Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Lette kugler i 308 win til råvildt.
#1
Hej Forum.

Jeg har gået og tænkt lidt over om ikke det ville være snedigt at bruge en let og dermed hurtig kugle i 308 win til råvildtjagt. Min tanke var så at man ville få en fladere kuglebane og derved kunne holde "lige på", over en længere distance. Med lette kugler mener jeg 110-125 grains eller der omkring.

Der hvor jeg jager råvildt er terrænet ret åbent, hvorfor en flad kuglebane ville være fin. Derudover burde rekylen også bliver mindre.

Men som med så mange ideer: hvis det var så enkelt så var der nok flere der gjorde det. Så mit spørgsmål er mest; er det en god ide eller er det fjollet?

Problemer jeg umiddelbart kunne forstille mig er:

Høj hastighed kunne give blodudtrædninger og overdreven frakmentering af kuglen.

Mange lette kugler er vel reelt varmintkugler = frakmentering.

Der findes ikke fabriksammunition med meget lette kugler, ergo skal de håndlades (jeg er ikke hjemmelader).

Mvh Thomas
Mvh Thomas
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Hemingway

Hej Forum.

Jeg har gået og tænkt lidt over om ikke det ville være snedigt at bruge en let og dermed hurtig kugle i 308 win til råvildtjagt. Min tanke var så at man ville få en fladere kuglebane og derved kunne holde "lige på", over en længere distance. Med lette kugler mener jeg 110-125 grains eller der omkring.

Problemer jeg umiddelbart kunne forstille mig er:

Høj hastighed kunne give blodudtrædninger og overdreven frakmentering af kuglen.

Mange lette kugler er vel reelt varmintkugler = frakmentering.
Mvh Thomas



Hej Thomas

Glem det.

Hastigheden og de lette kugler laver kødødelæggelse.

Den optimale balance mellem kødødelæggelse, kuglebane og præcision opnåes med en 165 grains kugle.

Tager du til længere hold fx en Scirocco, interbond, accubond eller
SST vil du opdage at forskellen i kuglebane, som du alligevel skal lære, er meget begrænset. Samtidig har du en patron, der virker dybere hvis behovet opstår.
Du er derfor ikke tvunget til at lære mere en ballistik tabel(til den riffel).

Af billigere kugler kan nævnes Sierra Game King.
Den virker også fint ved de hastigheder 308 leverer.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
JEPS , hør på manden! meget vise ord!!!![Smile] Hilsen A-bolt
Svar
#4
Remington laver en serie af "Managed-Recoil" patroner, der for .308 og 30-06 er på 125 grains. Begge ladet til 2660 fps(810m/s).

Her er lidt data:
http://www.remington.com/products/ammuni...61*RL30062

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#5
Jeg har skudt 9 stk. råvildt med 150gr. Ballistic Tip ladet til max.
Alle kugler har ekspanderet eksemplarisk uden unødig kødødelæggelse.
Den er desuden superpræcis og billig. Jagt og træning med samme kugle.
Jeg kommer aldrig til at bruge andet til råvildt i 308'eren.
Svar
#6
2 af mine legekammerater der skyder 308W og 30-06 henholdsvis.
Har i de sidste 10 år har brugt Hornady BTSP i 10,7 gram (ikke Interbond) og ikke ladt til fuld max. til råvildt. Det har, med rimelig skudvinkeler, set ganske godt ud både i ud ganghul og blodudtrækning. Kuglen blev valgt efter en "mini felt test" på råvildt mellem flere kugler. Den reducerede hastigheden kom af sig selv!

Det eneste der har fået dem til at overhovedet tænke på andet er svin. Det er til 30-06'ern og en Mega 13 grams. Ham med 308W har købt en 9,3'er!

Da jeg selv fik en 30-06, overtog jeg opskriften, ladede 20 skud med krudt vægt lidt op og længere ned - fandt bedste egen spredning- derefter kører det bare! Lidt kedeligt måske og jeg har da også købt lidt Mega efterfølgende og overvejer AccuBond i 165 grain. Accubond i 270W synes jeg er lidt hård til råvildt, den når ikke at svampe op til det optimale.

Det lange og kort er - moderat hastighed og en relativ tung kugle, der kun lige når at svampe op i den forholdsvise lille råvildt krop. Og jeg mener ikke varmint og super hårde bonded kugler hører med her!

Mvh. Thorlak

Som en Kartago bemærkning: Det er årsagen til at jeg ikke kan se formålet med hverken 300 Mag. eller ShortMag's til Dansk jagt.

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#7
Jeg takker for svarene.

