere dit svar til A-bolt[8D]

Jeg var på hjortebanen i går, for at prøve Meoptaen på 375'eren. Jeg var altså positivt overrasket mht. til at skyde uden forstørrelse. jeg prøvede 2 serier på kronhjorten, efter svensk elg-model, altså hvor den står stille i første skud og derefter løber hjem og får en hilsen med på vejen.

Det gav en god fornemmelse af hvordan det ville kunne opleves på praktisk jagt.

At skyde med et sigtemiddel på størrelse med en badebold, gør at jeg ikke føler pletskræk. Af de 12 skud der belv afgivet hvor den står, var der 3 3'ere, 2 4're og resten 5'ere.

Den kan så ikke kompensere for manglende foranhold[Wink], men jeg synes det er nemt at finde målet igen og fik da 48 point begge gange[:I]

og jo, jeg påstår stadigvæk at hvis man ikke kan finde et dyr i kikkerten er der tale om en urutineret skytte eller en dårligt tilpasset riffel ( eller begge dele )

Det giver jeg dig ret i, men Meoptaen har ikke skuffet mine forventninger.

mvh
Strom



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#17
Claxel,

Har du prøvet at skyde med begge øjne åbne m. Meopta'en?

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by THORLAK

Claxel,

Har du prøvet at skyde med begge øjne åbne m. Meopta'en?

Ja, det var det der gjorde at det var nemt at finde målet igen, selv efter rekylen fra .375'eren.

Og så fik jeg indviet din bæresnor, som jeg fik med, da vi handlede skab[Wink] Men det kan du læse om i bukkejagtstråden

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#19
Så har jeg fået testet meoptaen på praktisk jagt.

Var på en trykjagt i går, hvor jeg havde taget min 375'er med, for nu skulle det altså prøves..

Kuglevalget er måske lidt utraditionelt, hvor de fleste vil have bondede specialkugler, men til det meste er det ikke nødvendigt med det kaliber.

valget var faldet på 225 grains Hornady, skubbet ud af 73 grains N150.

Jeg blev placeret i et tårn, hvor der var fint udsyn og masser af kuglefang.

Da jeg havde siddet i ca. en ½ time, dukkede der et dyr op. Jeg havde kikkerten på 1x, hvorfor jeg ikke kunne se om der var grene i vejen, da det stod i kanten af noget bøgepur.

Medens jeg skruede op på 4x, forsvandt dyret ind i træerne.

10 min senere, dukkede der endnu et dyr op, eller måske det samme.

Råen var alene og det var nemt og hurtigt at placere den røde plet på bladet og trykke af.

En time senere dukkede der en kastebuk og en rå op, ude til venstre. de trak over bakkekammen og kom nærmere. Jeg fulgte hende i kikkerten og da de standsede, faldt skuddet.

Begge råer blev liggende på skudsteddet. De lignede siamesiske tvillinger, da skuddene sad ens, blot spejlvendt.

De var skudt skråt forfra med indgang på forbenet og udgang 10 cm bagved på modsatte side, lige midt på i højden.

Det gav knald og fald effekt og et udgangshul på størrelse med en femkrone

Til sammenligning havde en af de andre nedlagt et dyr med en 7 mm Rem. Og her var tre ribben synlige på udgangssiden.

Det var ikke kønt, hullet var på størrelse med et knyttet barnehovede ...

Vi snakkede lidt om kalibre bagefter og de andre kiggede noget forundret på mit rådyrskaliber, men den kombination er jeg ikke bange for at bruge igen.

jeg synes Meoptaen fungerde fint, men hvis jeg kommer til Sverige på anstandsjagt efter elg i næste uge, hvad der forhåbentlig bliver mulighed for, så kommer Swarovskien over på igen ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#20
Hej alle

Har lige været til mærkeskydning på en solbeskinnet søndag ...

Vi har ikke så mange lokalbaner, hvor man må bruge over 8 mm, men på denne må man ...

Så jeg fik skudt en del skud på bukkeskiven, med 375'eren og fik bl.a. prøvet Meoptaen på bukkeskiven, med kikkerten på 1 x forstørrelse.

Der fylder dotten så meget, at den dækker mere end dyret i højden.

Jeg skød udelukkende fra etbenet skydestok i siddende stilling, for at gøre det så jagtrelevant som muligt.

Men alligevel var det muligt at holde skuddene indenfor ca. en lerdues-størrelse. Det så helt umuligt ud i kikkerten, man kan bl.a. se kornet og beskytteren i kikkerten, men alle skuddene sad fint i træfområdet, dog lidt langt fremme..

Med kikkerten på 4 x forstørrelse, skød jeg 58 point, 5 fint samlet og en "flyver", grundet pilotfejl.

Meget, meget fint til jagtbrug

Skød 58 og 59 med den anden kikkert på 12 x ... De stående gav 8,9 og forbi ...

Jo, jeg glæder mig til efterårets drivjagt.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Det er bedre at være kompleks, end at lide af dem ...

Man behøver ikke være tosset for at være her, men det hjælper ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)