Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Forskel på Keiler og So
#1
Hej alle [Smile]

Så er tiden kommet til at jeg skal på min første drivjagt efter blandt andet Vildsvin, men vi har udtrykkeligt fået at vide at der er forbudt at skyde Søer på denne jagt, kun Keilere og Grise!! og sagen er den at nu er jeg blevet lidt i tvivl om hvordan dælen man kender forskel på en Keiler og en So når de kommer fisende ud af skoven i fuld firspring[?][?]

Jeg har nemlig en intention om at jeg ikke gider at være idioten der står til paraden og har skudt den eneste drægtige So [Sad]

Så hvordan kan man egentlig se forskel på de to? findes der nogle gode fif jeg kan få med på vejen, ja så ville jeg dælme blive glad hvis i lige gad lufte dem her.

Vh
Morten

Sako 75 Stainless Synth. 30-06, M. Leupold VX-L 3.5-10.
Sako Quad .22 LR .17 Hmr M. Leupold VX-II 6-18
Beretta 686 12/76
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#2
Hej Morten

Knæk og bræk på jer første Vildsvin drivjagt,take som billeder der også.[Smile][Smile]

Mvh....Eric

Hunting and Fishing is a dirty business,but someone has to do it.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#3
Hej mosse6 Kommer der flere grise på en gang, så ladvære med at skyde til den første da der er god mulighed for at det er en so! men ellers er det meget svært at se. Et svin der kommer alene vil for det meste være en keiler eller überleufer, men intet kan siges med sikkerhed[Wink] Når muligheden er der, skal den jo udnyttes [Smile] God tur!! (en særdelles spændende jagt form, du har noget at glæde dig til) Hilsen A-bolt
Svar
#4
Hej,

er der specifikt tale om tryk/drivjagt og du specifikt ikke ønsker at skyde en so under nogen omstændigheder så er det rent faktisk det aller nemmeste senarie du kan opstille.

Under disse jagter kan ingen sige noget som helst om en enlig gris idet rotten kan være blevet sprængt inde i såten og krisene går derefter i hver sin retning.

Derfor er reglen, iflg de betingelser du selv stiller op, skyd kun de små!! dvs under 40kg så laver du intet galt.

Kommer din "lebenskeiler" altså den helt store, så er du ikke i tvivl for så kan du se tænderne!

Derfor må parolen være at kan du ikke se tænder så hold dig til grise under 40kg.

Nogen vil sige 50 eller 60 kg, men i områder med en lidt svagere stamme og lidt dårligere fødebetingelser kan en 60kg so uden videre have 10 frischlinge med sig.
Derfor er du mere sikker på ikke at gøre noget galt hvis du fastsætter din egen grænse noget lavere.

På éen af jagterne sidste år i tyskland blev der på éen såt skudt 3 førende søer altså grise over 100kg og alle skytters svar var "jamen vi troede det var keilere", ja, derfor kommer der nu nok noget længere mellem invitationerne.
Selv havde jeg en gris for på ca 80m afstand og jeg lod den løbe, da jeg ikke var i stand til at kønsbestemme.

Man kan selvfølgelig have en mening om reglerne men det begynder man vel ikke at diskutere med den jagtherre der inviterer på gratis svinejagt eller hva?[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#5
Jeg skød forrige år en so - den vejede 37 kg. og havde desværre 3 smågrise - møg [V] - selv guiden var rystet [xx(]

Det er vigtigt, at storsoen ikke skydes, idet hun igennem duftstoffer
forindrer de andre mindre søer i at blive drægtige. Hvis hun forsvinder fra flokken bliver selv de små hungrise drægtige, med risiko for ovenstående resultat [B)]

mvh AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#6
Hej igen. Med , (når muligheden er der skal den jo udnyttes) er naturligvis ikke ment at man bare skal skyde til grise bare fordi at de kommer alene.[Wink] Har man ikke set vildsvin i natura før er det jo meget svært at bedømme størrelsen hvis de kommer enkeltvis. Og ja ,skyd kun til de der ser små ud, for at være sikker.(jeg kan kun anbefale at studere en masse billeder af vildsvin i forskellige størrelser, selve krop form siger også meget). Det var mere for at give en lidt enkel forklaring! alt kan jo misforståes, så må jeg hellere uddybe mine svar lidt mere næste gang[8D] Hilsen A-bolt
Svar
#7
Jeg var med diana sidste år i polen, og skød en so der, efter jagtfører (30 år på det distrikt og chef for 17000ha), sagde keiler, og hvorfor det var en keiler, og så var det f. en so alligevel[V]. selv meget erfarne kan tage fejl

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#8
Hej mosse6

Hermed mit råd: Lyt til ovenstående og lej/køb så en eller flere jagtfilm om vildsvin, se dem med de råd for øje. Du vil kunne se hvordan svinene bevæger sig og hvilke kendetegn der er på de forskellige størrelser og køn. Erfaringen kommer med tiden, men film har været et godt udgangspunkt for mig.

Knæk og bræk (og husk at berette om resultaterne [:p])

/RAW
Svar
#9
hej igen [Smile]

Tak for rådene, jeg tror faktisk det er lidt sværere at kende forskel på de 2 end jeg lige regnede med, efter hvad i fortæller er det jo nærmest umuligt [xx(]
Men jeg må jo lige se et par film mere om emnet og studere lidt nøjere på deres anatomi og væremåde.

