Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Parallelakse afvigelse pga Briller?
#1
Har nu næsten støvet alle gamle post op omkring parallelakse forskydning .. fejl og afvigelse

Men en ideel kikkert med nul fabrikations tolerancer.. betyder parallelakse justeret t fx 100m at
- baggrunden står skarpt på 100m
OG
- korset ikke flytter sig med forskydning af øjet væk fra fokallinien, hvis målet er på 100m
eller er det kun baggrunds fokus der kan garanteres?

Hvorfor?:
- har en Kahle 3-9x42 jeg sendte t fabrik for at rykke parallelakse justering tilbage t 50m. Monteret på min 0.22 kunne jeg på 50m banen observer 1-2 cm afvigelse af korset på målet?! (når jeg flytter øjet 'rundt'/væk fra fokallinien)
- Min jagtkikkert Kahles CSX 3-12x56.. der observer jeg også en op t ca 1-2 cm forskydning af korset på 100m??

Årsag? (hvis både baggrund og kors ideelt set skal være stabilt på justerings afstand) :
-tolerance på ca +/-5mm mht øjeplaceing væk fra fokalpunktet?. Kan det betyde så meget at hvis man kigger lidt skævt at fx ½cm træfpunkt ændring opstår (der ikke vill være der hvis øjet er lige i ´0´ mht fokal punkt)
- BRILLER?. Jeg er nærsynet med -2,5 dioptri. Enten bruger jeg briller og har dioptri indstilling næsten neutral .. eller uden briller og dioptri indstillign næsten i bund -> derved flytter fokalpunket sig vel .. MEN flytter det også den effektive parallelaksejusterings afstand?. Dvs kan man kun regne med 100m parallelaksejsutering gælder for neutralsynede.. andre må flytte målet frem/tilbage (hvor meget?) eller investere i en kikkert med AO?

Andet teknisk
- Placering af kors i 1ste billedplan vs 2det billedplan .. har det forskellig indvirkning på synlig afvigelse af kors iforh t mål?. (jeg kan observere min S&B 3-12x56 (1ste plan) føles mere 'stabil' mht kors på mål.. end min Kahles 3-12x56 (2det plan) gør)
- Skal man strengt taget have et hoved (pand/hage) fikstur for at være 100% sikkert på samme optiske reference?

kan nogen skære det ud i pap?. De gamle post jeg fandt, har ikke kunnet oplyse med tilstrækelig klarhed hvad er forventelig med en ideel kikkert og hvilke årsager en afvigelse kan skyldes

det kan være pelitesser..men da jeg nu af og til kommer ned på/under 10mm grupper på 100m, så begynder alt at tælle.

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#2
En her på forummet som ejer en "mølle" har ellers udtalt, at Kahles er noget der duer når det gælder no... parallelakse forskydning, og at Zeiss og S&B + Swarre.. har det næsten som indbygget "feature"
Der har således været onde røster fremme som siger, at Østrigske/Tyske kikkert har det som standard, og Amerikanske eksempelvis ikke har det..
Dette forhold kunne godt tale for, at de kikkerter med et sigte som er medforstørrende har problemet, og dem som ikke er medforstørrende ikke har det jf.
Citat:quote:

Placering af kors i 1ste billedplan vs 2det billedplan ..


Men jeg har ikke set nogen "videnskabelig" artikel om det er sandt eller ej.

Det der gælder er.... at man skal holde øjet "lige på okularet" så opstår problemet ikke - så hvis man har skygger i en af siderne ja så placerer man hovedet så det ikke sker....

[Image: topp_sommar.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)