Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brakpligt ophør i Efterår!!!
#1
Tv2 skriver at Brakpligt ophør i Efterår!!!!!!!!!!
Pga.Hoje korn priser

http://ttv.tv2.dk/index.php?side=158

Stakkels Natur såvel Flora og Fauna siger jeg bare![V][Sad]

Lille Krengel

flyttet af Moderator 001
Hilsen Lille

Svar
#2
Nu er det jo heldigvis sådan at meget brak ligger brak, fordi det ikke er rentabelt at dyrke det. Har selv 20 ha brak, og de blir IKKE dyrket igen..

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by JHA

Nu er det jo heldigvis sådan at meget brak ligger brak, fordi det ikke er rentabel at dyrke det. Har selv 20 ha brak, og de blir IKKE dyrket igen..

Jesper Hansen



Tak Jesper naturen er måske også gavemilt over for dig en anden gang!

Men hvad er med alle de store godser som har 1000 eller 2000Ha de har simpelthen ikke råd til at lade være fordi investorene sidder dem i nakken! Prøve og regne ud hvor meget natur der vil go tabt i danmark !jeg har ikke et begreb om hvor meget brak areal der er men de er der temielige meget!

Lille Krengel
Hilsen Lille

Svar
#4
størstedelen af brakarealet er ikke så atraktivt mere.
Efter nogle år på samme sted er marken nu blevet til et goldt tæppe af kvikgræs.
hvis flere landmænd havde udnyttet de vildtvenlige regler på brakken var skaden ved at miste den større

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Nu ved jeg ikke hvor mange investorene der sidder de danske godsejere i nakken.
Men du har helt ret det kan blive at problem, især for dem af os der lever af at sætte fasaner ud. Med de nye regler omkring biotop planer samle point osv, også kommer der sådan noget fis som kan skyde det hele i sænk og vi står hvor vi startede [B)]

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#6
Nu er det kun 2007-2008 der indtil videre er fritagelse for brak. Så hvis det kan få omlagt nogle af alle de græsmarker der i øjeblikket fungere som brak vil tabet ikke blive så stort.
Hvis man så når-hvis der igen skal etableres brakmarker kunne fise hen over stykket med såmaskinen med lidt mere spændende afgrøde end græs kunne det gå hen og blive en fordel for vildtet.
Desuden tror jeg ikke at det vil kunne betale sig at gøre mange af de eksisterende brakstykker til landbrugsjord bare for et år.
Svar
#7
Nu er det jo ikke sikkert, at alle de arealer, der bliver genopdyrket ender som golde kornmarker.
Andre mere vildtvenlig afgrøder kunne jo også blive resultatet, f.eks. roer, kartofler, energipil, ærter etc... flere og flere landmænd lægger også om til økologisk drift, hvilekt vel også hjælper vildtet lidt på vej, om ikke andet så pga. færre sprøjtemidler...
Men træls er det..... og et tab for biodiversiteten, hvis brakken opdyrkes...[Sad]

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Arealet i de lande som er med i Braklægnings aftalen 3,6 milioner Ha som er Braklagt.Forvente genobdyrkede areal 2,9 mil.Ha ifø Eu. Så jeg er bekymrede over dette tab !

Lille Krengel
Hilsen Lille

Svar
#9
Ole Roeds holdning

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#10
Nu pløjes brakmarkerne

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar
#11
Før 1991 blev samtlige arealer dyrket. De har ligget brak, og nu bliver de dyrket igen. Vi er i en situation hvor fødevarer koster mere og derfor bliver brakreglen fjernet. Den blev ikke lavet for at beskytte naturen. Udover det så er biodiversiteten ikke blevet forbedret fordi man ikke dyrker markerne. Biodiversiteten bliver kun forbedret hvis brakmarkerne bliver "dyrket" så at vildtet kan leve der. Jeg kan garantere for at en 5 ha stor tidselmark ikke indeholder meget biodiversitet, ej heller 5 ha bynker. De luftfourener kun og er medvirkende til øget pollenalergi.
En brakmark skal holdes og passes, med slåning og dyrkning af vildtstriber for at være værdifuld for vildtet.

