Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilket ladegrej
#1
Nu skal jeg snart på genlade kursus og når jeg har været på det, så kender jeg mig selv godt nok til at så skal der investeres [B)]

Jeg aner intet om hvad der skal bruges til genladning.

I første omgang regner jeg med at skulle lade 308W og .204 ruger.

Hvilket ladegrej skal jeg købe ??

Jeg vil heller give lidt mere og så få det rigtige ladegrej til at starte med, i stedet for at købe noget billigt der senere bliver skiftet ud. Det er alligevel dyrere i længden.

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#2
RCBS Rock Chucker. Ekstra laderamme. Diesæt til diverse kalibre og bokse til opbevaring af færdigladet ammunition. Som ekstraudstyr kan du vælge elektronisk krudtudvejning.
Masser af læsestof om genladning.
Held og lykke.
Det bliver en anden verden når du har det røde bevis i hånden.

mvh

Rekylling
Svar
#3
Enig[:p]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Hej LANI-prøv at se her.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...s=ladegrej

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#5
Det samme herfra...[Wink]

RCBS Rock Chucker
Svar
#6
Jamen Lani dog[:0]! Er du ikke blandt de frelste.

Jeg er yderst tilfreds med et startsæt m. RCBS Rock Chucker, jeg "fik" fra REX!

Dertil kom så alle stumperne og dingenoterne, som man bare må have[:p]!!

Mvh Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
Jeg kan kun være enig. Da jeg for et års tid siden stod i samme situation så læste jeg mig til det samme. Der er RCBS Rock Chucker, og så er der alle mulige andre. Mht. dies, så skulle er der nogle special dies der sikkert kan give de meget erfarne bedre resultater, men jeg er godt tilfreds med mine RCBS sæt.

Det eneste i RCBS Rock Chucker sættet jeg ikke har været tilfreds med er laddebrættet. Jeg har derfor købt 2 stk. MTM brædder. Mit lille hovede kan ikke håndterer at skulle regne i rækker af 4 stk, og så er 40 stk heller ikke nok. Nu kan jeg regne i rækker af 5 og har mulighed for at lave 2 x 50 (plus de 40 i RCBS brættet) og det rækker for mit vedkommende.

Til at begynde med var jeg ikke særligt imponeret over den medfølgende vægt, og derfor købte jeg en digital vægt hos Rex. Efterfølgende gik jeg dog tilbage til den analoge vægt der følger med i sættet. Den virker mere stabil end den digitale jeg købte. Jeg har også lavet et par modifiseringer til krudtautomaten. Dels har jeg lagt en Bafler (tror jeg nok at den hedder). Det er en lille plade man ligger ned i automaten der skal sikre at krudtet ikke bliver mere komprimeret i kammeret når der er meget krudt i automaten set i forhold til når der er midre krudt i automaten. Jeg har også skiftet stilleskruen ud. Disse ændringer gav klart mere præcise ladninger. Nu har jeg så taget skridtet fuldt ud og har købt en elektronisk automat.

Mht. hylster rensning har jeg prøvet forskellige metoder. Først almindelig vask og tørring, så med en vibrator med knust valdnød, og nu er jeg endt med en rutine der involverer en ultralydsvibrator, citronsyre, sulfo, varmt vand og ovntørring.

Jeg er blevet lidt overrasket over så mange forskellige typer krudt man har brug for. Jeg har således Norma 201, 202, 203-B og MRP og inden længe har jeg nok 2 typer mere. Og det er bare for at dække 6,5x55; 308win og 9,3x62 med lidt forskellige kuglevægte.

Nå, men jeg er sikker på at du finder de rutiner der passer dit behov. Mest af alt er jeg sikker på at du vil få stor fornøjelse af din kommende hobby.
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Hvis du ikke har været på ladekursus endnu, så start med at købe dig noget litteratur. Fx. Den norske ladebog den er forholdsvis nem at forstå. Men der er jo mange andre meget spændende bøger også!! Handloader's Digest, Speers ladebog, Hornadys og Lees ladebøger kan såmend også anbefales!!
Jeg er såmend selv startet med Lee's anniversary kit. Der er senere kommet meget mere til!! (Det kan du ligeså godt vænne dig til) Man kan jo gå helt amok i køb af genladningsprodukter[Big Grin][:p] (Du blir som konen, når hun er ude og se på tøj!!!)

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
#9
Citat:quote:

Det bliver en anden verden når du har det røde bevis i hånden.


