Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako vixen 222 rem
#1
jeg er på jagt efter en riffel at Junior og min hustru kan skyde med på skydebanen, og har kig på en Sako vixen i cal 222 rem
hvor gammel kan sådan en sag værer ?
hvad kan der siges af godt og skidt om omtalte riffel ?
og hvad priser handles de til ?

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#2
Hej Claus
Jeg mener at have set vixen modellen tilbage i starten af 80 ´erne.
Sidste år havde jeg kig på en vixen med en ældre nickel kikkert til ca. 3 kg. Den findes forøvrigt også i fuldskæftet udgave med lang
pipe!

Mvh.
O.Smith
Svar
#3
I et af de svenske "jakttidninger", vistnok Jakt & Vapen, så jeg en artikel om netop Sako Vixen. Som jeg husker det fra artiklen kom den frem allerede i 1960'erne og var kraftigt medvirkende til at göre Sako kendt som et kvalitetsmärke.
På plus siden:
- godt gammeldags håndvärk af gedin kvalitet uden moderne plastik
- en riffel og -lås som er proportioneret til kaliberet

I Sverige handles riflerne til cirka SEK 4.000,-

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#4
Hej Claus the Dane.
Jeg har selv lige købt en Vixen. Pragtfuld riffel.
I den forbindelse har jeg igennem længere tid samlet data på dem der har været til salg og lagt ind i et regneark.
Hvis du vil have en kopi, så sig til.

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#5
Hej Zoli

Jamen jeg siger Til [^]

Jeg har sendt dig en e-mail.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#6
Så lykkedes det mig af få handlet en Sako Vixen i 222 rem.
Den er godt nok nuttet [Big Grin] sådan en Barbie bøsse, men til Junior(35kg) er den stor nok.

Nu vil jeg så gerne vide hvad stigning sådan en pibe har ?
Og er der kugler Vixen skyder bedre med end andre ?

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#7
Citat:quote:


Nu vil jeg så gerne vide hvad stigning sådan en pibe har ?
Og er der kugler Vixen skyder bedre med end andre ?

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.



Langt de fleste 222`ere har 14" stigning, så mon ikke det også er tilfældet med din. Ellers må du igang med at måle[Wink]
Jeg har ladet en del patroner til en kammerat med en Steyer i nævnte kaliber, og hans riffel skyder bare rigtig godt med Hornadys 60 grain SP kugler.[Smile]

MVH
Mugge [Image: violent-smiley-043.gif]
MVH
Mugge

Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

Så lykkedes det mig af få handlet en Sako Vixen i 222 rem.
Den er godt nok nuttet [Big Grin] sådan en Barbie bøsse, men til Junior(35kg) er den stor nok.

Nu vil jeg så gerne vide hvad stigning sådan en pibe har ?
Og er der kugler Vixen skyder bedre med end andre ?

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.



Tillykke med riflen!
Jeg vil gerne höre, hvad du (og andre) synes om riflen efter praktisk afprövning.

mvh. Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#9
Claus,
tillykke med riflen. Det går pænt stærkt derovre på øen.

Som nævnt har jeg gode erfaringer med Norma's 4g (62gr) i min Vixen.

Jeg ved ikke om det er helligbrøde at nævne en fabrikspatron i dette forum, men nu er det gjort.

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#10
Hej Zoli

Her er hellige kør noget der kan slagtes [Big Grin]
Din oplysning giver mig informationer til at overveje at starte Hjemmerulningen med en 62 grains kugle.
Jeg er ellers stem for at prøve de første ladninger med en Hornady 50 grains kugel og Norma 202 krudt.
Vi skal dog lige have overstået DRALF på Langeland 12 marts, så jeg kan komme i besiddelse af et Die sæt i 222.
Og mon ikke Rex til den tid kan give en god pris på nogle Hornady kugler.
Nu har jeg så en god månedstid til at studere lademanualer og hører hvad i andre Gænghætter har af erfaring med 222 rem, så jeg er godt forberedt til at arbejde med denne Barbie Kaliber [Smile]
Ja det er lige før jeg skal have installeret et forstørrelsesglas over mit arbejdsbord [Big Grin]

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#11
Hej Claus,
hvad måtte du smide for riflen?

mvh. Johannes
Svar
#12
JTK jeg kan godt lide udtrykket Smide [Big Grin]
Når man har gået på jagt i 30 år, og været skydetosset siden man var dreng, ja så ligger der de mærkeligste ting i krogene, og sælger ville have noget jag havde liggende, så vi byttede.
Sælger forlangte 5.000,- med en original Sako montage og en Weaver kikkert i 3-9x et eller andet.
Jeg er godt tilfreds med byttehandelen.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#13
Hej Claus

Jeg har haft en vixen i en del år, jeg kunne ikke få den til at skyde tilfredsstillende så jeg solgte den sidste år.

Det var en dejlig riffel og det bedste resultat fik jeg med 53 gr. hornady kugler, der kunne jeg sætte dem indenfor ca. 20 mm. 4 skudsserier.

mvh

Jenslp
Svar
#14
Hej Jenslp

Der er også nogle venlige [}Smile] "Kammerater" der efter jeg har købt riflen, har fortalt at præcicionen kan drille.
Nu er jeg ikke så nem at slå ud, og som hjemmeruller er der jo nærmest ufatteligt mange kombinationsmuligheder i kuglevalg og krudtladning, Så en eller anden ladning skal nok virke.
Jeg skal på Hjortebane imorgen lørdag, for at teste med fabriks amo.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

Hej Jenslp

Der er også nogle venlige [}Smile] "Kammerater" der efter jeg har købt riflen, har fortalt at præcicionen kan drille.
Nu er jeg ikke så nem at slå ud, og som hjemmeruller er der jo nærmest ufatteligt mange kombinationsmuligheder i kuglevalg og krudtladning, Så en eller anden ladning skal nok virke.
Jeg skal på Hjortebane imorgen lørdag, for at teste med fabriks amo.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.



Claus...Husk at stoppe olie i piben, som du plejer [:o)]

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#16
Tak GD

Du er nu altid så hjælpsom [B)]

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#17
Hej Gutter

Jeg fulgte lidt med I Jeres debat om Sako Vixen 222Rem.
Som en slags service oplysning til borgerne i samfundet, kan jeg oplyse, at der findes en sådan legetøjsgøb til salg inde på lauritz.com. For at lette JEres besvær, vil jeg da lige llægge et link direkte ind til auktionen. Indtil videre en den kun budt op i godt 1000 kroner. (Og nej, jeg har intet at gøre med salget af våbenet......jeg så det bare ved et tilfælde.....

http://www.lauritz.com/s_j/4.asp?itemid=421556&lang=1

vh Ran

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#18
Og....jeg glemte lige at nævne, at I skal være medlem på Lauritz.com for at byde på deres auktioner, men der er 13 dage til auktionen slutter, så der er tid nok til at la<de sig registrere. Husk også inden i byder for vildt, at der skal afregnes salær (så vidt jeg husker ca. 18%), som skal betales oveni.....

vh Ran

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)