Og ja hvor markerne er blevet passet er det tilbagegang for vildtet. Men sådan er det nu engang. Jagtlejerne har gratis fået mange gode oplevelser.

mvh

rekylling[:o)]
Svar
#12
Hej rekylling

Citat:quote:

Originally posted by rekylling
Jagtlejerne har gratis fået mange gode oplevelser.

mvh

rekylling[:o)]



Bob - bop [:o)] --- det kan vel diskuteres[Smile]

Ellers er jeg ret enig i dit indlæg.
Desværre påførte Danmark sig selv en helt stribe af mere eller mindre fantasifulde restriktioner ang. brakmarkerne.
Jeg mener faktisk aldrig det har været EU's holdning, at der ikke måtte dyrkes egentlige vildtmarker med gødskning, sprøjtning m.m. - korriger mig venligst hvis nogen med bestemthed véd noget andet.

Herudover er der en meget vigtig pointe - som jeg desværre tror stort set alle - og specielt politikerne, har overset.
I det famøse forår 2005, var der "frit lejde" for landmanden til at inddrage stort set alle udyrkede arealer, småbiotoper, skrub og skov uden fredskovspligt (blot de ikke var omfattet af Naturfredningslovens §'er).
Arealet skulle kultiveres, slåes eller fældes.
Derefter var arealet godkendt til egentlig drift og kunne opnå arealtilskud (hektarstøtte)[Sad!].
Så troede man, at nu var der fred og ingen fare, men efterfølgende har det faktisk fortsat med lovgivningens velsignelse og endda med et økonomisk insitament været muligt fortsat at inddrage natur og udyrkede arealer og fremover få tilskud til markdriften.
Det kræver bare, at landmanden køber én af de frit omsættelige "dyrkningsrettigheder", som bliver frigjort hver gang landbrugsjord inddrages til byudvikling, veje, industri eller andet.

Resultatet er, at hver gang der inddrages landbrugsjord, vil landbruget forsøge at kompensere og opdyrke naturarealer, skove uden fredskovspligt m.v..[xx(]
Og med de priser som er på landbrugsjord og korn p.t., kan mange faktisk med fordel vælte megen skov og ødelægge megen anden natur med økonomisk fordel.

Danmark er i disse år udsat for den største miljøkatastrofe i forhold til landbrug kontra markvildtet, udyrkede arealer og småbiotoper.[V]

Det var måske på tide, at der blev udbetalt "hektarstøtte" til dyrkning af "vild natur".

mvh
Korthår
Svar
#13
Jeg bliver sku sur over naturfredningsforeningen. Der er ikke noget vild natur i Danmark. Naturen ser ud som vi bestemmer. Sådan er det. Ja vildtet tager skade af at brakmarkerne forsvinder, men så kommer der noget andet godt ud af det.
Det er ikke naturfredningsforeningen der skal betale for deres forslag. Alle deres medlemmer kunne rask væk belåne deres dyre boliger og købe masser af overdrev og enge og arealer langs med åer, men hvorfor mon de ikke gør det?

EU har slået en streg i sandet. VI VIL HAVE BILLIGE FØDEVARER. Så må resten indordne sig under det.

mvh

rekylling[:o)]

PS. Så har jeg ikke pløjet noget brak op og det skal jeg heller ikke. Det er min hjertemedicin. Stedet hvor jeg kan få ladet batterierne op. At se de første fasankyllinger. Høre agerhønsene kalde flokken sammen i aftensolen. Se sporene efter rådyret om morgenen efter natteregnen. Når harerne slås og spurter rundt i store ringe i morgenduggen, det er livet.
Den første morgen når bukkejagten starter, høre kaffemaskinen brygge, og mærke hundens opstemthed over den tror den skal med på jagt.
Den første aften ænderne flyver over hullet og i rappe vendinger slår på vandet i tusmørket. Den første sne, som ligger tungt på fodermarvkålen, og man ved at den ikke kan knækkes fordi den har fået krudt nok.

