Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjælp til køb af riffel
#1
Hej alle.
Jeg har brug for hjælp til køb af riffel, kikkert og selvfølgelig hvilken kaliber det skal være.
Jeg skal bruge den til alt fra rådyr til elg og krondyr!
Jeg har 15.000,- at købe for.

Jeg har i horsens fået tilbudt en Kahles 2,5-10x50 Helia C. Den er brugt i 1 år.Så har jeg i samme butik fået tilbudt en S&L 97 UDEN vekselpibe system til 8.000,-.
De vil sælge mig Kahles kikkert og riflen til 15.000,- hvad siger i til det, og hvilken kaliber skal jeg vælge.
Vil helst ha en 7mm Rem, men pengepungen siger 308 pga den store prisforskel[Sad].
Håber på hurtg hjælp, da jeg skal købe den lørdag 27/10 2007

MVH
BlackAdder
MVH

Morten

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
Svar
#2
Hejsa

Jeg ville overveje kal 30.06 istedet.. Jeg var selv i en samme situation for nogle år siden da jeg skulle anskaffe mig min første riffel.
Havde også kig på en 7mm rem mag, men ammunitionen er dyrere end 30.06 og kommer du ud i verden er chancen for at de ikke har 7mm større end chancen for at de ikke har 30.06.
Ift 308 har 30.06'eren efter min overbevisning også lidt bedre evne til at skyde med de tungeste kugler til kaliberen.
Jeg har skudt både råvildt og grise med 30.06 og også haft den med på besøg i Afrika uden problemer.. Skyder stort set kun med Norma Oryx 13 gram nu og synes at den løfter opgaven perfekt uden at smadre for meget. Selvom mange sikkert vil hævde at det er overkill på rådyr :-)
Nå.. men det jeg ville frem til er jo bare at jeg ikke på noget tidspunkt har fortrudt mit kalibervalg og kun kan anbefale det til andre..

Go fornøjelse med købet :-) Og husk at fortælle os hvad du ender med ;-)

Jimmy

17 HMR, 30.06, 416 Rigby
Svar
#3
hejsa. jeg er enig med jimmy. køb dig en 30.06 til en fornuftig pris. Og køb dig en kvalli kikkert med belyst trådkors. så har du et godt allround sæt. det er kun et spørgsmål om at putte de rigtige kugler i,der passer til vildtarten.knæk og bræk[Smile]
mvh Don Bums

Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by BlackAdder

Så har jeg i samme butik fået tilbudt en S&L 97 UDEN vekselpibe system til 8.000,-.
De vil sælge mig Kahles kikkert og riflen til 15.000,- hvad siger i til det, og hvilken kaliber skal jeg vælge.
Vil helst ha en 7mm Rem, men pengepungen siger 308 pga den store prisforskel[Sad].



Hvis S&L riflen er ny og uden vekselpibesystem er det en model Classic og ikke en 97er. Denne Classic fås kun i 6,5X55, .308W, 30.06S og 9,3X62.
Der kan selvfølgelig være tale om en ny 97er der er produceret for næsten 10 år siden og har stået og samlet støv, men det tror jeg er usandsynligt.
Kahles kikkerter er af god kvalitet, men står lidt i skyggen af de 3 store (Z,S og S&B)Optisk er den på omgangshøjde med dem.

Der er en butik i Horsens der annoncerer med en S&L Basic incl en Bushnell kikkert. Der er fejl i annoncen. Der er ikke noget der hedder S&L Basic og billedet er af en 97er. Men prisen for sættet er OK.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sidder der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Hej BlackAdder [Smile]

Hvis jeg havde knasterne til det lige nu så havde jeg altså købt denne her, http://www.egun.de/market/item.php?id=1303583 det er en fed riffel. meeeen.... hvis det er din første riffel er den måske nok lidt voldsom, det er jo den lette model, så den kan godt være lidt hård ved skulderen [:p]

Vh
Morten

Sako 75 Stainless Synth. 30-06, M. Leupold VX-L 3.5-10 x 56
Sako Quad .22 LR .17 Hmr M. Leupold VX-II 6-18 x 40
Beretta 686 12/76
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#6
tjeck her

http://www.torsbohandels.com/
der er flere hunderede rifler til salg og nemme at få til landet,

Kulgevär
.
Schultz&Larsen
100 Dl
.30-06 (7,62X63)
10900sek =8500 danske
så er der 6500 til kikkert

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#7
WOW. Mange tak for kommentarerne indtil videre.

