Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
222 råvildt patron???? HJÆLP
#1
Har lige forsøgt med Sierra 55 gr kugle på et rålam.. Godt nok døde den, men ingen gennemskudt, samt at kuglen ændrede retning strejfede hjertet, igennem lunger og maveSad Lammet stod med siden til og blev ramt på bladet. Flugt afstand 50 m..

Er der nogen der har gode erfaringer med 222 til råvildt om hvilken kugle og krudt der dur??? og negative erfaringer..

Skal jeg kun bruge 222 til ræv og tage min 243 til råvildt..
I didn't come this far to miss!
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Annanias HUNT

Har lige forsøgt med Sierra 55 gr kugle på et rålam.. Godt nok døde den, men ingen gennemskudt, samt at kuglen ændrede retning strejfede hjertet, igennem lunger og maveSad Lammet stod med siden til og blev ramt på bladet. Flugt afstand 50 m..

Hvor langt ude var lammet. På korte hold vil småkalibre ofte lave mærkværdigheder.

Sierraen er meget tyndvægget, men har mange rådyr på samvittigheden.

Er der nogen der har gode erfaringer med 222 til råvildt om hvilken kugle og krudt der dur??? og negative erfaringer..

Man kan ikke lave statistik på et skud, det du har virker for det meste. En hårdere kugle var måske at foretrække, men selv de kan vælte rundt.

Skal jeg kun bruge 222 til ræv og tage min 243 til råvildt..

Måske, men det er ikke nødvendigt[:I]



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#3
90 m var det væk. Har ikke flået lammet endnu, men ser ud til at kuglen er gået i flere stykker Sad

Have lidt samme problem med 308, den kunne også finde på at skifte retning i råvildt..
I didn't come this far to miss!
Svar
#4
Så er det ikke ustabilitet pga. korthold.

Hvis jeg skulle anvende 222 igen, ville jeg lade med Remingtons softpoint.

Jeg har lavet en del til en af mine venner, han har nedlagt over 100 stykker råvildt med den, uden problemer.

Det er også en kugle jeg har haft stor succes med i 22-250.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#5
Prøv me Trophy Bonded Bearclaw ... så har du gennemskud.

http://www.patentstorm.us/patents/6244187-description.html
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#6
Ja trophy bonded bear Claw er vejen frem til gennemskud, men det bliver der også i tegnebogen. Søgte lidt på nettet før jeg lavede dette indlæg og det var den der blev nævnt.

Ringer dig imorgen Rex!!!!!!! Så er du advaretWink
I didn't come this far to miss!
Svar
#7
Jeg kan desværre ikke hjælpe med Bearclaw endnu.

Men alternattivt er der Rhino eller KJG, hvis det er noget du skal have nu.

De er på lager, men de koster rø... ud af bukserne.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#8
Hej
Jeg bruger Hornadys almindelige 55gr sp. og har med mere end 40 stk. råvildt endu ikke oplevet at der ikke var gennemskud, også ved afstande på 150m. udgangshullet er normalt på størrelse med en 2 krone, og kuglen er indtil nu altid gået ret lige igennem dyret.
Jeg har skudt råvildt med dette kaliber igennem en del år nu, og kan kun anbefale det, også ved mindre godt placeret skud har bukken altid lagt der. Jeg har også anvendt disse kugler til at skyde ænder i indhegnet andedam, og der går de lige igennem (afstand 30-40m).
Da jeg købte riflen fik jeg et par pakker 4g Norma rådyr fabrikspatroner med, efter at have skudt nogle stk. råvildt med dem kan jeg imidlertid ikke anbefale disse, da der ikke var gennemskud og bukken løb 50-100m ved hver skud.
Alle bukke på nær en jeg har skudt med Hornady har ligget der, også dem som var mindre godt ramt, men det kan naturligvis have været held.

Som en skytte i Skotland engang sagde til mig: Ved de bedste jægere er det 40% vejr, 40% held og 20% jægerens dygtighed som afgør om man får bukken.

MVH
Sonny
Svar
#9
Citat:quote:

og har med mere end 40 stk. råvildt endu ikke oplevet at der ikke var gennemskud, også ved afstande på 150m.


Hej Sonny-er det i kaliber .222Rem [?][?][?][?]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#10
Jeg bruger samme 55gr Hornady kugle som Bobo til råvildt i min .223

Næsten altid knald og fald og udgangshul som en 3krone

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sidder der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Hvor stor sådan ca. er denne hersens 3krone?[Big Grin]

Mvh.
O.Smith
Svar
#12
Den er lidt mindre end en 4krone, (både i størrelse og værdi) og det er faktisk et ret godt udgangshul ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#13
Har brugt Hornady SP 100 grains i 243 til råvildt, med rigtige gode resultater. Næsten alle gik direkte ned i knaldet, resten 10 m flugt. Samt gennemskud altid.

Dog er den noget blød, så ved skud gennem græs eller korn ligner det nærmere et haglskud. Har nogle venner der har prøvet det på bukkeskiven. Her bestod 100 grains Grand Slam fra Speer testen..