Tror I min jagt er til leje?
Svar
#14
I 2005 blev støtte ordningen lavet om.
Det betød at såfremt at man ville opnå støtte til et areal SKULLE det være tilmeldt i 2005.
Hvis det ikke blev tilmeldt borfaldt støtte muligheden for "evigt"(2013).
Det betød at områder der før ikke blev tilmeldt, af den ene eller anden årsag, blev indraget til landbrugsjord da der ellers ville blive en væsentlig værdiforringelse af jorde i tilfælde af den skulle handles eller belånes.
Desværre er kravet at hvis man søger tilskud skal der også foregå en landbrugsmæssig aktivitet.
Hvis i vil brokke jer så henvend jer til de folk der vedtager lovene samt dem der stemmer på dem. Landbruget er nok det mest lovbefængte såkaldte liberale erhverv hvor alle, selv dem med meget lille indsigt, har lov til kæfte op.[}Smile]
Jeg sidder lige og prøver at finde hoved og hale i mit gødningsregnskab, fodertilsætning og dyre enheder samt min ansøgning om enkeltbetaling i 2008.
Min mening ville være afskaf alle støtte ordninger. Og fjern så også alle de hindringer der er blevet udlagt for at drive et lidt rentabelt landbrug.
Alternativet til landbruget er??? Daisyland med Danmark som national park og DN som forvalter???
Svar
#15
Hej igen rekylling[Smile]

Citat:quote:

Originally posted by rekylling
Alle deres medlemmer kunne rask væk belåne deres dyre boliger og købe masser af overdrev og enge og arealer langs med åer, men hvorfor mon de ikke gør det?

mvh

rekylling[:o)]



DET KAN DE SÅ IKKE - FORDI LANDBRUGET HAR VÆRNET NIDKÆRT OVER AT AREALERNE ER PÅLAGT LANDBRUGSPLIGT[}Smile]

Ikke fordi jeg vil til at indlede et stort slagsmål[:o)], men vi er nødt til at holde os til fakta.

Virkligheden er således, at kun landmænd eller folk som bor på en landbrugsejendom hvor jorden kan lægges ind under, har mulighed for at købe de omtalte arealer.
Undtagelserne herfra er såkald "frijord", altså jord hvorpå der ikke er landbrugspligt eller egentlig skov med fredskovspligt.

Bl.a. dette forhold lægger endnu mere ansvar over på landmændenes skuldre ang. forvaltning af det åbne land og natur og miljø.

Jeg er udemærket klar over økonomien i landbruget - og netop derfor er der måske brug for lovmæssige indgreb ELLER omlægning af støttemulighederne.
Man kan ikke fortænke den enkelte landmand i at drive sin ejendom ud fra ønsket om maksimering af udbyttet. Han kan jo ikke betale købmanden med lærkesang.
MEN det er altså natur og miljø det går ud over.[xx(]

Derfor er det på høje tid, at der virkelig kommer fokus på landbrugets støtteordninger.

Jeg er dog helt enig i, at Naturfredningsforeningens fortolkning og udmelding endnu engang savner praktisk kendskab til de reelle forhold og i langt højere grad tager hensyn til en "politisk korrekt" udmelding for at skaffe midler og medlemmer[Sad!]

mvh
Korthår
Svar
#16
Hej okj

Citat:quote:

Originally posted by okj

Hvis i vil brokke jer så henvend jer til de folk der vedtager lovene samt dem der stemmer på dem.
Hvis det er mit indlæg du henviser til, har jeg ikke brokket mig overfor den enkelte landmand, men netop over de - i mine øjne - tåbelige regler.

