Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Høreværn?
#1
Har lige snakket med en ældre jæger, som ikke overraskende, var halvdøv.. Vi kom til at snakke om omfanget af høreskader og hvorfor flere ikke bruger "beskyttelse".
Jeg har selv tinitus på begge øre og 30% høretab på venstre og begge dele kom inden jeg var fyldt 30 og årsagen var skydning (godt nok i militær sammenhæng). Det kunne være spændende at høre hvor mange som egentligt bakser med den slags? Jeg har selv en ide om, at det er omkring 80% af danske jægere.. Hvad tror I?
Hvis jeg har ret, er det jo et enormt problem og det kan undre at der ikke er mere fokus på det, end der er..

Mvh.

Rune
Svar
#2
Du har helt ret i, at det er mærkværdigt, at der ikke er mere fokus på problemet end tilfældet er. Særligt med tanke på, hvor intensivt man er begyndt at arbejde med lignende problemer i arbejdsmiljømæssig sammenhæng. Omkostningerne for samfundet er jo den samme uanset, hvordan skaden er opstået.

Vi har efterhånden udmærkede høreværn til rådighed. Kunne vi - som i samtlige de andre skandinaviske lande - få lov til at installere lyddæmpere på vore jagtrifler var vi nået meget langt.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Lyddæmpere ville være et skridt i den rigtige retning, men for os hvor skaden er sket, er det desværre ikke nok. Jeg tror der skal mere oplysning til, så der bliver forebygget mere.
Høreskader er ingen spøg. Brug høreværn.Når hyletonen pludselig en dag ikke forsvinder igen, er det for sent.

Hilsen

lars
Svar
#4
Jeg har skrevet noget om emnet tinnitus i andre tråde.

Det kan lade sig gøre at hjælpe i nogle tilfælde og jeg har fået et høreapparat der hjælper mig.

Et høreværn koster adskillige kroner, høreskader koster kun et par ører ...[xx(]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Citat:quote:

Et høreværn koster adskillige kroner, høreskader koster kun et par ører ...



[Big Grin][Big Grin] Humor på højt niveau....[8D]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#6
Jeg har ingen hørelse over ca. 14000 hz, og har ikke haft det, siden jeg var 14. Jeg kan heller ikke følge med i en samtale hvis der er meget baggrundsstøj.

Årsag: Gik til skydning, hvor skydebanen var festsalen i det lokale forsamlingshus, uden støjdæmpning i lokalet + vi drenge(var 10 år dengang) skulle selv sørge for høreværn + instruktøren købte High-Speed Ammo...... [xx(]

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)