Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
En tur til canada
#1
En tur til Canada….

d. 23/9 fløj jeg sammen med 2 andre til Canada og vi endte rettidigt op på bestemmelsesstedet uden de mindste antydninger af problemer, så hermed var de største udfordringer overstået.

Vi blev hentet og dagen efter bragt ud til den ene af guidernes private bopæl hvor vi fandt hvad ville gøre en hver VTF´er misundelig, nemlig en privat skydebane, hvor der stod en campingvogn der indeholdt et fuldt udrustet laderum.
Ved siden af var der en høj stand der fungerede som overdækket standplads.
3 m foran denne var en mindre overdækket stand der indeholdt en kronograf.
Herfra kunne man i ro og mag skyde ind på 100-200 og 300m
Ved siden af, på marken, kunne man fortsætte på 400-500 og 600m hvis man havde de lyster……

Efter den obligatoriske indskydning tog vi ud i ”hovedlejren” hvor vi overnattede.

Den følgende morgen meldte jeg mig til ”heste indfangning” og klargøring.

[Image: 1.jpg]

[Image: 2.jpg]

Herefter fulgte en fuld dags ridning gennem et til tider lidt stejlt terræn.
Det fik den ene af de andre jægere at føle da hans hest væltede på en skråning, dog heldigvis uden efterfølgende mén.

Efter 8 timers ridning ankom vi til en lille hytte, hvorfra vi havde en kanon udsigt til det ene af de bjerge der den følgende dag skulle bestiges.

[Image: 3.jpg]

Når vi om morgenen efterlod hestene blev de bundet på steder hvor de kunne æde dagen lang når vi gik op i bjergene

[Image: 4.jpg]

De første 3 timer af den første jagtdag gik med at nå trægrænsen hvorfra den fantastiske udsigt begyndte.

[Image: 5.jpg]

Efter 2 timer nåede vi toppen af ”Secus mountain”.

[Image: 6.jpg]

Efter at have ”krydset” 5 toppe mere i bjergkæden, blev vi enige om at nedstigningen kunne begynde.
Det tog gudskelov ikke så lang tid som opstigningen….
Vi fortsatte med denne plan, hvor vi efter 3 dage på samme måde kunne konstatere at gederne havde forladt bjerget og indtaget nabobjerget der var indhyllet i tyk sne, så det blev ikke til nogen ged i det område.

Vi pakkede derfor hestene på 5. dagen og begyndte at ride tilbage til hovedlejren.
Efter en times ridning fik vi øje på spor af moose og inden nogen nåede noget som helst havde min guide opdaget en pæn moose ude midt på en kæmpe eng.
Herefter gik det lidt stærkt…..
Guiden konstaterede at tyren var ”lovlig” hvorefter han på cowboy engelsk forkyndte ”Henrik, there is your moose, so you´d better start shoot´n”….
Jeg sprang af hesten i en fart og fik slæbt riflen ud af sadelhylsteret, fandt anlæg ved et lille grantræ.
Jeg nåede ikke at måle afstand eller noget som helst, så jeg holdt efter at den var mindst 200m væk.
Da den stod spidst til mig fik den, den første træffer i brystet ( det viste sig efterfølgende at hjertet var truffet i første skud). Den tog et skridt til siden og stod nu med siden til og gloede????
Jeg mener at have hørt guiden sige ”shoot him again” hvorefter den fra en nu knælende skydestilling fik en kugle på skulderbladet.
I ren befippelse over at den heller ikke her gik ned nåede jeg at give den en kugle mere hvorefter jeg så min guide stå med et fedtet grin og udbryde ”god damn, stop shooting”.
Han grinte videre lige indtil han fandt ud af at den lå 100 m på den anden side af floden….

Touché…… den var 235m væk.

Nå men der blev fældet nogle grantræer og der blev bygget en tillempet bro over det smalleste sted vi kunne finde på floden.