Landbruget er nok det mest lovbefængte såkaldte liberale erhverv hvor alle, selv dem med meget lille indsigt, har lov til kæfte op.[}Smile]

Aaahhh....... så glemmer du vist ejendomsmæglerne - taler af erfaring[Wink]



mvh
Korthår
Svar
#17
Altså Korthår. Landbrugsloven blev lavet fordi landbrugsjord skulle bruges til at producere fødevarer på. Sådan er det. Alt andet er fnidder.

Dog kan man oprette et selskab med en landmand som ankermand og så sætte maskinerne til salg, det er ikke ret svært, det kræver kun en advokat og en rigtig godt arbejde til at betale ydelserne på lånene på...

Hvis du vil pille ved landbrugets støtteordninger så ok. Vi har ikke bedt om dem. Det eneste jeg vil sige er 1 køb dansk, 2 bliv hjemme når du holder ferie, 3 brug cyklen. Ferien kan du komme og bruge hos mig. Hvis det er så farligt at bo på landet fordi vi fourener grundvandet så drik vandet under byerne, der er ikke nogen der sprøjter. Eller tag ud ved MacD og stil dig under landingsbanen så vil du vide hvad forurening er. Åhh ja Esplanaden vil også være et godt sted.

Nej dansk landbrug er petitesser i det store spil, men alle har en mening. Hvis du vil gøre noget ved miljøet så brug de 3 regler. Hvis du vil på jagt så pm mig, så finder jeg en overall frem[Smile]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Altså Korthår. Landbrugsloven blev lavet fordi landbrugsjord skulle bruges til at producere fødevarer på. Sådan er det. Alt andet er fnidder.
Netop det jeg siger - jorden er forbeholdt landmændene[Wink]

Dog kan man oprette et selskab med en landmand som ankermand og så sætte maskinerne til salg, det er ikke ret svært, det kræver kun en advokat og en rigtig godt arbejde til at betale ydelserne på lånene på...
Det er så besværligt, at det i hvert fald ikke bliver brugt i vestjylland

Hvis du vil pille ved landbrugets støtteordninger så ok. Vi har ikke bedt om dem.
Jeg siger, at som reglerne er skruet sammen nu, er det natur og miljø som bliver taber

Det eneste jeg vil sige er 1 køb dansk, 2 bliv hjemme når du holder ferie, 3 brug cyklen. Ferien kan du komme og bruge hos mig. Hvis det er så farligt at bo på landet fordi vi fourener grundvandet så drik vandet under byerne, der er ikke nogen der sprøjter. Eller tag ud ved MacD og stil dig under landingsbanen så vil du vide hvad forurening er. Åhh ja Esplanaden vil også være et godt sted.
[?][?][?] hvad har det med mit indlæg at gøre[?][?][?]

Nej dansk landbrug er petitesser i det store spil, men alle har en mening. Hvis du vil gøre noget ved miljøet så brug de 3 regler. Hvis du vil på jagt så pm mig, så finder jeg en overall frem[Smile]
Jo - på jagt ville jeg såmænd gerne[Big Grin] - men med min arbejdsevne er jeg bange for du bliver skuffet[:o)]. Men fra jeg var 16 arbejdede jeg faktisk ved egnens landmænd - netop for at leje jagten - så ideen er ikke ukendt, og jeg kan undre mig over, at der ikke er flere unge mennesker som griber den chance for at komme på jagt



Men rekylling[Smile]
Jeg jagter ikke dig eller dine landmandskolleger.
Jeg ærger mig bare over tingenes tilstand og jeg er 99,9% sikker på, at der stort set ikke er nogen politiker som kender konsekvenserne af de nuværende regler.
Hvis mulighederne forelå, tror jeg faktisk at mange landmænd ville blive glade, hvis de kunne få økonomisk kompensation for at tilgodese den smule natur vi har tilbage eller udlægge nye naturarealer.

