Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Drivjagtskikkert -hvad skal man vælge
#1
Hej

Nu skal der en drivjagtskikkert på riflen - Primært til elgjagten i Sverige. Så det er noget med at kunne skyde på korte hold nogle gange og andre gange på lidt længere hold (maks. 150 m).

Jeg har tidligere skudt med rødpunktsigte a´la aimpoint uden forstørrelse. Denne gang skal det være med forstørrelse og helst med rødpunkt, der virker i fuld dagslys.

Jeg kunne f.eks. forestille mig en.

S&B Zenit 1,1-4*24

Kom med jeres bedste bud - også gerne på typen af sigte.

Mv.
Jørgen

Swarovski Z6 med lys vil jo være en drøm, men her syntes at prisen er lidt i overkanten.....
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by jsc

Hej

Nu skal der en drivjagtskikkert på riflen - Primært til elgjagten i Sverige. Så det er noget med at kunne skyde på korte hold nogle gange og andre gange på lidt længere hold (maks. 150 m).

Jeg har tidligere skudt med rødpunktsigte a´la aimpoint uden forstørrelse. Denne gang skal det være med forstørrelse og helst med rødpunkt, der virker i fuld dagslys.

Jeg kunne f.eks. forestille mig en.

S&B Zenit 1,1-4*24

Kom med jeres bedste bud - også gerne på typen af sigte.

Mv.
Jørgen

Swarovski Z6 med lys vil jo være en drøm, men her syntes at prisen er lidt i overkanten.....



Hej Jørgen

Denne tråd startede jeg for 3 uger siden, den er stadig aktuel [Wink]

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=9846

Jeg brugte de indkomne forslag og checkede det senere ud [:p]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#3
jsc

Nu er S&B Zenit jo heller ikke billig. Meopta har en 1-4x22 med et belyst K-Dot. Min Meopta har været monteret på min 9,3x62 og det virker!
Den blev oprindelig købt som back-up kikkert og "erstatning" for åbne sigtemidler.

Men prøv SEARCH og drivjagtskikkert!!!!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#4
Der er ingen tvivl om, at en 1.5-6X? er en god kikkert, hvis man kun har den ene, som skal bruges til det hele.
Rigtigt godt vælg til det meste. Absolut brugbar til drivjagt(har brugt den i mange år til min 8mm), og giver mere lys til skumringsjagt, end 1-4x.
Med 6x forstørrelse kan du, uden problemer, skyde på alle de afstande som kunne blive relevante.

På den anden side, hvis du har råd til 2 kikkerter, er den ultimative løsning en "stor" og en "lille".

Jeg har opvokset med vildsvinejagt, og den bedste sigte til denne formål, til dagens dato, er min Aimpoint(den "lille").
Den vil jeg ikke bytte for noget andet, når jeg skal på decideret drivjagt.Har prøvet: Doctor, Zeiss-Z point, Bushnell Holo-sight. De var for så vidt også gode.Dog synes jeg, er Bushnellen alt for høj.

Selv med 4MOA dot(som jeg synnes er den bedste til drivjagt), har jeg sidste 2år skudt 2 kejler på over 140m.

Dog skal det siges, at jeg altid har min 3-12 med(den "store"), som jeg sætter på, hvis jeg får en meget "åben" post, og naturligvis om aftenen.

Så konklusion fra min side:
Hvis kun en kikkert så 1,5-6, ellers rødpunktssigte og en "stor" af en art!

Håber du kan bruge det til noget.

Hilsen
Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#5
Eller en ørn 1,7x10x42 jeg har dog ikke prøvet min til drivjagt endnu.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#6
Hej igen

Beklager at have startet en ny tråd om et emne der har været diskuteret længe.

Var lige en tur ude og kikke lidt i dag. Meopta'en er da et godt bud, men jeg må tilstå, at jeg ikke lige "faldt" for det Belyste k-dot. En belyst prik i et sigte 4 virker umiddelbart mere "logisk". Det kan være at det er et spørgsmål om tilvending.

Foranlediget af Buba, så kikkede jeg også lidt på en 1,5-6*42. Det virker meget tiltalende, så det vil jeg kikke lidt mere på.

Så vidt jeg har fundet frem til så kan følgende fabrikater fås med belyst sigte der virker i fuld dagslys:
Zeiss
S&B
Kahles (hvem sælger dem i dk?)
Meopta
Swarovski

Hvad med Leupold?

Mvh.

Jørgen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)