[Image: 9.jpg]

[Image: 10.jpg]

Det første skud tog hjertet og de andre to gik gennem begge skulderblade og sad i skindet på modsatte side med ca 10cm mellemrum.
Opsvampet som i en reklame for Nosler partition[^]

3 x 200 grain var altså mere end sådan en fætter tåler[Smile]

Nå, så var det den ged jeg oprindeligt kom der for og min guide nævnte noget om nogen skov folk der fra deres helikopter i sommers havde set nogle geder laaaangt inde i skoven hvor 2 store floder løber sammen.
Han havde aldrig været derinde men han mente det nu var tiden.

Vi kørte 20-25km længere ind i området, ad grusveje, herefter ca. 8km videre ind af en gammel seismisk linie på atv´er.
Herfra udgik jagten på samme vis som tidligere, dog lige omkring trægrænsen.
Den første dag havde jeg geder for på 420m afstand og jeg havde gjort mig klar hvis det skulle vise sig at der var en ”Billy” i flokken.

[Image: 7.jpg]

Det viste sig at være totalt umuligt at kønsbestemme gederne pga. den lange pels på denne årstid, selv om et 60x spotting scope var medbragt.

Nu var gode råd dyre og vi blev enige om at tage en lidt utraditionel jagtform i brug.
Nemlig at jage dem præcis som man jager whitetail, i ”bushen”…….

Vi startede den følgende morgen og det varede ikke længe inden vi stødte på den første ”Billy” som for det første var for lille og for det andet nåede at stikke af inden vi kunne sig buh eller bøh……

Da vi fortsatte opdagede jeg en ged der lå lidt længere nede, hvor vi kort forinden havde passeret.
Min guide mente dog at det var en ”nanny”. Vi blev hurtigt enige om at gå videre og få syn for sagen.
Vi prøvede at smide nogle sten ned i kløften bag geden for at få den til at rejse sig.
Det gjorde den også og gik kort tid efter lige så langsomt ind i det skov der var på siden af kløften.
Vi gik i en bue ind til det sted hvor vi sidst havde set geden.
Herefter blev det for alvor spændende da vi næsten trådte på geden….
Vi krøb sammen bag en træstamme hvorfra vi iagttog geden medens den langsomt essede sig hen imod os.

Først på ca 6m afstand kunne vi køns bestemme, og ja, det var en ”Billy”,
Da jeg løfter riflen til skulderen sætter geden i et voldsomt spring i løb væk fra os og jeg skyder den i løb på ca 20 m afstand. Ikke lige et mønstereksempel på gedejagt..[B)]
Geden stoppede op efter første skud og fik derfor en kugle mere for en sikkerheds skyld.
Den skulle jo helst ikke komme for tæt på klippevæggen…

[Image: 8.jpg]

Jeg stod længe og iagttog dyret da jeg ikke kunne finde skudhuller.
Dem fandt vi først under skinningen.
Det er tilsyneladende normalt at en kombination af tykt fedtlag skind og lang pels resulterer i at man ikke lige umiddelbart finder skudtegn som på europæisk vildt???

Alt i alt en rigtig god tur som jeg gerne gentager hurtigst muligt……

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#2
Jeg er ikke misundelig...Jeg er ikke misundelig....Jeg er ikke misundelig [:o)]

Har du virkelig plads i skraldespanden til den elgskal?