Mit er da grønt??
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by okj

Citat:quote:

Det bliver en anden verden når du har det røde bevis i hånden.


Mit er da grønt??



Du er måske landmand??????

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Det vigtigste er at jægeren sidder der hvor han skal.
[Image: IMG_0425.jpg?t=1164731341]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Beklager at måtte være uenig i jeres valg

Men kig lidt på Lee's Classic presse.

Den er mindst lige så kraftig som RCBS Rock Chucker.

Jeg har ladet .50BMG på min LEE Classic, og at lade .50BMG er ikke
for folk med svage arme. Her er det to arme og så ellers rykke til.

Jeg måtte flytte ladepressen til et andet bord, da jeg var bange for at det bordpladen den var monteret på knækkede.

Men at lade .50BMG det klarer Lee's Classic pressen uden problemer.

Den har også en meget smartere fænghætte opsamler end den RCBS har.

Kan du engelsk, så glem alt om Norsk Ladebog.
Kig på ladebøger fra f.eks. Hornady og Sierra.

Når du vil videre så køb f.eks. DVD'er fra Sierra med David Tubbs,
der fortæller hvordan du får den ultimative præcision.

Lad være med at købe et samlet ladesæt.

Hver producent har deres forcer men også deres svagheder.

Men du kan prøve alle de omtalte presser nede hos mig den 4 November.

Der er alt fra den lille LEE reloader til RCBS Ammo Master II.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#12
får vi selv lov til at prøve at lade en par patroner d.4 nov eller er kursuset rent teori.
Svar
#13
I skal også prøve og lade et par patroner
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#14
i lighed med en hel del andre er jeg glad for roch chucker. til gengæld vil jeg gerne brokke mig over at på RCBS´s diesæt er den indvendige sizerplug ikke poleret: der er drejeriller på tværs som ikke giver en glat bevægelse. så hvis du ikke gider polere denne, så køb evt foster/bonanca

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#15
Jeg vil da gerne byde ind med at jeg er meget glad for min Lee Classic Cast. Den virker meget gedign, og er rar at arbejde med. Jeg har dog ikke prøvet andre, så jeg har ikke det store erfaringsgrundlag.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#16
Jeg er varm fortaler for Hornady's ladepresse - Lock-N-load systemet er ganske enkelt genialt[Smile]

Dette system kan også eftermonteres på RCBS Rock Chucker.

mvh
TFR
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by TFR

Jeg er varm fortaler for Hornady's ladepresse - Lock-N-load systemet er ganske enkelt genialt[Smile]

Dette system kan også eftermonteres på RCBS Rock Chucker.

mvh
TFR



Helt enig. Fantastisk system, somogså passer i Lee Classic Cast [Wink].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by TFR

Jeg er varm fortaler for Hornady's ladepresse - Lock-N-load systemet er ganske enkelt genialt[Smile]

Dette system kan også eftermonteres på RCBS Rock Chucker.

mvh
TFR



Det samme kan de på Lee Classic [Smile]

Eller også er der Lee Classic Turett.

Den bruger jeg også.

Løse "Turrets" med plads til 4 dies koster kun 105,-
Så har du alle dies i én kaliber samlet på 'et sted.

[Image: ClassicTP.JPG]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#19
Det er rart med alle de input.

Som strom er inde på så er der åbenbart kvalitets forskel på Dies. Hvilke er de bedste ? Hvis man nu får skåret et match kammer i sin pibe, skal man så bruge en speciel die ?

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Det er rart med alle de input.

Som strom er inde på så er der åbenbart kvalitets forskel på Dies. Hvilke er de bedste ? Hvis man nu får skåret et match kammer i sin pibe, skal man så bruge en speciel die ?

LANI

Surgeon fever....



Lani... Hvis du er superfanatiskfluekneppermedhangtilsuperpræcision, kan du fireforme et par hylstre og sende til en dieproducent, de vil så særfremstille (mod klækkelig betaling) et sæt dies til dig. Der er et forummedlem der har gjort sådan, men jeg tvivler på at jeg og 99,98% af de andre forummedlemmer kan udnytte den slags så der kan påvises målbare forskelle? Jeg ville købe et almindeligt sæt dies.

Til min 44 mag kører jeg med forskellige fabrikater dies, og har der valgt hvad jeg finder bedst, i dette tilfælde syntes jeg at RCBS's seaterdie var noget møg da den satte grimme mærker - og så fandt jeg ud af at bruge en Lee istedet.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)