Nogenlunde det samme svar som I har givet her på forumet fik jeg også fra Thorup genladning..... Så jeg vil nok tænke lidt over det - det vil sige smide det i det store russiske arkiv....[Big Grin]

Sjovt nok nævnte Thorup genladning også 150 grains BST som et godt kompromis. Så den ide arbejder jeg nok videre med. Trg-s skriver pænt om den kugle, hvad mener i andre? Den er tilsyneladende rimelig i pris og den skulle jo være vældig præcis så det lyder jo fint.

Mvh Thomas
Mvh Thomas
Svar
#8
Se mit indlæg i en gammel tråd:

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=2207

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Jeg tager på rensdyrjagt i fjorden hele weekenden, og jeg gør det lige nu

Jeg skyder med .308 win og Nosler ballistic tip på 125 grains. Mundingshastighed ca. 900 m/s.

På mandag håber jeg så at kunne fortælle udførligt om kødødelæggelse eller ej på 3-5 dyr.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#10
Hej Lasse-K&B,og husk nu kameraet så vi kan se nogle billeder.[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#11
Nå, det gik ikke helt efter planen (det gør det sjældent). Vi så da rensdyr, men de så også os, og stak af på for lang afstand. Det er sidst på sæsonen, så dyrene har set jægere før. Anyway, det er altid dejligt at se vildt, så får man kræfter til at gå lidt flere kilometer. Jeg kan derfor desværre ikke bidrage til opklaring af kødødelæggelsen.

Til gengæld er præcisionen helt tilfredsstillende. Jeg skød en hare på 96 meters afstand. Det er en god fornemmelse når skudet sidder præcist hvor det var meningen.

En af de andre tog billeder. jeg lægger lige et ind når jeg har modtaget det.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Endnu engang mange tak for al den fremragende faktuelle information. Her er endnu en stak spørgsmål - hvis I har tid og lyst må I meget gerne smide en linje.

Hvis man har skudt med 8 grams (125 grains) Lapua Trainer og ramt ok, så kan man vel også stabilisere 125 grains BST kugler (Om de så rammer godt det må en test afgøre). Er det rimeligt at antage?

Hvis jeg nu køber ideen om at bruge 150 grains kugler (jeg synes det virker ret fornuftigt efter at have kørt det igennem Normas balistikregner), hvad så med kugler?

Igen lyder BSTen som et godt bud.

Men hvad med Normas fabriksladede "Rådyr" det skulle efter sigende være en Hornady kugle af den lidt billigere slags. Er der nogen der ved om den er "god"?

Sako laver en 150 grains super hammerhead, hvad med den? Jeg har tidligere skudt med den som 156 grains og den var ret fin - men jeg ved jo ikke om 150 grain'eren er lige som den anden.

Det var vidst det.

Mvh Thomas
Mvh Thomas
Svar
#13
Alt over kal. 222 Rem er overkill til råvildt.

Selv den letteste kugle i kal. .30 vil være unødigt kraftig.

Det gælder efter min mening kun om ikke at smadderskyde det forholdsvis lille dyr, hvorfor kuglen enten skal være tung, langsom og trægtekspanderende, eller så let at den får ræset af, inden i dyrkroppen.

Den smule der er tilbage af en 110 grains kugle, der har passeret dyret på tværs, laver ikke meget ravage, hvis der er gennemskud.

En middeltung kugle, der flyver stærkt og deformerer nemt, vil have en masse restenergi, og den vil rive et ordentligt hul på udgangssiden ...

Men det er blot mine egne observationer, ikke noget videnskabeligt eksperiment.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#14
Claxel

Helt enig. En .222'er placeret hvor den skal sidde er langt rigeligt til et rådyr. Forudsat man ikke rammer skulderknoglen, giver gennemskud på tværs sjældent større ind- og udgangshul end diameteren på en blyant - og dyret dør af det. Jeg har selv nedlagt en hel del råvildt med min .222'er som blev indkøbt da jeg boede på Grønland. Der er (eller var?) den jo fast bestanddel i enhver jægers garderobe til alt fra sæler til rener. Det kan da godt være jeg har ladet et par dyr gå i tidens løb fordi de ikke stod optimalt eller var delvis dækket af lidt vegetation. De dyr kunne sikkert godt have været skudt med en tungere kugle end .222'eren kan bære, men det vil jeg ikke bruge et sekund til at ærge mig over.

Nu er der jo nogen som foretrækker at bruge en riffel til det hele - og stor respekt for det. Der er .308'eren vel meget fin når man taler om danske arter. Jeg mener det en fastslået kendsgerning, at man skal forsøge at anvende en langsom kugle i denne kaliber på råvildt for at undgå stor kødødelæggelse. Har set flere bukke skudt med en hidsig .300 win mag. Det er der ingen der har specielt glæde af.

