Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Barnes Varmint Grenade
#21
Naah ja, og hvis en myg slaar en prut i narheden af en 30 grain kugle flyver den ved siden af. Top hastigheder er ikke en skid bevendt medmindre de ogsaa rammer. Det maa da vare det alt afgorende, og i en .22-250 er det lige recepten til at brande den pibe af prematurely.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#22
Hej Hogmeister...

Det eneste formål med de 30 grains kugler i min gamle 22-250 var at se hvor høj hastighed jeg kunne nå op på... der var kune en enkelt ladning der var bare nogenlunde præcis, men den holdt også ca 10 mm på 100m (Ok for en non-customized out-of the box riffel)

And now to a favorite nit-picking exercise of mine:

What helps you most in combatting wind drift: Speed or high BC ?

Try and do the math yourself... Test this combination:

6,5x55mauser loaded to european pressures I can move an 140 grain Berger VLD out at 820 m/s in my rifle..
This load is not the most precise, but the fastest, it shoots 10 -12 mm (1/2") groups. The most precise Berger VLD load is slower at 795 m/s. this shoots 6 -7 mm groups (in the .2'es if you like in BR speak)
Now, my favourite load for this rifle uses a 107 grain Lapua Scenar, which has a lower BC than the Berger VLD, but it comes out at 910 M/s and shoots 7 -8 mm groups....

In this case the end result is : I'm better off with the lighter bullet at higher speed!!!

(the limitation is of course in range... realistic ranges on my grounds are less than 500 yds)

Now in the case of the 30 grain Berger MEF's the result is similar.. the speed outruns the lack in BC...

So, if the terminal effect of the bullet is "enough" (and belive me, the effect on crows is spectacular, just don't hit a blade of grass on the way out[Big Grin])

As it says on signs along the danish motorways: Farten dræber = Speed kills[Big Grin]

The 30 grain Bergers were bought for a special reason: My project handgun in .224Jet Magnum... and it works a treat!!!
This 10" barreled S&W model 53 (yes the Original!) shoots 1/3" groups at 100 m and launches the bergers at 844 m/sec

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#23
I'd pick a higher BC any day. Without the figures in front of me, I know when I was considering building a varmint rifle, I briefly paused at the .22-250 AI and had figures showing the difference between a lightweight, low BC 50 grain bullet vs a 70 grain VLD high BC bullet. The 50 grainer had a higher MV than the 70 grainer, but somewhere out beyond 400 yds the 70 now flew faster, of course had more energy, and was more accurate.
My $0.02 worth

Hogmeister
Hogmeister
Svar
#24
Saa har jeg endelig haft mulighed for at afprove nogle Varmint Grenade bullets.
Det begyndte allerede i Las Vegas ved SHOT showet i 2008 hvor representanten for Barnes Bullets tilbod at sende mig 250 Varmint Grenade bullets i 6mm og 62 grains (Jeg er Canada's representant for Varmint Hunters Association, saa det hjalper svart paa det)
Pga restriktioner med forsendelsen fik jeg dem forst i Oktober og havde kun mulighed for at afprove dem paa skydebanen.
Min forste reaktion paa kuglen er at den er utrolig lang, og har en temmelig lav BC .199, saa den skulle sattes dybt i hylsteret for overhovedet at passe i magasinbronden.
jeg var ogsaa lidt bekymret over at vejledningen der fulgte med foreslog en stigning paa < 1:10, og min riffel er 1:12.
Jeg ladede op forskellige ladninger og fandt at 47 grains VARGET gav mig den bedste pracision og en udgangshastighed paa 3829'/sek (1167m/sek) i min .243 Ackly imp
Pracisionen var mere end forbavsende, nasten hul i hul treklover hvor de alle rorte ved hinanden, saa det var jeg glad for.
Nu var det blot for sent at komme ud og skyde groundhogs for i Oktober er de gaaet i hi, saa det maatte vente til foraaret.
Det er foraar her nu og jeg var ude i et par dage sidste uge og skod 44 groundhogs. Resultaterne er temmelig imponerende, men ikke over 250 m vil jeg tro. Jeg tror simpelt hen ikke at der er nok energi tilbage i kuglen paa den afstand til at give den eksplosive ekspansion, plus jeg ved faktisk heller ikke hvor pracis den er paa den afstand. Jeg har bedt Swift om at vedlagge et par billeder for mig. Det forste, groundhoggen med hovedpine, er skudt paa 70 yds og det andet er paa 180 yds.
Hvis jeg skulle valge ville jeg nu stadig foretrakke mine standard kugler, 75 grain Hornady V-MAX. De har en BC paa .330 og er utrolig pracise langt ud over 400m og utrolig effektive paa de store afstande.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#25
Hej hogmeister,

