Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
375 Ruger?
#1
Halløj.
Jeg står og skal shoppe mig en Afrika-riffel. Jeg er ikke den store kaliber-nørd (håber ingen føler sig truffet[Wink]) og mit valg gøres udelukkende ud fra, hvad jeg har prøvet og hvilke jeg har haft det godt med.. Valget var derfor hurtigt gjort og faldt på en klassisk 375 H&H.. Men så begyndte jeg at kigge mig lidt omkring.. Tilfældigvis faldt jeg over en 375 Ruger. Jeg holder mig normalt meget til gennemprøvede klassiske kalibre, men den korte 375 Ruger tiltaler mig meget, uden at jeg dog har haft lejlighed for at skyde/teste den. Er der mon nogle som kan råde mig?

Rune
Svar
#2
Skal det være 375 så ville jeg gå for H&H
Svar
#3
Jeg har valgt 375 RUM - ca 40% mere energi end 375 HH.

Glæder mig til den bliver færdig hos bøssemager N.P.Nielsen.

Hilsen, Per
Svar
#4
Ikke samme nostalgi som H&H`eren, men mere power det har den indiskutabelt. Det er nu kun en fordel på lange hold. På jagt efter de farligere arter er det typisk meget korte skudhold der er tale om, og der er RUM`eren ingen fordel. Vær opmærksom på kun at bruge kugler med en solid, gennemprøvet konstruktion. Og endelig træn meget med den med mindre du er vant til tung rekyle...
Til langholdsjagt på tunge plainsgamearter, til løvejagt samt jagt på bjørne - der er kaliberet tæt på optimalt. Til bøffel, næsehorn og elefant der vil jeg personligt have en større kaliber og en tungere kugle. Men om du bare skal jage bøffel eller elefant en enkelt gang i livet, ja da er RUM `en et fint valg.
Svar
#5
Bemærk at det bliver sværere og sværere at tage våben med til udlandet, så mange anbefaler at man lejer våbenet på bestemmelsesstedet.

Men ellers synes jeg at .375 Ruger lyder som en rigtig spændende kaliber. Kan bruges til det meste, og vil nok være mindste godkendte kaliber til Elefant.

Hvis det er en Dangerous Game Rifle(DGR), så er funktion vigtigere end kaliber. Den skal virke problemfrit, både ved laaaaaangsomt ladegreb, og ved det febrilske og desperate ryk, hvor du ligger med riffelen drejet 120 grader....
Det er ikke uden grund at mange PH'er foretrækker dobbeltrifler som DGR, for så er man SIKKER på 2 skud.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#6
det kunne være en .378 weatherby, rigtigt god til biggame

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by skipper

det kunne være en .378 weatherby, rigtigt god til biggame

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk



Ja bare det ikke er en Weatherby riffel[xx(][xx(][xx(]
Svar
#8
Tak for jeres svar! Min nye riffel kommer ret sikkert til at skyde en bøffel eller to og måske en elefant på sigt, men det primære formål er de store antiloper, så måske 375 Ruger ikke er så dumt?.. Har også kigget på 375 RUM og kan bestemt godt se det tiltalende ved den, især til antiloperne. Jeg opfatter 375 Ruger som en smugle mere allround, hvilket er det jeg skal bruge.. Det ville altså være meget nemmere hvis jeg havde råd til at købe én af hver..[Smile]

Rune
Svar
#9
Citat:quote:

Det ville altså være meget nemmere hvis jeg havde råd til at købe én af hver..



Hej Cola, hvis du har råd til at skyde bøfler og elefanter, så skulle du nok kunne få råd til 2 rifler[Wink]

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#10
[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jeg skal ned og skyde 2 løver, 1 flodhest, 4 kafferbøfler og 1 elefanttyr eller 2. Kan jeg bruge min Nikko Sterling 4-12x42? jeg vil godt spare de 5000.- en Leupold koster... så jeg har råd til 8 patroner til min .500 Nitro Express

[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win, 300WinMag og 9,3x62, nu med 6,5-284 igen[Image: u87.gif]
Mvh.

mp
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by mp

[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Jeg skal ned og skyde 2 løver, 1 flodhest, 4 kafferbøfler og 1 elefanttyr eller 2. Kan jeg bruge min Nikko Sterling 4-12x42? jeg vil godt spare de 5000.- en Leupold koster... så jeg har råd til 8 patroner til min .500 Nitro Express

[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 308Win, 300WinMag og 9,3x62, nu med 6,5-284 igen[Image: u87.gif]



[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Svar
#12
[Big Grin]
Nu var det egentlig også ment som en joke..[Wink]
Selvom jeg skal indrømme, at min konto ikke just er præget af økonomisk sundhed, efter lige at have betalt indskud for to ture til Afrika.[Smile] Og bedre bliver det jo nok ikke, når trofæerne skal betales og sendes.

Tanken er mere, at have én riffel som kan det hele nogenlunde.
Svar
#13
Citat:quote:

Har også kigget på 375 RUM og kan bestemt godt se det tiltalende ved den, især til antiloperne. Jeg opfatter 375 Ruger som en smugle mere allround, hvilket er det jeg skal bruge..


Man kan altid lade ned; aldrig op.
Hvilken af de to er mest allround?[Wink]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)