Jeg har en del erfaring med skydning fra forsvaret, så rekyle afskrækker mig ikke[Wink]

MEN jeg mangler stadig noget feedback angående riffel og kikkert. M@X har ret, de sagde S&L Classic og ikke 97[:I], men er der nogen der har nogle erfaringer med den?
- og hvad med den Kahles, kan den bruges.

BlackAdder

Snart med riffel????
MVH

Morten

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
Svar
#8
fandt lige kikkert

Helia
C
3-12x56
30mm sigte 4
8200 sek
samme sted

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#9
Lige netop den riffel har fået kortet løbet af .. hvis jeg husker rigtig i forhold til det gamle ident den har.
Når man ved at S&L har en svag trangborring i piben er det vel ikke at anbefale, at korte piben af - 100 DL er ellers en rigtig fin riffel [Smile]

Kulgevär
Schultz&Larsen
100 Dl
.30-06 (7,62X63)
10900sek =8500 danske
så er der 6500 til kikkert

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#10
de har flere model 97 også

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#11
For dævlen da også [V] nu kom jeg da alligevel til at købe den 7 mm Rem. Mag. fra Egun.de [}Smile]

Sako 75 Stainless Synth. 30-06, M. Leupold VX-L 3.5-10 x 56
Sako Quad .22 LR .17 Hmr M. Leupold VX-II 6-18 x 40
Beretta 686 12/76
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#12
Tillykke med riflen.

Rigtigt skæfte og rusthæmmet pibe. Så bliver det ikke bedre[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Selvfølgelig kan en brugt Kahles bruges. Pas på du ikke køber den for dyrt, jeg syntes man kan gøre gode handler på brugte kikkerter på nettet, hvis man har lidt tålmodighed.

Personligt ville jeg ikke gå efter lys, hvis budgetet er lidt begrænset. Jeg har klaret mig i 20 år på tre kontinenter med kikkerter uden lys - faktisk er jeg ikke kommet længere end 1" kikkertetrør heller, noget der efter jagtbladene gør, at jeg ikke burde kunne skyde mellem november og marts p.g.a manglende lys.[Big Grin]

Selvfølgelig er der visse fordele ved 30mm rør og lys, det accepterer jeg fuldstændigt, men jeg har bare ikke haft brug for det endnu, og jeg har på fornemmelsen, at det fleste fordele ligger hos forhandleren i form af større avance.[Big Grin]

Jeg havde en kammerat, til hvilken vi købte brugt Zeiss 6x42. Han er ovenud lykkelig for den og det er en af jordens mest solide kikkerter. Forstørrelsen er ikke optimal i alle situationer (og heller ikke lovlig til drivjagt i Polen), men han har ikke følt det er noget problem.

Mvh Søren
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Kjeldsen

Selvfølgelig kan en brugt Kahles bruges. Pas på du ikke køber den for dyrt, jeg syntes man kan gøre gode handler på brugte kikkerter på nettet, hvis man har lidt tålmodighed.

Personligt ville jeg ikke gå efter lys, hvis budgetet er lidt begrænset. Jeg har klaret mig i 20 år på tre kontinenter med kikkerter uden lys - faktisk er jeg ikke kommet længere end 1" kikkertetrør heller, noget der efter jagtbladene gør, at jeg ikke burde kunne skyde mellem november og marts p.g.a manglende lys.[Big Grin]

Selvfølgelig er der visse fordele ved 30mm rør og lys, det accepterer jeg fuldstændigt, men jeg har bare ikke haft brug for det endnu, og jeg har på fornemmelsen, at det fleste fordele ligger hos forhandleren i form af større avance.[Big Grin]

Jeg havde en kammerat, til hvilken vi købte brugt Zeiss 6x42. Han er ovenud lykkelig for den og det er en af jordens mest solide kikkerter. Forstørrelsen er ikke optimal i alle situationer (og heller ikke lovlig til drivjagt i Polen), men han har ikke følt det er noget problem.

Mvh Søren



Hej Søren.

Midterrørets diameter har ingen betydning for hvor meget lys der slipper igennem. Som du selv skriver, så er en Zeiss 6x42 ikke så ringe endda selv om den er med 1 tomme rør. Faktisk er den lidt bedre end 1,5-6x42, som er med 30 mm midterrør. Den lille forskel skyldes, at der i en variabel sigtekikkert er flere linser, og hver gang lyset bryder en linses overflade, er der et lille tab. Altså mindre tab.
Grunden til at der anvendes 30 mm rør, er at der fysiks skal være plads til mekanikken som ændrer forstørrelsesgraden, og en 4 gange zoom kræver mere plads end 3 gange zoom.