Nu kunne jeg så godt lige tænke mig at høre lidt om hvilke patroner jeg skal bruge, jeg havde tænkt mig at jeg ville bruge nogle af de hjemmerullede som jeg har gået og bikset med (og lige en tak til Gammeltoft for gode råd til opstart med min hjemmladning) her den sidste måneds tid.

Jeg har 180 og 165 Grains Hornady interbond til rådighed som begge går meget fint i min Sako, ca 12-16mm grupper på 100 Meter, men er de egnet til den slags vildt? der forekommer Svin, dåvildt, råvildt og kronvildt, men med overvægt af de 2 første.

Hvilken skal jeg vælge? eller er jeg gået helt i skoven ved valg af kugle[?]

Og jeg skal nok sørge for at fortælle om oplevelsen, men nu må vi se om der blir noget at fortælle om, det er indtil videre min første jagt overhovedet, men oplevelsen den er vel rimeligt sikker... værre er det nok om jeg kan ramme noget dernede i det mørke Østtyskland [Wink]

Vh
Morten

Sako 75 Stainless Synth. 30-06, M. Leupold VX-L 3.5-10.
Sako Quad .22 LR .17 Hmr M. Leupold VX-II 6-18
Beretta 686 12/76
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#10
Min mening , 180 , højere gennemslagskraft og ikke så hård ved råvildt! Bruger selv 2oo Oryx, er vel nogenlunde den samme kule opbygning. Virker fint uden grimme huller, selv om nogle er ligeglad med det[V]. Hvornår skal du af sted[?] Hilsen A-bolt
Svar
#11
Vi damper af den 1/11 og skal på jagt 2 dage dernede, 2 gange morgen og 2 gange eftermiddag, og efter hvad de andre siger der har været der før, så skulle der være masser af vildt [}Smile]

Sako 75 Stainless Synth. 30-06, M. Leupold VX-L 3.5-10 x 56
Sako Quad .22 LR .17 Hmr M. Leupold VX-II 6-18 x 40
Beretta 686 12/76
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#12
Keilerne - særligt de store gamle - har en mere kompakt facon end søerne. Men det eneste sikre kendetegn, hvis det skal gå stærkt, er tydelige tænder. Unge dyr (<1år) kan - i godt lys - skelnes fra ældre på pelsfarven. De unge er brune, de gamle er sorte.

Drivjagt er en vanskelig jagtform, hvis man skyder på svinene ud fra kriterier som, "at de kommer alene" eller hvor i rotten de befinder sig, når de krydser sporet.

Når svinene skydes under mere rolige omstændigheder - f.eks. på anstandsjagt - er det god kotume at være 100 % sikker på kønsbestemmelsen, hvis man skyder på et stort svin. Alternativt skyder man altid på det mindste i flokken.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#13
Høgen har ret. Keilere er meget kompakte i kroppen. Søer har et langstrakt hoved, men der er ingen metode der er 100% sikker.

Skyd fra den lille ende og dem du kan se tænderne på.

Jeg skød en so uden grise på 65kg sidste år og rå røg der lige en überleufer med i købet som havde gemt sig bag soen. Det var på natpürsch og jeg havde studeret rotten lidt inden jeg skød. Jeg blev lidt lang i hovedet da der lå 2 døde grise på stedet, men polakken sagde bare "gut - eine patrone gespart"[^]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sidder der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Jeg takker for alle rådene [Smile]

Nu har jeg set en hulens masse film, lyttet til en masse gode råd og enda læst bøger om Svinejagt, så nu må det briste eller bære, jeg har ihvertfald pakket grejet og er klar til at dampe afsted til Tyskland imorgen formiddag [Smile]

Så skal jeg nok se at få taget nogle billeder dernede som jeg senere skal prøve at kæde sammen til en god røverhistorie [Wink]

Sako 75 Stainless Synth. 30-06, M. Leupold VX-L 3.5-10 x 56
Sako Quad .22 LR .17 Hmr M. Leupold VX-II 6-18 x 40
Beretta 686 12/76
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#15
Hej Mosse6,

Jeg er selv lige returneret fra drivjagt på bl.a. svin i tyskland 2. og 3. nov (wonder om det var samme jagt som du var på - Forstamt Strausberg??). Jeg havde nogenlunde samme betænkeligheder som du vedr. adskillelse af keiler og so når musikken spiller - og det viste sig at være berettiget!

Jeg skød en friesling, en überleufer og en meget stor überleufer, som viste sig at være en ung og - skal det retfærdigvis nævnes - meget lille so. Den kom som nr. 4 i rækken efter en langt større so og på 100 m synes den ikke meget større end de überleufere, den fulgtes med. En dum fejl, men jagtlederen var da fuld af forståelse og opbyggende ord - i hvert fald efter jeg havde betalt 300 eur i bøde[xx(]

Der er ingen tvivl om at princippet med kun at holde til "de små", er det eneste, der fungerer på drivjagt, hvis man skal undgå søer - og så kan det altså alligevel gå galt.

/bundgaard
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)