mvh
Korthår[Smile]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Altså Korthår. Landbrugsloven blev lavet fordi landbrugsjord skulle bruges til at producere fødevarer på. Sådan er det. Alt andet er fnidder.
Netop det jeg siger - jorden er forbeholdt landmændene[Wink]
Ja i det øjeblik du køber et stykke jord så er du landmand
Dog kan man oprette et selskab med en landmand som ankermand og så sætte maskinerne til salg, det er ikke ret svært, det kræver kun en advokat og en rigtig godt arbejde til at betale ydelserne på lånene på...
Det er så besværligt, at det i hvert fald ikke bliver brugt i vestjylland
Så er i mere dovne end gennemsnittet

Hvis du vil pille ved landbrugets støtteordninger så ok. Vi har ikke bedt om dem.
Jeg siger, at som reglerne er skruet sammen nu, er det natur og miljø som bliver taber
Her starter min pointe med de 3 punkter. Det er nemmere at bede landbruget at gøre noget ved miljøet end selv at gøre noget

Det eneste jeg vil sige er 1 køb dansk, 2 bliv hjemme når du holder ferie, 3 brug cyklen. Ferien kan du komme og bruge hos mig. Hvis det er så farligt at bo på landet fordi vi fourener grundvandet så drik vandet under byerne, der er ikke nogen der sprøjter. Eller tag ud ved MacD og stil dig under landingsbanen så vil du vide hvad forurening er. Åhh ja Esplanaden vil også være et godt sted.
[?][?][?] hvad har det med mit indlæg at gøre[?][?][?]
Her slutter min pointe med de 3 punkter. Det er nemmere at bede landbruget at gøre noget ved miljøet end selv at gøre noget
Nej dansk landbrug er petitesser i det store spil, men alle har en mening. Hvis du vil gøre noget ved miljøet så brug de 3 regler. Hvis du vil på jagt så pm mig, så finder jeg en overall frem[Smile]
Jo - på jagt ville jeg såmænd gerne[Big Grin] - men med min arbejdsevne er jeg bange for du bliver skuffet[:o)]. Men fra jeg var 16 arbejdede jeg faktisk ved egnens landmænd - netop for at leje jagten - så ideen er ikke ukendt, og jeg kan undre mig over, at der ikke er flere unge mennesker som griber den chance for at komme på jagt



Men rekylling[Smile]
Jeg jagter ikke dig eller dine landmandskolleger.
Jeg ærger mig bare over tingenes tilstand og jeg er 99,9% sikker på, at der stort set ikke er nogen politiker som kender konsekvenserne af de nuværende regler.
Hvis mulighederne forelå, tror jeg faktisk at mange landmænd ville blive glade, hvis de kunne få økonomisk kompensation for at tilgodese den smule natur vi har tilbage eller udlægge nye naturarealer.

mvh
Korthår[Smile]



Hvor langt op i vestjylland bor du? Fordi der hvor jeg kommer i vestjylland der er der masser af natur.

mvh

rekylling[:o)]
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by rekylling

Hvor langt op i vestjylland bor du? Fordi der hvor jeg kommer i vestjylland der er der masser af natur.

mvh

rekylling[:o)]



Heldigvis bor jeg i den kommune som har absolut mest - og mest varieret natur at byde på, MEN hvad har det med brakarealer, brakstøtte, hektarstøtte og arealtilskud at gøre[?]

Jeg deltager gerne i en videre diskussion, men kun hvis vi holder os til tråden omkring brak m.v. - ellers bliver vi aldrig færdig[Wink]

Synes du ikke det kunne være en god ide, hvis du kunne få et økonomisk insitament til fortsat at have varieret og smuk natur omkring dig[?]

Kan du uddybe en smule, hvad er det lige, vi er så uenige om[?]

mvh
Korthår[Smile]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)