Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
222 Rem.
#1
Hej,

Efter sidste vinters "test" af V-Max's effekt på råvildt, blev der igen mulighed for at teste denne kugles formåen.
1 stk. smaldyr (juletræstopmolestrator) skudt på 25 mtr. med en lidt baglig bladkule, absolut ikke kriminel.
Bunden af projektilet sad i skindet på udgangssiden.
Flugtafstand: 35 mtr.
Boldudtrækninger, absolut ikke mere end man ser med en traditionel blyspidskugle.
Mvh. og K&B
Søren
[IMG][Image: DSC01299.jpg]/img]
Svar
#2
Hej Søren,
Tillykke med dyret.
Forstår ikke helt ideen med at bruge V-max til rådyr. Er der en bagtanke?
Hvilke kaliber skyder du med?

hilsen jes
Svar
#3
Hej,

Bagtanke vil jeg ikke kalde det, men det skyldes at de par steder jeg har eksperimenteret, netop har været steder, hvor at chancen for en rikochet skulle mindskes mest muligt. Ikke at der har været manglende kuglefang, men sikkerheden har fået et nøk op, ved anvendelse af et sådant projektil.
Jeg kan sagtens se ulempen ved et skud uden gennemskud (manglende schweiss),men tilgengæld er alt kuglens energi afleveret i dyret.
Ser man på div. amerikanske sites med klip fra varmintjagt, vil man se at de netop skyder Coyotes, med en kropsvægt som et stykke råvildt med disse kugler, og med succes.

Derudover skyder jeg med 6,5-284 samt 22-250 og forhåbentligt inden årets udgang også med 8x57 JS.[Smile]

Mvh.
Søren
Svar
#4
Hej Søren,jeg lavede selv et par håndfulde patroner med samme kugle til min .222'er sidste år.Og grunden var den samme som din-altså den større sikkerhed ifob.med opspringere.Jeg nåede kun at skyde 2 stykker råvildt med denne kugle,men begge gange var det med et fint resultat.I det ene tilfælde løb dyret en kort tur og i det andet gik den ned "i knaldet".Jeg har afholdt mig fra alt andet end "sikre" skud.Kun sideskud.Kun på afstand under 100 meter.Og kun til stillestående dyr. Jeg skyder heller ikke PÅ bladet,men ummidelbart bag ved.(men dér placere jeg næsten altid kuglen)

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#5
OK, ja det er jo en god forklaring. Har selv ladet 55 grains til min 223rem til medium temperatur. Efter at have skudt et par vildkatte, kunne jeg se at den ikke nåede at expandere nævneværdigt. Forsøger derfor m 35 grains og håber at det giver noget mere.

hilsen jes
Svar
#6
Efter at have skudt et par vildkatte, kunne jeg se at den ikke nåede at expandere nævneværdigt.

[/quote]
Også brugt H 335 ..24.5 grs af krudt med 50gr Hornady V Max kugle for huskatte, stor "red mist"[}Smile] Oh! sorry jeg mene vildkatte.[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hunting and Fishing is a dirty business,but someone has to do it.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)