55gr Hornady lyder til at være en god kugle bare man undgår græs og større ting foran dyret. Og prisen er til at betale..
Så er der Rhino og Bear Claw, kan jo købe 25/50 stk og lade op til jagt..

Men kom bare med flere erfaringer til 222 og råvildt..
I didn't come this far to miss!
Svar
#14
Jeg kan anbefale Trophy Bonded Bear Claw, og det med prisen er jo noget sludder... hvilken forskel gør det for din jagtoplevelse om du betaler 7 kr eller 15 kr for de få skud du afgiver til råvildt med .222?

Hvis man vil lidt billigere til det, har jeg god erfaring med Normas 62 grains (4 gram SP)

Jeg har stort set KUN dårlig erfaring med Hornadys og andre standard SP'ere i 55 grains.

Gennemskud er jo ikke så vigtigt hvis dyret bliver liggende på stedet[Wink]

Egentligt ER .222 vel lidt marginal til råvildt, så efter min mening må man hjælpe den lidt på vej med gode kugler og omhyggelige skud(placering)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Løsningen kommer her: Lapua 3,6 gram blyspids (SP) [Wink]

"Sidste skud på stammen" Svensk råbuk, 24 kg. brækket, på 220 m.
gemmemskud og 10 m. flugtafstand (godt nok op ad bakken [Big Grin])

Den var ladet med 20 grain Norma 200.

Også prismæssigt ligger den lige til højebenet - (undskyld M@X)venstrebenet. [Smile][Smile][Smile]

mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#16
Lapua er den dårligeste kugle jeg har prøvet i 222 ud af syv dyr var der kun gennemskud på fire. En seksender blev ramdt på bladet men kuglen blev til pulver så min nabo fik også glæde af denne fine buk tre uger senere, fælles for alle var at jeg aldrig har set så mange kobber fragmenter i dyret, resten af kuglerne blev brugt på skydebanen.
Svar
#17
Hej ULG
Ja der er .222 Rem.
Med en komprimeret ladning (25gr Norma 201 krudt) viser kronografen 985 M/S, fra min gode gamle BRNO FOX, uden tegn på overtryk.

I sidste ende er kalibret ikke det afgørende, i 30´erne til 60´erne brugte en del jægere, iser i Tyskland, Cal. 22 Hornet til råvildt, og det er lidt svært at argumentere over for 100 vis af døde rådyr.
Jeg bruger Cal. 9,3X62 til drivjagt og er meget godt tilfreds med det, også når der kommer råvildt for.
Men den lette BRNO er rigtig fin til Skotland, hvor jeg ikke er meget for at slæbe min forholdsvis tunge Sauer 202 - 9,3´er med rundt i bakkerne.

MVH
Sonny
Svar
#18
Har bestilt Bear Claw, men er der nogle der har prøvet den om den er så meget bedre end de billigere.. ????

Desuden bestilt nyt skæfte til min 222 Sako Vixenhttp://rifle-stocks.com/silhouette.htm
I didn't come this far to miss!
Svar
#19
Hej Annanias HUNT.

Hvis du gerne vil sikre dig et gennemskud på råvildt med din 222 rem. er det efter min vurdering vigtigt at du vælger en tung kugle.

Mundingshastigheden begrænses jo af kaliberet, for ellers vil en høj hastighed (og dermed en kraftig ekspansion) vanskeliggøre et gennemskud.

Jeg har prøvet flere forskellige kugletyper i min 220 Swift, men aldrig oplevet et gennemskud på Råvildt. Dette bygger dog kun på et begrænset antal dyr (7stk.)

De kugler jeg har prøvet er: Lapua 55 gr. SP – Norma 53 gr. Blyspids – Hornady 55 gr. SP – Hornady 50 gr. V-MAX og Bear Claw 55 gr.

I alle tilfældene har dyrene været forendte efter max. 50 meter, men har kun efterladt lidt (og i nogle tilfælde ingen) sweiss, på grund af det manglende gennemskud.

Jeg vedhæfter lige et af mine tidligere indlæg ang. Bear Claw:

”I min søgen efter en kugle til min .220 Swift, som ville være velegnet til Råvildt, valgte jeg at prøve Bear Claw - 55 gr. Cronografen viste v/0 1185 m/sek.
Skudafstand ca. 50 meter til buk i rent sideskud. Bukken sprang fra skudstedet, tydeligt ramt. På skudstedet fandt jeg "Lungeswiss". Jeg fandt Bukken forendt 50 m fra skudstedet. Kuglen var ekspanderet i indgangshullet/brystkassen, men den manglede det eftertragtede gennemskud som jeg havde håbet på. Kuglen havde knust et ribben, og der var en forholdsvis stor blodsamling omkring indgangshullet. Kuglen er sikkert god nok i samarbejde med andre kalibre end .220 Swift.”


Swift
Svar
#20
Kuglevægten er mere eller mindre givet i .222 Rem: 55 gr. Tungere kugler (eller rettere længere kugler) stabiliseres ikke ordentligt. Jeg har tilsvarende gode erfaringer med Hornadys almindelige sp.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)