Det er fan'me godt gået [Wink]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#3
Fin beretning og nogle fantastiske billeder.
Det er en rigtig flot Sneged du fik dig der, godt du fik øvet dig lidt på 600m banen inden du tog afsted [Wink]

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#4
Jeg er heller ikke misundelig...Jeg er heller ikke misundelig....Jeg er heller ikke misundelig

det ser godtnok lækkert ud : tillykke med en go tur

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Tillykke Gammelged. Nu må du da være hooked på close up skydning.[Big Grin]
Flot beretning og billeder!!!
"Once upon a time in the West"
Svar
#6
Det lyder godt nok som en fantastisk tur. Det kunne godt være sådan et sted man skulle hen når tid og "tid" går op i en større enhed. Tillykke med den store oplevelse.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#7
Hej Gammeltoft-velkommen hjem.
Tillykke med de fine trofæer,men "til mere lykke" med de store oplevelser.Det lyder som en super tur[:p][:p]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#8
Hej Gammetoft

Velkommen hjem, du må udvikle dit "sillyhillbilly"-koncept med walking up på Billygoats.

Ville gerne have set guiden i hovedet, da du begyndte at give Moosen ild ...[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Det lyder da bedre end en spids pind i øjet [Big Grin]

Tillykke med de fine resultater! Det var s'gu lidt motivation for en småsparer som mig [Smile]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Velkommen hjem Henrik.

Hold da helt op, hvor en beretning.
Er heller ikke overhovedet spor misundelig.
Kanon gode billeder.
GALT GODT.
Og tillykke med de flotte trofæer.

Mvh. Lady
Svar
#11
Ikke spor misundelig[xx(]

ang det sidste billede, har du fået lokkerne affarvet, og hvem er forresten ham i den sorte Tshirt, du hviler hovedet på[Wink][B)]

jbn
Svar
#12
Hej

Sikke en dejlig tur du har haft, billederne taler jo for sig selv[Smile], jeg skal vist have købt en større sparebøsse så der kan blive råd tl en sådan tur!
Troels Gundlach
Svar
#13
Hej Gammeltoft

Very,Very pæn jagt du fik i Canada,tillykke på jer Moose og Goat.[:p]Også smuk billeder af Canadian wilderness.

Må jeg spørge hvad riffel og kalibre for jer jagt i Canada.[?]

bedst reguards....Eric

Hunting and Fishing is a dirty business,but someone has to do it.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#14
Også tillykke med det fine resultat herfra.. fantastisk flotte billeder og trofæer. Det giver næring til nye drømme[Smile]

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#15
Citat:quote:

Også tillykke med det fine resultat herfra.. fantastisk flotte billeder og trofæer


osse herfra og jeg er misundelig[:I][Big Grin]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#16
Kære Gammeltoft,

Ak ja, bare det var mig[V]

Super god fortælling i øvrigt - må det være et eksempel til efterfølgelse for alle andre når der har været en god jagttur.

Mvh.
Jens

It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
Svar
#17
Hej,

Sådan...!!!!
Tillykke med resultaterne....[:p][:p][:p]

Mvh.
Søren
Svar
#18
Misundelse er en grim ting, når det ikke kan skjules! De billeder er som et pund salt i såret, som sidste udvej:

Hvor er bamsen?

Flot..flot.

Mvh. Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#19
Den var til stede i flere udgaver, men desværre kan man ikke sende en "rigtig" bamse til danmark pga EU-idioterne[Sad!][}Smile][xx(][V]

Vi havde grizzly i lejren to nætter.
det kostede 50 kg kød og den ene af makkernes hovedskind til hans moose[Big Grin]
Ja vi havde forresten også en arrig sortbjørn med en unge.
Hun syntes bestemt ikke om vores tilstedeværelse.

Men det giver toiletbesøg i mørket en helt ny dimension.....[Big Grin]

@Eric,

begge dyr er skudt med min 300 win mag (Sako 75 system med QPQ behandlet S&L pibe og McMillan skæfte), med 200 grains Partitions @ 885 m/s V0.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
hej gammeltoft.
hmm drivjagt på sneged i canada det lyder udfordrene[Big Grin][Big Grin]
fed tur og super billeder. jeg er mega misundelig. jeg tror jeg må læse ballisagers bog i weekeden for at styre mine abstinenser. (for 10 gang)[Smile]
mvh
aleksander
Born to HUNT forced to work
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)