Anders
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#15
Citat:quote:


Men hvad med Normas fabriksladede "Rådyr" det skulle efter sigende være en Hornady kugle af den lidt billigere slags. Er der nogen der ved om den er "god"?



Jeg har skudt en del råvildt med Hornady SP 150 grains, ladet til max i en Tikka 308. (1,69 kr. pr. kugle)

Det er i det store hele gået fint, med undtagelse af et par gange, hvor jeg har været for tæt på rygraden.
Det duer den ikke til - dvs. den dræber godt nok i knaldet, men 10-15 cm, af dyreryggen er samtidig konverteret til kød- og benmel...[xx(]

Ramt rigtigt - dvs. midt på tremmekassen lige bag ved forbenet, har det fungeret det perfekt. I et enkelt tilfælde er kuglen fragmenteret øjeblikkeligt og hjerter/lunger m.m. var en omgang blodsuppe, da mellemgulvet blev skåret op... men uden egentlig kødødelæggelse. Indgangshul normalt lille. Udgangshul ved ribbensskud 5-6 cm.

Ballistisk er det et rimeligt forehavende. Der kan i det store hele holdes lige på ud til 160 meter. (Har indskudt med 3 cm overslag på 100 meter) Det kan også opnås med andre kugler - måske endda endnu bedre....

Hornady SP kan bruges. Den dræber effektivt. Jeg har dog nok gjort mig den erfaring, at jeg næste gang vil købe en lidt bedre kugle.

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Jeg mener det en fastslået kendsgerning, at man skal forsøge at anvende en langsom kugle i denne kaliber på råvildt for at undgå stor kødødelæggelse.


Ja, det er fastslået at det virker med en tung kugle, men som jeg før har nævnt, så er det også fastslået at helt lette kugler brænder energien af inde i dyret, hvorfor udgangshullet ikke bliver på størrelse med et knyttet barnehoved'

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#17
Lige et indspark herfra... Jeg har skudt råvildt med Hornady SST 130 grains i .270W og det er gået fint med lille indgangshul - udgangshul på størrelse med en 5 krone og stort set ingen kødødelæggelse eller blodudtrædninger. 130 grains må da siges at være en temmelig let kugle til en .270W eller hvad? Den går så vidt jeg ved på den gode side af 900 m/s...
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Lige et indspark herfra... 130 grains må da siges at være en temmelig let kugle til en .270W eller hvad?



Ikke enig.

130 grains er den oprindelige standard vægt til 270 win og samtidig den vægt der gav 270 ry for fald kuglebane og lavere rekyl end 30-06.
Et ry der er helt berettiget.

En 6,5x55 med kugle i samme vægtklasse(129 grains SST fra Hornady for eksempel) har næsten samme egenskaber.
Jeg har brugt den kortvarigt indtil projektilet drejede næsten 90 grader på et ribben i en då(desværre bagud og ned i dunken[xx(][xx(][xx(].

Men tilbage til sagen. Jeg kan ikke se ideen i lettere kugle end 165 grains til en buk. Kommer man under 150 grains for at lave en ændring af betydning er det varmint kugle(eller i hvertfald deres effekt) man opnår.
Jeg har brugt 165 grains scirocco en del og de har altid slået ihjel(desværre er det ikke alle rifler der kan li´ dem)

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#19
Så.. når did 130gr kugle blive en varmint kugle i en 270 Win patron.[?]
Nyt til mig...og jeg have skud mange,mange whitetail hjort med dette patron. Jeg brug 130 gr Speer Grand Slam eller 130gr Sierra Game King kugler med 59grs af IMR 4831 krudt.
It makes em very "sick" very fast!![^].....Eric

Hunting and Fishing is a dirty business,but someone has to do it.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Eric A

Så.. når did 130gr kugle blive en varmint kugle i en 270 Win patron.[?]
Nyt til mig...og jeg have skud mange,mange whitetail hjort med dette patron. Jeg brug 130 gr Speer Grand Slam eller 130gr Sierra Game King kugler med 59grs af IMR 4831 krudt.
It makes em very "sick" very fast!![^].....Eric

Hunting and Fishing is a dirty business,but someone has to do it.



Den misforstod du. Jeg skrev at 130 grains i 270 er standard kuglevægt, og derfor er også fine kugle til andet end varmint i denne vægtgruppe til 270 win.

Da jeg skrev, at under 150 grains var varmint, var det underforstået, at det var for 308 win(da det er den det oprindelige spørgsmål handler om). Dermed ikke sagt, at en 130 grains altid er en varmintkugle, men i 308 diameter har jeg endnu ikke set en let kugle, der samtidig havde en hård konstruktion. Men jeg må også erkende, at jeg ikke har set alt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)