Det der i mine øjne er mest interresant ved den kugle er sikkerheden. Nok ikke det store problem ved groundhogjagt da I har masser af plads men krageregulering ville være nemmere hvis der ikke var den store risiko for rikchetter. Det kunne være sjovt at se et stykke papir der var placeret en meter bag kuglenedslaet på flad mark. Var det et forsøg for dig?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Saa har jeg endelig haft mulighed for at afprove nogle Varmint Grenade bullets.
Det begyndte allerede i Las Vegas ved SHOT showet i 2008 hvor representanten for Barnes Bullets tilbod at sende mig 250 Varmint Grenade bullets i 6mm og 62 grains (Jeg er Canada's representant for Varmint Hunters Association, saa det hjalper svart paa det)
Pga restriktioner med forsendelsen fik jeg dem forst i Oktober og havde kun mulighed for at afprove dem paa skydebanen.
Min forste reaktion paa kuglen er at den er utrolig lang, og har en temmelig lav BC .199, saa den skulle sattes dybt i hylsteret for overhovedet at passe i magasinbronden.
jeg var ogsaa lidt bekymret over at vejledningen der fulgte med foreslog en stigning paa < 1:10, og min riffel er 1:12.
Jeg ladede op forskellige ladninger og fandt at 47 grains VARGET gav mig den bedste pracision og en udgangshastighed paa 3829'/sek (1167m/sek) i min .243 Ackly imp
Pracisionen var mere end forbavsende, nasten hul i hul treklover hvor de alle rorte ved hinanden, saa det var jeg glad for.
Nu var det blot for sent at komme ud og skyde groundhogs for i Oktober er de gaaet i hi, saa det maatte vente til foraaret.
Det er foraar her nu og jeg var ude i et par dage sidste uge og skod 44 groundhogs. Resultaterne er temmelig imponerende, men ikke over 250 m vil jeg tro. Jeg tror simpelt hen ikke at der er nok energi tilbage i kuglen paa den afstand til at give den eksplosive ekspansion, plus jeg ved faktisk heller ikke hvor pracis den er paa den afstand. Jeg har bedt Swift om at vedlagge et par billeder for mig. Det forste, groundhoggen med hovedpine, er skudt paa 70 yds og det andet er paa 180 yds.
Hvis jeg skulle valge ville jeg nu stadig foretrakke mine standard kugler, 75 grain Hornady V-MAX. De har en BC paa .330 og er utrolig pracise langt ud over 400m og utrolig effektive paa de store afstande.
Hogmeister


Værs´go! [Smile]

[Image: _MG_1947.jpg]

[Image: _MG_1950.jpg]

[Image: IMG_1468Copy.jpg]

Attached is a photo of a series of 6mm bullets. From left to right:

Barnes Varmint Grenade 62 grain
Berger Match 69 grain
Hornady V-MAX 75 grain
Nosler Ballistic Tip 70 grain
SPEER Hollow point 75 grain
Nosler Ballistic Tip 55 grain

mvh.
Swift
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)