For at få så lysstærk kikkert som muligt er der hele tre ting der tæller.

1. Linsernes kvalitet og coatning skal være bedst muligt.
2. Objektivet skal være så stort som muligt.
3. Den optiske opbygning af kikkerten skal muliggøre, at alt lyset der passerer igennem objektivet bruges. Hvad er der ved en diameter på 56 mm, hvis kun lyset fra de 50 mm udnyttes.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#15
Mange tak for de indlæg der er kommet indtil videre, MEN jeg er ikke blevet klogere på riffel eller kikkert.
Jeg har kigget på en Remington 700, men syntes at den har for stor åbningsvinkel ved repetering. Jeg vil selvfølgelig helst ha en S&L eller SAKO, men jeg har jo kun 15.000,- til både riffel og kikkert[V].
--HJÆLP--

MVH
Morten (BlackAdder)

Forhåbentlig snart MED riffel[Big Grin]
MVH

Morten

You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
Svar
#16
http://www.korsholm.biz/Jagt/produkter/rifler/riffelsaet/Riffelsæt.htm
Linket virker ikke. Copy and paste i stedet
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by BlackAdder

Mange tak for de indlæg der er kommet indtil videre, MEN jeg er ikke blevet klogere på riffel eller kikkert.
Jeg har kigget på en Remington 700, men syntes at den har for stor åbningsvinkel ved repetering. Jeg vil selvfølgelig helst ha en S&L eller SAKO, men jeg har jo kun 15.000,- til både riffel og kikkert[V].
--HJÆLP--

MVH
Morten (BlackAdder)

Forhåbentlig snart MED riffel[Big Grin]



Focuser ikke for meget på den der åbningsvinkel, jeg har på nuværende tidspunkt 3 rem 700 og ikke problemer med den.
Har haft en del tidligere og heller ikke været opmærksom på problemet.
Men køb ikke en rem 700 med tynd pibe[xx(][xx(][xx(]

Hvis du vil skyde meget med den så find en varmint udgave i 308.
FX en SPS varmint, en SPS tactical eller en police.
Det er forholdsvis tunge rifler, men de skyder og fungerer.
Samtidig har lidt flere penge til godt glas og montage/baser.

Billig ammo i en patron den generelt skyder tæt og har lige lidt mere energi end 6,5x55, der ellers også er fornuftig.
Vægten af en varmintudgave gør rekylen ligegyldig/håndterbar.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#18
Ja det er vel da ok[Wink]
og så er der råd til at opgradere kikkerten til VX II eller III

Riffelsæt 2 : Schultz og Larsen Classic med Leupold VX-I 3-9x40.

Standard kalibrer, merpris for magnum og specielle kalibrer.

Normal 10.695,00.............SPAR 697,00...................TILBUD................9.999,00

Citat:quote:

Originally posted by TRG-S

http://www.korsholm.biz/Jagt/produkter/rifler/riffelsaet/Riffelsæt.htm
Linket virker ikke. Copy and paste i stedet



[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#19
Hvis du vil have en lille åbingsvinkel, så skal du lede efter rifler med 3 eller 6 låseknaster.

Et eksempel er min (Steyr)Mannlicher Schönaur M72, der har 6 låseknaster og åbner på knap 60 grader.

Af kaliber vil jeg sige .308 eller 30-06. På de fleste former for jagt er forskellen IMO fuldstændig ligegyldig. [Wink]

Det er først hvis du genlader, og vil bruge ekstra tunge kugler, at 30-06'eren giver lidt ekstra. Og har du BRUG for et ekstra, så skal du nok overveje en .300 Magnum/ShortMagnum/Ultra Magnum.

Største fordel, jeg kan se ved .308 er muligheden for billigere træningsammo, men Ok, heroppe har jeg set 30-06 S&B 50 skuds kasser til kr. 190 (eks moms, da vi ikke bruger den slags [Big Grin])

Af riffel, der vil jeg anbefale en pæn brugt riffel, fra en af de kendte fabrikker.
Ved en lille smule held, og lettere brugt, der sparer du oftest 20-50% i forhold til nypris.(Med mindre det er samler våben)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#20
Apropos kikkert, så bruger jeg en 25 år gammel Kahles Helia 2-7x36.

Den har fint lys til de jagter jeg har været på, heroppe. Men jeg kan da godt se at en moderne riffelkikkert giver noget bedre/klarere billede.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)